Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Ekstreme endringer i CPU-temperaturen (i7-2600k)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har hatt en selvbygd PC (Win7 Ultimate) i 7-8 måneder nå og den har fungert knirkefritt fram til for en måned siden ca. Har kjørt CoreTemp i bakgrunnen for å overvåke CPU load/temp og Ram siden jeg bygde den, og i det siste har jeg sett ganske ekstreme forandringen i CPU-temperaturen når jeg bruker CPU-intensive programmer.

 

Har lagt ved en liten filmsnutt som viser problemet når jeg kjører Surface Blur i Photoshop over et 60-70mp bilde med ~40 lag under. Temperaturen endres som du ser fra ~45C (5-6 grader over normal idle temperatur) til over 85C på bare et par sekunder, for så å synke nedover mot ~45C når jeg avbryter, også det bare i løpet av sekunder. Samme når jeg spiller BF3 f.eks. Da ligger temperaturen på ~90C hele tiden (uten at jeg merker noe spesielt til det), før var den sjeldent over 60C selv etter flere timer.

 

Noen som har forslag til hva det kan komme av? Kan det være at kontakten mellom CPU-kjøleren og selve prosessoren er blitt dårligere? Å ha kabinettet åpent virker ikke å ha noen effekt, så luftgjennomstrømningen tror jeg ikke det er noe feil med (også mtp. at dette er et nylig problem)

 

Her er filmsnutten: http://dl.dropbox.co...238/CPUtemp.wmv

 

Og her er PC-spesifikasjonene:

Fractal Design R3, 4 stock vifter.

Asus P8Z68-V Pro

Intel i7 2600k med Arctic Cooling Freezer 7 Rev.2 montert med CoolerMaster kjølepasta. Null overklokk.

12gb Kingston ValueRam, 1333mhz

XFX XXX 750w PSU

Intel 510, 120gb SSD for OS og apps

1TB Spinpoint

2TB Barracuda

 

All hjelp settes pris på! Vanskelig å jobbe med tunge prosjekter når det virker som om CPU'en kan gå adundas hvert øyeblikk :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har faktisk ikke vært borti noe tilsvarende hopp... men det kan være en fordel og kanskje prøve noe ny kjølepasta...

det kan også være en feil i software^^ i windows... der har jeg vært borti noe tilsvarende.. men det var pga et virus... så sluttet tempen og oppdatere seg..

 

Men HÅPER noen kan hjelpe deg.. eventuelt at du finner ut av det.. for 10 grader høyere en normalt.. er ikke mye gøy.. og heller ikke enda mer en det^^

 

Jeg trives godt med min på 36 grader i BF3.. :) på CPU.. men 65 grader på GPU :(

Lenke til kommentar

Jeg ville sjekket/byttet kjølepasta i første omgang.

Jeg har faktisk ikke vært borti noe tilsvarende hopp... men det kan være en fordel og kanskje prøve noe ny kjølepasta...

det kan også være en feil i software^^ i windows... der har jeg vært borti noe tilsvarende.. men det var pga et virus... så sluttet tempen og oppdatere seg..

 

Men HÅPER noen kan hjelpe deg.. eventuelt at du finner ut av det.. for 10 grader høyere en normalt.. er ikke mye gøy.. og heller ikke enda mer en det^^

 

Jeg trives godt med min på 36 grader i BF3.. :) på CPU.. men 65 grader på GPU :(

Jeg ville sjekket/byttet kjølepasta i første omgang.

 

Aldri vært borti noe lignende selv, og så store hopp på så kort tid virket så usannsynlig at jeg i flere uker bare har tenkt at det var CoreTemp som surret. Men når Asus Probe viste det samme etter at jeg sjekket i dag ble jeg litt redd, hehe.

 

Ny kjølepasta høres ut som en plan!

Lenke til kommentar

kanskje resette BIOSEN også... sånn at den går tilbake til starts oppsettet..

det kan være auto opgraderingen til asus som har oppgradert biosen.. med en "feil" i firmwaren også..

det ville forklart den plutselige feilen.. hvis det ikke ligger i feil med kjølepastaen. eller feil ved microsoft sitt system..

Lenke til kommentar

Takker for svar! Fant feilen når jeg skulle sette på kjøleren etter jeg hadde skiftet kjølepasta :)

 

_JRO0734.jpg

 

Kjøleren har ikke hatt nok kontakt mot prosessoren. Aner ikke når det kan ha skjedd siden jeg ikke har rørt kjøleren siden jeg satt den på når jeg bygde. Monterte stock kjøleren og nå fungerer alt som normalt igjen, med idle temperatur på ~30C og max 55C under samme stress-test i Photoshop. Eneste negative er at den bråker og "hviner" mer enn den andre...

Endret av josteinr
Lenke til kommentar

Ojsann, der har vi nok problemet ja :p

 

Blir vel kanskje en ny kjøler da? Stock kjøler er ikke noe særlig akkurat.

 

Blir nok fort det ja! Temperaturene virker greie nok, men den "hvinende" lyden er ganske irriterende. Burde vel gå an å få ny kjøler/deler via garanti (6 år!) eller reklamasjon, Dustin Home har vært ganske bra på det tidligere hvertfall :)

Lenke til kommentar

Ville absolutt prøvd å fått en ny fra den butikken du kjøpte den ja, men er ikke sikker på om det vil gå.

Har du noen kjøler i tankene om du må kjøpe ny da?

 

Litt usikker på om det vil gå jeg og, men får nå prøve :)

 

Nei har ikke peiling. Noen du vil anbefale? Har ingen store planer om å overklokke noe særlig, men om det er mye rom for det med en eventuell kjøler, og det ikke er noe stress, så hvorfor ikke :p

Lenke til kommentar

Kommer an på hvor mye penger du vil legge i det, og om du vil ha muligheten til å overclocke.

 

Det beste valget er uten tvil Corsair H100, ferdig oppsatt vannkjøling. Lett å montere.

Men dette kommer fort opp mot 1000kr om man velger å bytte ut de to viftene som følger med, noe som kan være greit å gjøre da de originale bråker litt og ikke er like bra som andre vifter som er litt dyrere.

 

Om du ikke vil legge like mye penger i en kjøler, så kan du jo gå for en av Noctua kjølerne, som skal være ett sikkert kjøp.

 

Corsair H100:

http://www.dustinhome.no/corsair-h100-hydro-cpu-cooler-s-775-1155-1366-2011-am3/product/5010598007

 

Noctua NH-U9B:

http://www.dustinhome.no/noctua-nh-u9b-se2-s-1155-1156-1366-am3/product/5010456980?intcmp=searchProvider_dacsa

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...