Gå til innhold

Dårlig hundehold.


Anbefalte innlegg

Jeg må si det er ganske skremmende å se at hvem som helst kan skaffe seg hund og gjøre nærmest hva de vil med den.

at mange oppdrettere rett og slett ikke bryr seg hvilke hender valpene kommer i, bare de tjener penger på det.

Det er også ganske skremmende å se hvor mange planlagte blandingshund kull det er og de hårreisende prisene valpene selges for.

Og at folk fortsatt tror på myten om at blandingshunder tåler mer enn rasehunder.

 

Jeg har selv akkurat stått midt i en useriøs hundehandel(og jeg blir så sint).

Men det endte heldigvis godt.

Jeg kontaktet noen ved å ha lest en annonse på hund, og avtalte å komme å hilse på hunden osv, men fikk etterhbert vite at hun bare skulle være et mellomledd i handelen. Hørte ikke noe på en stund og kom over en ny annonse. Der det var en hund av samme rase bare 6000 billigere det viste seg at den rettelige eieren nå hadde lagt ut samme hund for salg selv.

 

Jeg fikk også høre at denne personen som skulle være mellomledd ønsket å skaffe seg parringsrettigheter på min hund siden hun selv har en hund av samme rase(begge registrert i nkk). Jeg vet ikke hvordan det er med hennes hund, men min har noen avvik(ingen kjente sykdommer) fra rasestandaren og bør derfor ikke avles på.

Hun la også ut hunden sin på finn.no ei uke etter å ha fått henne der hun søkte parring på henne.

 

Så over til noe annet. Jeg har i det siste tilbringt endel tid med noen i nær familie av meg som også har hund. Jeg skal ikke påstå at jeg er noe ekspert innen hundehold, men leste endel både før og etter jeg fikk min firbente siden det er noe jeg interesserer meg for og skal ikke si at jeg er helt "grønn" på det.

Men satt og pratet løst og fast da h*n begynte å fore hundene med pølseskinn. Jeg var da sikker på at jeg hadde hørt at det ikke var bra. Samme kveld søkte jeg det opp på nett og fikk bekreftet det.

Neste dag var jeg tilbake der igjen og fortalte det.

H*n har også hatt hunder tidligere og jeg nevnte "rart at den bikja ikke døde tidligere enn den gjorde med tanke på så mye rart den spiste". Så får jeg til svar "Nei, hvordan det? Blandingshunder tåler jo mye mer de".

Jeg kjenner jeg blir så irritert at ååh.. Dette stemmer jo ikke så jeg kom med argumenter som at blandingsghunder generelt er mye sjeldnere til dyrlegen og man vet ikke om arvelige sykdommer og at hunden kan gå syk i lang tid uten at man vet det feks hd d osv. Da ble jeg stemplet som bedreviter!

 

Hunden som h*n har nå ble sluttet å tatt med til dyrlegen for p-sprøyte og årlig vaksine for 2 år siden da den "ikke trengte" det fordi den ble ikke syk alikevel.

Når det gjelder håndtering av hunden føler jeg av hele meg at det er feil også.

 

Dette innlegget var mest for å få ut egen frustrasjon men vil gjerne også høre deres meninger og erfaringer rundt dette temaet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange som aldri skulle hatt dyr. punktum.

 

Men altså.. man burde velge sine kamper, på en måte. Syns ikke at det at man gir hunden litt pølse er like 'viktig' som det å ikke ta med seg hunden til veterinæren for vaksinering, f.eks.

 

Som en av mine katter ELSKER sterk krydder. Jeg lar han kanskje slikke litt på ett potetgullflak en sjelden gang, men han er frisk som en hest og drar regelmessig til veterinæren. Jeg ser ikke på meg selv som en 'dårlig' katteeier av den grunn. I de aller fleste tilfeller så vil det gå bra å gi litt av det de egentlig ikke skal ha, selv om overforing aldri burde være akseptert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hundesertifikatet høres ut som en god idè, men blir aldri gjennomført!

 

Ikke pølse men pølseskinn. Jeg ser ikke helt hvorfor man skal utsette hunden for det om den kan bli syk. Pølseskinn kan vist forårsake akutt betennelse i bukspyttkjertelen og hunden kan dø av det. Og da vil jeg påstå at det er ganske alvorlig å utsette hunden for dette over tid.

