Gå til innhold

gode naturfoto/landskaps områder rett fra togstasjonen?


Anbefalte innlegg

hei

 

det har seg slik at jeg ikke har førerkortet, men er veldig ivrig senere til våren/sommern å få tatt en liten innlandsreise og tatt noen fine landskapsbilder!

 

Problemet derimot, er at jeg ikke har annelse om hvor det kan lønne seg å dra om hvilke området som eventuelt er tilgjenglige ved tog eller annen kollektivtrafikk? Planen er å telte et par dager ute i naturen, så ta toget hjem igjen=)

 

Jeg er ute etter området som har en del bekker og fossefall og har mye grønt!

 

Noen gode forslag? Noen togstasjoner på vestlandet( eller eventulet mitdtlandet)som er i gåavstand fra slike naturområder? Ville helst kunne følge naturstier, siden jeg har relativt lite erfaring med kart og kompass(selv om dette selvfølgelig kan læres)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette burde ikke være noe problem å finne ut av! Tar du toget opp på fjellet mellom Bergen og Oslo så er jeg sikker på at du finner fotomuligheter ved de fleste stasjoner.

 

Et tips kan være å høre med Turistforeningen, men om jeg skal driste meg til å foreslå noe så ville jeg tatt toget til Haugastøl og gått Rallarvegen til Flåm. Har du et par dager på deg går det helt fint. Da får du et variert landskap å ta bilder av, og du finner lett frem uten kart og kompass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flåmsbana - en av verdens vakreste jernbanestrekninger

Opplev Flåmsbana - den utrolige togreisen mellom høyfjellstasjonen Myrdal på Bergensbanen ned til Flåm stasjon helt innerst i Aurlandsfjorden.

Denne spennende jernbanestrekningen trekker hvert år til seg mennesker fra hele verden, noe som har ført til at Flåmsbana i dag fremstår som en av Norges største og mest spektakulære turistattraksjoner.

På den 20 kilometer lange togturen opplever du noe av det villeste og mest storslåtte som finnes av norsk natur. Her ser du elver som skjærer seg gjennom dype gjel, fosser som kaster seg utfor bratte fjellsider med snødekte fjelltopper og fjellgårder som klamrer seg fast i bratte skråninger.

Flåmsbana er en av verdens bratteste jernbanestrekninger på normalspor. Nesten 80 prosent av strekningen ligger i 55‰ stigning, det vil si en stigning på en meter på 18. Vendetunnelen som går i spiral inn og ut av fjellet er et bevis på den mest dristige og kyndige ingeniørkunst i norsk jernbanehistorie.

Nederst i Flåmsdalen kan du nyte det naturskjønne kulturlandskapet og beundre den vakre Aurlandsfjorden, en sidearm av Sognefjorden, verdens lengste fjord.

Endret av tech8
Lenke til kommentar

.... men om jeg skal driste meg til å foreslå noe så ville jeg tatt toget til Haugastøl og gått Rallarvegen til Flåm. Har du et par dager på deg går det helt fint. Da får du et variert landskap å ta bilder av, og du finner lett frem uten kart og kompass.

 

Synes det var et godt forslag, men hvis det bare er et par dager ville jeg nok heller tatt toget til Finse, strekningen fra Haugastøl til Finser er ikke så interessant som veien etter Finse. Et annet alternativ er å være på Finse en dag, overnatte der og så gå eller leie sykkel og følge Rallarveien vidre. Det er DNT-hytte (ikke betjent tror jeg) ved Hallingskeid også, blir nok drøyt til Myrdal på en dag til fots.

 

Ulempen ved høyfjellet er at turen blir ekstra væravhengig, gåingen går sikkert greit uansett, men fotolysten vil jeg tro reduseres dramatisk med dårlig vær over tregrensen.

 

Andre alternativ er å dra et sted som Ustaoset, Finse, Voss eller til og med Bergen hvor det er overnattingsmuliheter og mye fint å se på dagsturer i området. Tilsvarende er sikkert mulig ved å dra mot Trondhheim fra Oslo. Jeg har ikke den store oversikten i den retningen, men Rjukan og stasjoner rundt høyeste punkt i Gubrandsdalen kan være aktuelt.

