Gå til innhold

Hvordan overvåke leiligheten med kamera?


War

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte inn en haug av TP-Linkvideokameraer på tilbud hos komplett.

Disse er både trådløse og cat5.

 

Hvordan bruker dere lignende løsninger?

Jeg kan bare koble opp alle og for å spare plass kun ta opp når det er bevegelse forran kameraene.

Men hvor skal dette lagres? Lagrer jeg det på datamaskinen hjemme vil jeg jo miste alt om en tyv tar med seg pcen.

 

Sikringskapet står i gangen og det er vel en norm at man dreper hovedsikringen før man bryter seg inn der man har mulighet til det.

 

Pcene , router og switcher vil ikke dette ned da jeg har UPS på alt dette.

Isåfall burde jeg sette UPS på kameraene også så disse filmer uten strøm i leiligheten.

 

Hvilket software bruker dere og hvor lagrer dere?

 

Vet jeg kan sette opp en app på andriod som viser alle bildene, dette har jeg kun fått til på lokal wifi og ikke fra nett andre steder.

 

Noen tips?

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=625417

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I ettertid ser jeg at det er mye styr med kamera man skal henge høyt , så må de ha strøm.

PoE heretter, har allerede en 16p PoE-switch.

 

Ved å sette en vifteløs schuko http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=503519 // Green power som jeg har mange av på kameraene så burde det kunne filme uten strøm til noen river ned utstyret.

 

Lagre det rett på en nettsky var ikke dumt , med mindre de har trafikkbegrensninger ol.

Får betale for en mengde som dekker noen timers filming.

Lenke til kommentar

Først må du foreta en behovsanalyse kombinert med en risikoanalyse.

 

Skal du filme når "kameraten" din stjeler fra andre jakker når du har fest, en narkoman foretar et random brekk eller er det profesjonelle mestertyver som skal stjele verdigjenstander?

 

Dersom det er sistnevnte så hjelper det ikke med billige nettverkskameraer fra TP-link. Da må du ha skikkelige nettverkskameraer med vandalovervåking, skjult kabling, UPS, lagring av video på en skjult og avlåst server. I tillegg må du ha programvare som overskriver video etter ei viss tid, har funksjoner for å "tagge" hendelser(så du slipper å se på timesvis med uinteressant video) og alarm dersom det mister kontakt med et eller flere kamera.

 

Er det en narkoman eller tilfeldig brekk du skal ta, så holder det med de fleste kameraer som lagrer eksternt. Du vil nok oppleve at de tar med seg kameraet(for å skjule bevis, ironisk nok), men da har du allerede videoopptaket.

 

Er det tyveri fra fester eller lignende så trenger du heller ikke noe avansert, men du bør ha et kamera som oppdager vandalisme. Dvs forsøk på å bryte opp kameraet, snu kameraet eller dekke til linsen.

 

Er det derimot på gøy så finnes det mange artige metoder, om man ikke må forvente 100% trygghet med de :)

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Narkiser jeg tenker på.

Naboen er dealer og hele byens kriminelle miljø trekker hit og er ute etter lettomsettelige ting de kan stjele.

De har brutt opp kjellerboden min 3 ganger og stjålet nøkler og biler , tøyvasker fra felleskjeller og klateret opp verandaer for å se inn.

I det siste har de ringt på og stillt dumme spm og samtidig stått på tå for å se inn bak meg.

Om de skulle gå inn og se kamera for å så rive det ned så er det iallefall et stillbilde man kan bruke.

 

Vet at kameraene ikke er proffutstyr, men komplett feilpriset de på superweekend og fikk 2-3000 kroners kamera til 199kr stk. Så har 10 stk i 3 forskjellige utgaver.

 

99% av det jeg egentlig er ute etter er å kunne ta opp mobilen og se bildene live for å se at dataene er der og dørene er like hele. For eks da jeg reiser bort i 2-3 uker ol.

 

Hunden bjeffa en morgen i november, da var det en polsk mann på verandaen som kikka inn i flere leiligheter for å kanskje bestemme seg hvor de skal slå til.

Endret av War
Lenke til kommentar

I så tilfelle ville eg ikke lagt ned så mye arbeid i UPS, PoE og skjult kabling med mindre du allerede har dette på plass, eller kan bruke det til noe annet eller får mer ut av det(for eks for å lære eller fordi du liker å jobbe med det).

 

Det du snakker om er for det meste tilfeldig vinningskriminalitet hvor de tar det som er lettest tilgjengelig og som er raskest å omsette. Er lite planlegging bak, og som regel lite detaljert når det gjelder forberedelser. Det beste du kan gjøre er å naturligvis låse dørene, alltid, gjemme unna verdisaker og sette opp skilt om alarm og overvåking. Det er ikke sikkert de bryr seg, men om de legger merke til det og bryr seg så går de som regel til naboen som ikke har slike skilt.

Lenke til kommentar

Logitech 750e kamerasystem er utrolig bra. Software og alt fungerer og er enkelt.

 

Kameraene sender video via strømnettet. Dersom server er av buffer kameraene på lokalt micro SD kort. Du trenger et kamera med master til pc og så kan du ikke tillegg hekte på 5 kamera i tillegg.

 

Kan også overvåke via nettet og sende filmklipp automatisk til epost. Følsomhet osv er justerbart.

 

Koster 3000 kr for et utendørs kamera med master på Clas Ohlson.

 

Pass på at ikke selve kameraene stjeles.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...