Gå til innhold

[Løst] Er en static route TIL en VPN-klient mulig?


Anbefalte innlegg

Jeg har nesten identiske oppsett på Windows 2003 server hjemme og på hytta, med en VPN fra hytta til hjemme, så jeg kan få enkel tilgang til jobbfiler som ligger på hjemmeserveren (som så automatisk kjører sikkerhetskopi til hytteserveren med Allway Sync, snakker om hendig offsite-løsning, i tillegg til at jeg har kopier på hytta i tilfelle strømmen skulle gå hjemme like før en leveringsfrist!). Hjemme har jeg 192.168.0-serien, mens på hytta bruker jeg 192.168.2-serien, så jeg kan kjøre sømløst til 0-adressene hjemme ved hjelp av en static route i hytteserverens Routing and Remote Access. Og ja, jeg overdriver kanskje litt. Det er vel kanskje ikke så mange som har serverskap med server, UPS og 6 receivere til lyd ute og inne på hytta, men det er noe av det morsomtste jeg vet å sette opp sånne opplegg!

 

Men innimellom har jeg behov for å kontakte pc-er og enheter på hyttenettverket (for eksempel når jeg må styre receiveren som er koblet til tv-en fordi noen har lånt hytta og rotet seg fullstendig bort i menyer og tull og ikke får lyd...). Jeg har Android-programmer som gjør sånt, men problemet der er at jeg ikke får til å sette opp VPN-tunnel den motsatte veien, kanskje på grunn av bregrensninger hos bredbåndsleverandøren. Dermed kommer jeg ikke til. Når man setter opp static route i RAS, er det ikke mulig å bruke en VPN-klient til den serveren man jobber med (altså VPN-klienten fra hytta til hjemme på hjemmeserveren).

 

Det er selvsagt ikke noe problem å komme til selve hytteserveren, siden den har fast IP 192.168.0.200 på den faste VPN-tunnelen. Men problemet kommer altså når jeg skal videre ut til andre enheter på hytta.

 

Har noen en god idé til hvordan jeg kan fikse dette, eller må jeg gå på bredbåndsleverandøren for å få til å sette opp VPN-tunnelen fra huset til hytta for å klare noe sånt? Jeg vil helst ikke det, tidligere forsøk har vist at man antakeligvis må true med vold for å komme fra førstelinjesupporten der og videre til andrelinjen, som kan mer enn akkurat å lese et skjema... ;)

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...