Lenke til kommentar

Andre alternativ er å dra et sted som Ustaoset, Finse, Voss eller til og med Bergen hvor det er overnattingsmuliheter og mye fint å se på dagsturer i området. Tilsvarende er sikkert mulig ved å dra mot Trondhheim fra Oslo. Jeg har ikke den store oversikten i den retningen, men Rjukan og stasjoner rundt høyeste punkt i Gubrandsdalen kan være aktuelt.

 

Rjukan er et veldig interessant sted med masse historie og endel spesiell natur. Kan bl.annet nevne den karakteristiske Gaustadtoppen, Krossobanen (taubane), kraftverket, kort vei til Hardangervidda, solfesten (dalen er skyggelagt hele vinteren), arkitekttegnet bygningsmasse som et resultatet av industrialiseringen, Rjukan er vel forøvrig på Unescos tentative verdensarvliste.

Lenke til kommentar

Andre alternativ er å dra et sted som Ustaoset, Finse, Voss eller til og med Bergen hvor det er overnattingsmuliheter og mye fint å se på dagsturer i området. Tilsvarende er sikkert mulig ved å dra mot Trondhheim fra Oslo. Jeg har ikke den store oversikten i den retningen, men Rjukan og stasjoner rundt høyeste punkt i Gubrandsdalen kan være aktuelt.

 

Rjukan er et veldig interessant sted med masse historie og endel spesiell natur. Kan bl.annet nevne den karakteristiske Gaustadtoppen, Krossobanen (taubane), kraftverket, kort vei til Hardangervidda, solfesten (dalen er skyggelagt hele vinteren), arkitekttegnet bygningsmasse som et resultatet av industrialiseringen, Rjukan er vel forøvrig på Unescos tentative verdensarvliste.

 

Ved nærmere ettertanke går det vel ikke tog til Rjukan lenger, men bra med busser.

Lenke til kommentar

Takk for svarene, tror eventuelt en rute mot bergen er mere aktuelt, men er på en måte ikke så interessert i rene fjellbilder!Finse er vell ganske høyt over havet, er det ikke?

 

Er som sagt mest interessert i bilder av vann/ bekker/fossefall som er omringet av mye grønt! Jeg vill helst ikke over tregrensen=) Noen andre forslag setter jeg stor pris på=)

Lenke til kommentar

Hvorfor gjøre ting vanskelig? T-banen til Sognsvann eller Frognerseteren.

 

Der har jeg vært og undersøkt,Vet ikke hvordan jeg skal si det, men er veldig kresen på motiver;)

 

Så skal jeg ta dette som en liten villmarkstur også, da blir sognsvann litt kjedelig i lengden;)

 

Men for all del, sikkert mulig å ta veldig bra bilder rundt sognsvann

Lenke til kommentar

Er som sagt mest interessert i bilder av vann/ bekker/fossefall som er omringet av mye grønt! Jeg vill helst ikke over tregrensen

Skjønner godt at det kan være greit med en avveksling til marka, men mange muligheter der også. Finse ligger på 1222m, tregrensen går rundt 1000. Tar du toget videre på Bergensbanen forbi Myrdal kommer du under tregrensen i dalen som går ned mot Voss. Flott elv der, grønt er det også, og en liten vei du kan gå eller sykle hvis du går av på f.eks Upsete (usikker på om du bør en/to stasjon til, fortsatt relativt høyt) og går mot f.eks Mjølfjell og/eller Voss (flere stajsoner å velge mellom både for start og slutt). Det jeg ikke vet er hvor lett det er å komme seg i gode posisjoner for foto. Men søker du på nettet eller spør på DNT finner du sikkert info.