 

Skal ikke påstå at jeg er noe verdensmester i hundehold, men jeg er i det minste villig til å høre på andre å ta lærdom av det.

Lenke til kommentar

Man kan i teorien bli syk av alt her i verden, så det blir å være litt for hysterisk vil jeg si.. Mener ikke at du skal gi hunden din sjokolade eller noe sånt, men pølseskinn? Virkelig? Det er jo bare tarm/syntetisk tarm. Det blir litt som at jeg skal bli sint for at noen velger å gi katten sin tunfisk på boks innimellom (som de ikke skal ha pga høyt saltinnhold) og på de som gir katten sin melk(katter skal ikke ha melk pga mesteparten av katter er laktoseintolerante, men langt fra alle).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det er helt greit å gi hunden pølseskinn men ikke sjokolade?

Aner ikke hva som gjør disse skinnene så farlige men det kan hvertfall føre til at tarmen snører seg sammen og hunden dør.

Så hvorfor ta sjansen om man vet at muligheten er der?

Så vidt jeg vet er det ikke dødlig for en katt å drikke melk så det ble en dårlig sammenligning..

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at de er friskere, det har jeg aldri påstått. Men kjøper man en rasehund vet man mer hva man får. Siden disse er forsket på en stund og man vet hvilke sykdommer de er mest utsatt for.

Rasehunder er oftere til dyrlege(som oftest, men også unntak) og blir som regel sjekket for de sykdommene de er disponert for å få.

En blandingshund derimot, gjerne av flere mixer, der aner man jo hverken gemytt eller sykdomshistorie til foreldre/besteforeldre/oldeforeldre.

Jeg mener logisk tankegang vil være, jo flere forskjellige raser som er mixet jo større er sjansen for at valpen vil være disponert for alle de forskjellige sykdommene rasene er utsatt for.

Lenke til kommentar

Jeg reagerer ofte motsatt av deg, for eksempel når jeg leser i diverse hundeforumer og på nettet. Det finnes folk som på den ene siden ergrer seg over dårlig hundehold, og på den andre siden måler de vekten av det hunden spiser, teller kaloriene, proteinmengden etc. Det finnes en god mellomting.

 

Min søster hadde en kattunge for en tid tilbake siden. Min mor tok litt vaniljeiskrem på fingertuppen og lot denne katten slikke det av. Hun kunne sikkert gjort tilsvarende for en hund. Du finner helt sikkert noe på nettet som tilsier at "katter har 30 % større sjanse for å få et eller annet som følge av dette", men jeg synes det finnes en grense for hvor langt man skal gå.

 

Min mor hadde også i sin tid en Airdale Terrier. Denne hunden husker jeg som utrolig snill, rolig, godt nok trent og en voldsom utstråling av god selvtillit. Hun ble foret med hundemat og av og til restemat. Dette er stikk i strid med "übehundeeierne" som ofte galloperer rundt på internett og forteller at alt folk gjør med hundene er galt.

 

Jeg sier ikke at ho kjerringa på Finn.no ikke burde tvangslobotimeres, men husk at det finnes en mellomting mellom å gjøre ALT riktig og å gjøre ALT feil. Om den bikkja du nevnte har klart seg bra på litt pølseskinn før, så klarer den seg nok greit i fremtiden også. En hund står i fare for å dø på mange måter, og jeg vet ikke om overdrevet vern og risikominimalisering er den beste måten å unngå dette på.

Lenke til kommentar

Så det er helt greit å gi hunden pølseskinn men ikke sjokolade?

Aner ikke hva som gjør disse skinnene så farlige men det kan hvertfall føre til at tarmen snører seg sammen og hunden dør.

Så hvorfor ta sjansen om man vet at muligheten er der?

Så vidt jeg vet er det ikke dødlig for en katt å drikke melk så det ble en dårlig sammenligning..

 

Sjoklade er som kjent mer ''giftig'' å gi en hund enn det andre matvarer er, akkurat som at det er greit at katter tygger på noen typer planter mens andre kan bli regnet som svært giftige. og at man derfor burde passe på hva slags planter man har i hus.

