Gå til innhold

Anbefaling: Hvermannsen


Anbefalte innlegg

Jeg hadde noenlunde forstått det om de hadde valgt en AMD A8 3870K og paret den med f. eks. HD 6670 for å ta i bruk Dual Graphics ("Crossfire" mellom integrert grafikk og dedikert). Å kjøre en ren FX-prosessor uten integrert grafikk kombinert med HD 7770 som tilsvarer et GTX 460, blir ikke spesielt lønnsomt. Dette var et skjermkort spesielt myntet på fjorårets spill i 1680x1050 oppløsning.SSDen har grei ytelse, men modellen som er valgt er utrolig ustabil. De fleste SSDer fra OCZ er det og rangerer på toppen av verstinglister. Crucial m4 eller Samsung 830 er mye bedre valg med god ytelse.Videre kan man spare på hovedkort, strømforsyning og ikke minst minne, som i dette tilfelle alle er litt ekstravagante for et slikt bygg. Da får man raskt nok penger til et GTX 560 Ti 448, som åpner opp for spilling igjen.Til sist er inkluderingen av operativsystem unødvendig. Dette må kjøperen kunne velge selv om han vil ha Windows, Linux eller annet.

 

Jeg hadde noenlunde forstått det om de hadde valgt en AMD A8 3870K og paret den med f. eks. HD 6670 for å ta i bruk Dual Graphics ("Crossfire" mellom integrert grafikk og dedikert

 

-Man kjøper ikke en APU på 3GHz, når man kan velge en AMD 4170 på 4.2GHz og som sikkert kan klokkes til 5GHz hvis man ønsker det.

 

Å kjøre en ren FX-prosessor uten integrert grafikk kombinert med HD 7770 som tilsvarer et GTX 460, blir ikke spesielt lønnsomt.

 

-Hvis man titter på pris kontra ytelse er faktisk AMD 4170 det beste valget man kan få.

 

Dette var et skjermkort spesielt myntet på fjorårets spill i 1680x1050 oppløsning.

 

-I battlefield 3 1920x1200 så scorer HD7770 over 30fps. Tatt i betraktning at dette er en "allround pc" og ikke spill pc, så er det helt grei ytelse.

 

SSDen har grei ytelse, men modellen som er valgt er utrolig ustabil. De fleste SSDer fra OCZ er det og rangerer på toppen av verstinglister. Crucial m4 eller Samsung 830 er mye bedre valg med god ytelse

 

-Enten det er Marvell, Sandforce eller Indi, så har alle problemer. Intet unntak. Bare besøk de respektive forum. Når man kjøper en SSD så tar man automatisk en sjanse. Enten så virker alt 100% eller så kan man få et helvete med at systemet fryzer+BSOD osv.

 

Videre kan man spare på hovedkort, strømforsyning og ikke minst minne, som i dette tilfelle alle er litt ekstravagante for et slikt bygg. Da får man raskt nok penger til et GTX 560 Ti 448, som åpner opp for spilling igjen

 

-Nei, Jeg ville ikke byttet ut noe da man trenger litt "overhead" for overklokking etc. AMD 4170 støtter også 1866MHz RAM så jeg ville heller ha tittet på det alternativet.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-Man kjøper ikke en APU på 3GHz, når man kan velge en AMD 4170 på 4.2GHz og som sikkert kan klokkes til 5GHz hvis man ønsker det.

AMD FX 4170 er i utgangspunktet ikke en særlig rask prosessor. Den legger seg cirka på nivå med Intel Core i3 2120 i de fleste programmer, og har langt dårligere ytelse per kjerne. Det betyr i praksis at i mange spill som ikke utnytter flere kjerner så godt, faller den et godt stykke bak.

 

wic-580-90.jpg

Om man ønsker høy prosessor-ytelse kjøper man en Intel Core i5 2500K. Ellers er det snakk om generelt bra ytelse med lite margin mellom konkurrentene. Da må vi snarere se på bruksområdene prosessorene dekker i stedet. Det er her Intel Core i3 2120 briljerer ved at den åpner opp for spill.

 

-I battlefield 3 1920x1200 så scorer HD7770 over 30fps. Tatt i betraktning at dette er en "allround pc" og ikke spill pc, så er det helt grei ytelse.

En allround PC som ikke blir brukt til spill trenger ikke mer enn en APU sin spillytelse. Klart det er en fordel å ha et GTX 560 Ti kort i denne sammenheng.. (!)

 

-Enten det er Marvell, Sandforce eller Indi, så har alle problemer. Intet unntak. Bare besøk de respektive forum. Når man kjøper en SSD så tar man automatisk en sjanse. Enten så virker alt 100% eller så kan man få et helvete med at systemet fryzer+BSOD osv.

