Gå til innhold

kjernemuskulaturen aka core


oxox

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har trent i ca 7måneder trenger 4-6ganger i uken der jeg trener to muskelgrupper i uken. Jeg føler jeg får større/syneligere muskler på sånn bicep/tricep/bryst/rygg/lats/vinger men føler at jeg fortsatt har en svak kjernemuskulatur. Jeg synes at jeg heller ikke har blitt noe spesielt "større" ettersom det er målet å først bli rundt 85kg så 80kg shredded.

 

Noen tips om hvordan jeg kan bygge opp en sterkere kjernemuskulatur?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Benkpress gjør jeg. Funker det å gjøre knebøy med manualer å hendene? ettersom det faktisk ikke er plass til å ta knebøy med stang på nakken i gymmen.

 

Markløft har jeg prøvd men etter jeg har tatt et sett og tar av beltet, får jeg sykt vondt i nedrerygg så har holdt meg unna markløft og heller bruk legpress maskinen.

Lenke til kommentar

Benkpress gjør jeg. Funker det å gjøre knebøy med manualer å hendene? ettersom det faktisk ikke er plass til å ta knebøy med stang på nakken i gymmen.

 

Markløft har jeg prøvd men etter jeg har tatt et sett og tar av beltet, får jeg sykt vondt i nedrerygg så har holdt meg unna markløft og heller bruk legpress maskinen.

 

Gå heller ned på belastningen og tren uten belte.

Lenke til kommentar

Benkpress gjør jeg. Funker det å gjøre knebøy med manualer å hendene? ettersom det faktisk ikke er plass til å ta knebøy med stang på nakken i gymmen.

 

Markløft har jeg prøvd men etter jeg har tatt et sett og tar av beltet, får jeg sykt vondt i nedrerygg så har holdt meg unna markløft og heller bruk legpress maskinen.

 

Anbefaler deg å få noen som har peiling på teknikken om å gi råd, og veilede når han ser deg gjøre det. Dersom du har muligheten. Er en knallbra øvelse for å øke kjernemusklaturen! Men vær forsiktig.

 

Ellers er det mange andre øvelser du kan bruke. Kan liste opp noen:

 

Planken i slynge, kan f.eks kjøre 1 min på / av. Med 5 sek i slynga strak planke:

Så 5 sek med trekte kne inn mot albuene:

 

Slik varierer du, 5 sek på 5 sek av. Totalt 1 min. Så 1 min pause og kjøre på igjen. Legger bare klokka framfor deg. Dersom du ikke har slynge, kan du bruke stor ball feks.

 

Medisinball øvelse:

 

Standar øvelse som du sikkert kjenner. Prøve å holde kroppen så stabil som mulig og bare bevege armene med ballen på hver side av kroppen. Fin øvelse å kjøre med makker, kaste til makkeren som fotballkast. Starte med feks 1 min på og av her og.

 

Ellers har du diverse situpsvarianter, og andre øvelser. Anbefaler olympiatoppen, mange gode videoer med gode øvingsbilder.

 

Bare kjør på, så blir det bra.

 

Lykke til!

 

Du kan ta planken eller bruke ab wheel (To manualer funker også). Det sies at planken er den beste måten å trene kjernemuskulaturen på. Du kan ta knebøy med manualer også ja...

Ab-Wheel-Demo.jpg

 

Den her fungerer forøvrig og med t-skjorte eller plagg av et eller annet slag, mot glatt underlag ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Markløft er en utruleg digg øvelse, men teknikken bør sitta RELATIVT godt. Er litt verre å ha dårlig teknikk i mark enn feks bicepscurl. Gå sammen med nokon som kan det godt, begynn lavt, ikkje øk før du føler det sitter. Var sjølv nærmare 4 veker på 40kg med kun terping. Ser altfor mange som river opp 130-140kg med kroppen som en krok/banan!

Lenke til kommentar

Markløft er en utruleg digg øvelse, men teknikken bør sitta RELATIVT godt. Er litt verre å ha dårlig teknikk i mark enn feks bicepscurl. Gå sammen med nokon som kan det godt, begynn lavt, ikkje øk før du føler det sitter. Var sjølv nærmare 4 veker på 40kg med kun terping. Ser altfor mange som river opp 130-140kg med kroppen som en krok/banan!

Trener alene, får vondt i nedre rygg når jeg tar markløft selvom det er bare 40kg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Slyngetrening er helt klart et av de beste alternativene til å bygge opp en sterk kjernemuskulatur. Samtidig kan du gjøre øvelser som markløft m/vekt på en side, koffert markløft og lignende øvelser for å utfordre stabiliteten din ved hjelp av ytre belastning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...