 

Hivs en katt som har laktoseintoleranse så kan det føre til diaree som kan føre til dehydrering som i verste fall kan resultere i død, som alt annet kan.

 

Hvis man skal bruke logikken om at ''så lenge muligheten er der burde man unngå det'' og slikt så er det like greit å ikke ta hunden med på tur, for hunden KAN jo plutselig løpe fra deg så du ikke klarer å holde den igjen for så å løpe ut i trafikken og bli påkjørt, MULIGHETEN er der.

 

Selv om det finnes masse farer rundt omkring så må man da få lov til å nyte livet, og litt tarm vil aller mest sannsynlig ikke forårsake noen død. Det blir litt som det at man egentlig ikke burde gi katter bløtfor siden det som regel inneholder mer vann enn det det inneholder næring, og at katten da kan bli underernært.

 

Man skal ikke bare leve, man skal nyte litt også :)

Lenke til kommentar

Skulle også forresten likt å se hvilken kilde du har til at pølseskinn er farlig for hund. Etter ett kjapt googlesøk så var dette det eneste jeg fant:

http://www.bortne-mathisen.com/galleriet-vart/hunden/forgiftning-av-hund

.. og der står det at det KANSKJE er at hunden din ikke tåler det. Ikke tenker jeg heller på en blogg som en kilde man ikke skal være noe kritisk til.

 

Når det er sagt; i større mengder kan alt være farlig. Til og med vann.

Lenke til kommentar

Så det er helt greit å gi hunden pølseskinn men ikke sjokolade?

Aner ikke hva som gjør disse skinnene så farlige men det kan hvertfall føre til at tarmen snører seg sammen og hunden dør.

Så hvorfor ta sjansen om man vet at muligheten er der?

Så vidt jeg vet er det ikke dødlig for en katt å drikke melk så det ble en dårlig sammenligning..

 

Sjoklade er som kjent mer ''giftig'' å gi en hund enn det andre matvarer er, akkurat som at det er greit at katter tygger på noen typer planter mens andre kan bli regnet som svært giftige. og at man derfor burde passe på hva slags planter man har i hus.

 

Hivs en katt som har laktoseintoleranse så kan det føre til diaree som kan føre til dehydrering som i verste fall kan resultere i død, som alt annet kan.

 

Hvis man skal bruke logikken om at ''så lenge muligheten er der burde man unngå det'' og slikt så er det like greit å ikke ta hunden med på tur, for hunden KAN jo plutselig løpe fra deg så du ikke klarer å holde den igjen for så å løpe ut i trafikken og bli påkjørt, MULIGHETEN er der.

 

Selv om det finnes masse farer rundt omkring så må man da få lov til å nyte livet, og litt tarm vil aller mest sannsynlig ikke forårsake noen død. Det blir litt som det at man egentlig ikke burde gi katter bløtfor siden det som regel inneholder mer vann enn det det inneholder næring, og at katten da kan bli underernært.

 

Man skal ikke bare leve, man skal nyte litt også :)

 

Er det snakk om store hunder kan den også spise endel sjokolade over lengre tid før den dør av det.

Kjenner også noen som hadde en liten/middels hund som fikk en egen eventyrsjokolade hver eneste fredag. Den hunden døde når den var 9 år gammel av tarm/fordøyelseproblemer. Aner ikke om det var noe sammenheng av dårlig foring eller ikke, for den var sjeldent til dyrlegen.

 

Selvfølgelig skal man nyte livet, men hvorfor utsette dyret for noe man vet er farlig. Kjøp heller noen godbiter hos vetrinæren/dyrebutikken som er beregnet på hund. Jeg skjønner bare ikke hvorfor man skal fore dyrene med så unødvendig mye rart.

Jeg gjør nok ikke alt rett jeg heller, men jeg vil hvertfall ikke gi hunden min livsfarlig mat.

Lenke til kommentar

Skulle også forresten likt å se hvilken kilde du har til at pølseskinn er farlig for hund. Etter ett kjapt googlesøk så var dette det eneste jeg fant:

http://www.bortne-ma...iftning-av-hund

.. og der står det at det KANSKJE er at hunden din ikke tåler det. Ikke tenker jeg heller på en blogg som en kilde man ikke skal være noe kritisk til.