Jeg foretrekker statistikk framfor påstander. På Newegg er det helt tydelig at OCZ sine disker har en vesentlig høyere feilprosent enn Crucial og Samsung. :)

 

-Nei, Jeg ville ikke byttet ut noe da man trenger litt "overhead" for overklokking etc. AMD 4170 støtter også 1866MHz RAM så jeg ville heller ha tittet på det alternativet.

500W er mer enn nok overhead om man velger en god strømforsyning. Enda mer så om man bruker Intel i3 2120 som har et kjempelavt strømforbruk. Ellers har AMD 4170 elendig minnebåndbredde, og 1866MHz RAM er knapt nødvendig.

Lenke til kommentar
I denne prisklassen ville jeg ha droppet ssd og heller lagt de i skjermkortet hvis jeg skulle brukt den til å spille.
Dette er snakk om en "hvermannsen"-maskin. Et 7770 HD kort klarer å kjøre alle spill som er ute i dag i skapelig FPS, selv om kun de ferreste kan maxes ut på alle instillinger.... Meningen med en slik maskin er ikke tung spilling og SSD disk er såpass viktig i dagens maskiner, ettersom hardisk er faktisk den største flaskehalsen i dagens maskiner, at jeg støtter Harware sitt valg... Ingen som planlegger tung spilling vil noensinne kjøpe en slikt :p

 

Hvis du hadde sett hva jeg skreiv, så ville du sett at jeg sier HVIS man skal bruke den til å spille på. Altså som gaming maskin.

Det finnes mange unge mennesker uten den økonomiske styrken til å kjøpe drømmemaskinen, og da er ssd ikke verdt penga fremfor ett bedre skjermkort.

SSD er luksus.

 

Edit: For 500 ekstra får man ett 560 ti kort, som yter ca 70% bedre på bf3 feks.

Jeg vil nå si det er ganske heftig forskjell.

Endret av Taake89
Lenke til kommentar

-Man kjøper ikke en APU på 3GHz, når man kan velge en AMD 4170 på 4.2GHz og som sikkert kan klokkes til 5GHz hvis man ønsker det.

AMD FX 4170 er i utgangspunktet ikke en særlig rask prosessor. Den legger seg cirka på nivå med Intel Core i3 2120 i de fleste programmer, og har langt dårligere ytelse per kjerne. Det betyr i praksis at i mange spill som ikke utnytter flere kjerner så godt, faller den et godt stykke bak.

 

wic-580-90.jpg

Om man ønsker høy prosessor-ytelse kjøper man en Intel Core i5 2500K. Ellers er det snakk om generelt bra ytelse med lite margin mellom konkurrentene. Da må vi snarere se på bruksområdene prosessorene dekker i stedet. Det er her Intel Core i3 2120 briljerer ved at den åpner opp for spill.

 

-I battlefield 3 1920x1200 så scorer HD7770 over 30fps. Tatt i betraktning at dette er en "allround pc" og ikke spill pc, så er det helt grei ytelse.

En allround PC som ikke blir brukt til spill trenger ikke mer enn en APU sin spillytelse. Klart det er en fordel å ha et GTX 560 Ti kort i denne sammenheng.. (!)

 

-Enten det er Marvell, Sandforce eller Indi, så har alle problemer. Intet unntak. Bare besøk de respektive forum. Når man kjøper en SSD så tar man automatisk en sjanse. Enten så virker alt 100% eller så kan man få et helvete med at systemet fryzer+BSOD osv.

Jeg foretrekker statistikk framfor påstander. På Newegg er det helt tydelig at OCZ sine disker har en vesentlig høyere feilprosent enn Crucial og Samsung. :)

 

-Nei, Jeg ville ikke byttet ut noe da man trenger litt "overhead" for overklokking etc. AMD 4170 støtter også 1866MHz RAM så jeg ville heller ha tittet på det alternativet.

500W er mer enn nok overhead om man velger en god strømforsyning. Enda mer så om man bruker Intel i3 2120 som har et kjempelavt strømforbruk. Ellers har AMD 4170 elendig minnebåndbredde, og 1866MHz RAM er knapt nødvendig.

AMD FX 4170 er i utgangspunktet ikke en særlig rask prosessor. Den legger seg cirka på nivå med Intel Core i3 2120 i de fleste programmer, og har langt dårligere ytelse per kjerne. Det betyr i praksis at i mange spill som ikke utnytter flere kjerner så godt, faller den et godt stykke bak.

