Gå til innhold

- Nei, Start-knappen kommer ikke tilbake


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke følgt så mye med på windows 8 og hele Metro-greia. Men hvordan løses det i praksis uten startmeny når man ikke bruker metro-grensesnittet? Hvordan får man oversikt over alle installerte programmer, søker i filer/programmer eller får tilgang på kontrollpanel, datamaskinbehandlig osv?

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke følgt så mye med på windows 8 og hele Metro-greia. Men hvordan løses det i praksis uten startmeny når man ikke bruker metro-grensesnittet? Hvordan får man oversikt over alle installerte programmer, søker i filer/programmer eller får tilgang på kontrollpanel, datamaskinbehandlig osv?

 

Du tar musa helt til høyre av skjermen, så dukker opp valg/meny.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Jeg har brukt Windows 8 CP siden det ble tilgjengelig, og jeg har ikke merket savnet av startmenyen. Trykker på Windows-tasten og får opp alle programmer som er installert. Kan også gruppere programmene.

Som regel trykker jeg på Windows-tasten og søker på programmet jeg vil åpne og trykker på enter.

 

Nei, jeg savner ikke startmenyen i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Du tar musa helt til høyre av skjermen, så dukker opp valg/meny.

 

Ok, så de har strengt tatt bare flyttet posisjonen på startmenyen og gjort den skjult istedet for en synlig knapp? Hvordan er det med flerskjerm oppsett? Må du ta musa helt til høyre på skjermen lengst til høyre da?

Endret av phax
Lenke til kommentar

Skal nevnes at jeg ikke har noen erfaring med windows 8, men det kan bli interessant å se hvordan den nye løsningen vil fungere. I Mac OS Lion kom jo launchpad, som virket som enda en ubrukelig finesse. Denne viste seg faktisk å fungere rimelig greit, så det kan bli spennende å se hvordan windows sin nye løsning vil fungere :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Som regel trykker jeg på Windows-tasten og søker på programmet jeg vil åpne og trykker på enter.

Kan man legge til ikke-installerte programmer i den oversikten (standalone / "usb install" programmer)?

Det er jeg litt usikker på. Vet ikke helt om jeg forstod hva du mente heller.

Lenke til kommentar

Som regel trykker jeg på Windows-tasten og søker på programmet jeg vil åpne og trykker på enter.

Kan man legge til ikke-installerte programmer i den oversikten (standalone / "usb install" programmer)?

Det er jeg litt usikker på. Vet ikke helt om jeg forstod hva du mente heller.

Jeg mener programmer som ikke kommer men en installer, unzip og kjør exe fila, eller legge til .bat filer i den oversikten, det er mulig å dra egentlig hva som helst inn i startmenyen & programoversikten i Windows 7.
Lenke til kommentar

Dette minner litt om da Apple lanserte den første versjonen av OSX. Det ble lansert i en såkalt public beta-utgave høsten 2000. Da var eplet, som i tidligere OS-utgaver var en av de viktigste menyene, omtrent som startmenyen i Windows, flyttet ut til midten av toppmenyen og var kun et symbol uten funksjon.

 

OSX1.jpg

 

Mac-brukerne protesterte i hopetall, så i den første skarpe versjonen 10.0, som ble lansert våren 2001, så var eplet flyttet tilbake til venstre hjørne og hadde fått tildelt noen funksjoner, bl.a info om maskinen, start av programoppdatereren, omstart av maskinen og slå av. Og siden da har Mac-brukerne vært fornøyd med det.

 

At Microsoft nå prøver å modernisere Windows er bra, men det spørs om det store antallet Windows-brukere godtar at de har fjernet startmenyen ...

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...