 

Når det er sagt; i større mengder kan alt være farlig. Til og med vann.

 

Jeg kan ikke finne igjen siden jeg fant det på. Men ja, jeg har også vært innom den siden, men jeg tar ikke standpunkt ut i fra sånne tvilsomme sider. Men jeg ser også at mye av det som sies å være giftig for hund har de tatt utgangspunkt i flere kilo og/eller at hunden har blitt utsatt for det over lengre tid. Men dette gjelder jo ikke alt.

Men igjen, hvorfor gi hunden noe som kan være farlig og dødlig. Man vet jo ikke hvor mye den tåler!

Lenke til kommentar

Jeg gir hunden min alt av matrester, utenom sterkt krydret mat og frukt. Fatter ikke hvordan folk kan tro det er så bra for hunden å bare spise tørrfôr. Hvordan hadde du nøyd deg med å spise grøt resten av livet?

 

Og du må ikke stole på hva folk skriver på nettet. Du kan søke på hva som helst og finne noen som mener det er dårlig for hunden

Endret av Commodent
Lenke til kommentar

Jeg gir hunden min alt av matrester, utenom sterkt krydret mat og frukt. Fatter ikke hvordan folk kan tro det er så bra for hunden å bare spise tørrfôr. Hvordan hadde du nøyd deg med å spise grøt resten av livet?

 

Og du må ikke stole på hva folk skriver på nettet. Du kan søke på hva som helst og finne noen som mener det er dårlig for hunden

 

Hadde vært fint å sett hunden din innvendig. Det går nok bra en stund, men hunden skal ha andre næringstoffer enn oss så hvorfor utsette den for noe som ikke er bra for den?

Det finnes mye annet man kan gi hunder istedenfor matrester og andre ting.

 

Jeg gir ikke hunden min bare tørrfor, men det er det som er hovedforet hans ja.

Men det er et dyr! Du kan ikk begynne å sammenligne det du spiser og det hunden spiser. Hunden min hadde sikkert vært en like glad hund om jeg kun ga han tørrfor også..

Lenke til kommentar

Igjen; hvorfor risikere å gå ut døren da? Snakk om å være så hysterisk og paranoid.. liker pelsdyret noe uvanlig innimellom så ser jeg absolutt ingen fare så lenge man besøker veterinær regelmessig, og det burde ALLE gjøre uansett om man kun gir tørrfor eller annet ved siden av.

 

Forresten skal man ikke heller gi store hunder sjokolade. Får de i seg sjokolade så skal man helst gi dem brekningsmiddel innen 1-2 timer.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Jeg gir hunden min alt av matrester, utenom sterkt krydret mat og frukt. Fatter ikke hvordan folk kan tro det er så bra for hunden å bare spise tørrfôr. Hvordan hadde du nøyd deg med å spise grøt resten av livet?

 

Og du må ikke stole på hva folk skriver på nettet. Du kan søke på hva som helst og finne noen som mener det er dårlig for hunden

 

Hadde vært fint å sett hunden din innvendig. Det går nok bra en stund, men hunden skal ha andre næringstoffer enn oss så hvorfor utsette den for noe som ikke er bra for den?

Det finnes mye annet man kan gi hunder istedenfor matrester og andre ting.

 

Jeg gir ikke hunden min bare tørrfor, men det er det som er hovedforet hans ja.

Men det er et dyr! Du kan ikk begynne å sammenligne det du spiser og det hunden spiser. Hunden min hadde sikkert vært en like glad hund om jeg kun ga han tørrfor også..

Oppdretteren vi fikk vår hund fra gir hundene sine matrester nærmest daglig, og en av dem fyller snart tolv år!

Vi har også tørrfôr som hovedfor, men dersom vi har noen matrester til overens etter middagen gir vi det som regel til ham. Det er en fryd å se hvor glad han blir når vi gir han deilig mat.

 

"Men det er et dyr!" - Jo, men den har følelser på lik linje som deg og meg. Tenk all den nytelsen en hund hadde gått glipp av dersom den måtte leve på tørrfôr hele livet ...

Endret av Commodent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...