Lenke til kommentar

Tar du Raumabanen så skulle det være mulig å knipse litt fra vinduet mellom Bjorli og Åndalsnes. Går vel også noen busser oppover dalen fra Åndalsnes, spesielt i sommersesongen. Du finner ihvertfall noen "bekkefall" og litt grønne marker her og der, og så er det også mulig å reise nabodalen, (Isterdalen) som ender på Trollstigen som også inneholder noen greie fotomotiv. På andre siden av Trollstigen finner du Valldal, Geiranger og Tafjord som er forholdsvis fotogene bygder.

Tror NSB kjører noen turisttog på Raumabanen også sommeren.

 

Du får uansett ha en fin fototur.

Lenke til kommentar

Spørs hvor mye du er interessert i å gå. Ta f.eks. t-banen til Skullerud og gå gjennom marka til Bøler. Det er ikke nødvendig å gå på ferdig opptråkka stier. Ser man seg både til høyre og venstre så finner man fort avstikkere man kan rusle på.

 

Har du vært der, er det mye potensiale?=)

 

Kan linke til hvordan type bilder jeg tar, så kanskje det blir lettere å gi råd;

 

http://ornata83.deviantart.com/gallery/

Lenke til kommentar

Kan linke til hvordan type bilder jeg tar, så kanskje det blir lettere å gi råd;

 

http://ornata83.devi...rt.com/gallery/

 

Med utgangspunkt i siste raden i galleriet (med unntak av øglen) står jeg fast ved min anbefaling av Oslo-marka. Men Oslo-marka er enorm og det kan være en idé å gå litt utenfor "motorveien" (Frognerseteren-Ullevålseter-Sognsvann).

Lenke til kommentar

Dette burde ikke være noe problem å finne ut av! Tar du toget opp på fjellet mellom Bergen og Oslo så er jeg sikker på at du finner fotomuligheter ved de fleste stasjoner.

 

Et tips kan være å høre med Turistforeningen, men om jeg skal driste meg til å foreslå noe så ville jeg tatt toget til Haugastøl og gått Rallarvegen til Flåm. Har du et par dager på deg går det helt fint. Da får du et variert landskap å ta bilder av, og du finner lett frem uten kart og kompass.

 

Ok, har sjekket ut denne strekning litt nærmere nå og er absolutt et meget bra alternativ! Men hvordan er teltmulighetene på denne strekkningen? Trenger man å ta med ma og vannt for 2 dager, eller kommer man over butikker eller tilsvarenede?

 

Fant ikke så mye informasjon om dette, utenom at dette visst nok en meget populær strekning for turgåere om sommern=)

Lenke til kommentar

.... men om jeg skal driste meg til å foreslå noe så ville jeg tatt toget til Haugastøl og gått Rallarvegen til Flåm. Har du et par dager på deg går det helt fint. Da får du et variert landskap å ta bilder av, og du finner lett frem uten kart og kompass.

 

Synes det var et godt forslag, men hvis det bare er et par dager ville jeg nok heller tatt toget til Finse, strekningen fra Haugastøl til Finser er ikke så interessant som veien etter Finse. Et annet alternativ er å være på Finse en dag, overnatte der og så gå eller leie sykkel og følge Rallarveien vidre. Det er DNT-hytte (ikke betjent tror jeg) ved Hallingskeid også, blir nok drøyt til Myrdal på en dag til fots.

 

Ulempen ved høyfjellet er at turen blir ekstra væravhengig, gåingen går sikkert greit uansett, men fotolysten vil jeg tro reduseres dramatisk med dårlig vær over tregrensen.

 

Andre alternativ er å dra et sted som Ustaoset, Finse, Voss eller til og med Bergen hvor det er overnattingsmuliheter og mye fint å se på dagsturer i området. Tilsvarende er sikkert mulig ved å dra mot Trondhheim fra Oslo. Jeg har ikke den store oversikten i den retningen, men Rjukan og stasjoner rundt høyeste punkt i Gubrandsdalen kan være aktuelt.

 

ok, men hvor mange dager trenger jeg på strekningen fra Finse - Flåm? Det er vell drøye 5mil?

 

Har ikke gått så store avstander, så litt usikker på hvor lang tid dette vill ta, uten å stresse(skal ha tid tl å nyte naturen og ta bilder)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...