 

-4170 kjører en kjernefrekvens på 4.2GHz og har ingen begrensninger så ditt synspunkt på at den ikke er særlig rask er feil. Setter man den opp med et 7970 el 680 så drar den ALT av spill. Selv i World of Warcraft som var/er verdens mest populære spill? bruker den 3 av sine kjerner fint. Kjører man også et dual monitor setup,(for å sjekke e-mail etc mens man spiller), hører på musikk samtidig så er det ikke akkurat bortkastet med 4 kjerner.

 

Om man ønsker høy prosessor-ytelse kjøper man en Intel Core i5 2500K. Ellers er det snakk om generelt bra ytelse med lite margin mellom konkurrentene. Da må vi snarere se på bruksområdene prosessorene dekker i stedet. Det er her Intel Core i3 2120 briljerer ved at den åpner opp for spill.

 

-Ønsker man høy prosessor ytelse og billig prosessor, så kjøper man en FX 8120 til 1400kr. Overklokker den til 4GHz. Installerer Linux/*GNU og prosessoren vil ha samme ytelse som en i7 2600 til 2300kr. At drittsekkene i Intel fremdeles ikke laster alle instruksjonene til en AMD prosessor via sin kompilator viser bare hvor gode AMD er i forhold til Intel. Sett i forhold til kjøpt expertise, ingeniører, fabrikker og størrelse.

 

En allround PC som ikke blir brukt til spill trenger ikke mer enn en APU sin spillytelse. Klart det er en fordel å ha et GTX 560 Ti kort i denne sammenheng.. (!)

 

-Dagens APU'er har enten dårlig gpu del eller cpu del. Alt til sitt bruk, men en allround PC defineres som om den kan brukes til alt- midt på treet. HD7770 kan fint overklokkes hvis man ønsker mere fart på sakene.

 

Jeg foretrekker statistikk framfor påstander. På Newegg er det helt tydelig at OCZ sine disker har en vesentlig høyere feilprosent enn Crucial og Samsung.

 

-Jeg snakker forøvrig om egne erfaringer. Har hatt tull med alle SSD kontrollerne, og hvis jeg har hatt tull med dem så er det sikkert noen andre som har opplevd samme tullet! Crucial og Samsung viser ofte lavere skrivehastighet enn f.eks Corsair. Høyere hastigheter oppgitt virker selfølgelig mere attraktivt, og kanskje ikke Crucial har solgt så mange enheter som Corsair?, og dermed opplyser om mindre problemer? Hva med de som returnerer SSD'en sin? Står det oppført som feil på disk? Hva med de som opplever noen "freezes" i uka, men som velger å beholde SSD'en sin alikevel? Hvorfor lages det hele tiden firmware oppdateringer/patcher for å rette feil på disse diskene? Fordi Crucial har mindre feil?

 

500W er mer enn nok overhead om man velger en god strømforsyning. Enda mer så om man bruker Intel i3 2120 som har et kjempelavt strømforbruk. Ellers har AMD 4170 elendig minnebåndbredde, og 1866MHz RAM er knapt nødvendig.

 

-AMD 7770 har en TDP på 80W, overklokket vil den dra bortimot 200W + AMD's 4170 TDP på 125W = 325W, og da har vi enda ikke overklokket prosessoren eller tatt med resten av systemet. En gyllen regel er at man alltid skal ha 150-200W ubrukt i PSU'en. Hvis man skulle ønske seg kraftigere hardware ved et senere tidspunkt så er jo dette også uheldig med tanke valget av PSU. Jeg ville heller aldri ha valgt en i3 2120 noensinne. Den har låst multiplier, og med SandyBridges dårlige Bus overklokking så får man ikke hatt det mye gøy. Ikke er det Turbo Boost på den heller. Når det gjelder RAM er dette nødvendig ved overklokking av ekstern hastighet.(Hvis du er litt seriøs vel og merke) Det er heller ikke dyrt og hvis man f.eks har 1600MHz og bytter til 2133MHZ vil man kunne spare 5 sekunder for

hver frame i Folding@home for å ta et eksempel, noe som tilsvarer 2000 poeng ekstra hver dag!

Lenke til kommentar

Bit33

 

Hva i alle dager snakker du om?

Hvorfor drar du inn oppgradering i fremtiden inn i en pc til budsjett på 6000?

Hvorfor snakker vi plutselig om ekstremoverklokking? (btw, intelcpuer trenger ikke rask ram for å overklokkes langt, veldig langt)

 

Hva du har opplevd selv eller via venner blir veldig lite i forhold til å sammenligne på verdensbasis. Når det gjelder hvilken ssd som er mest pålitelig eller ei, så er det kanskje bedre å stole på statestikker enn de 10 ssdene du har hatt erfaring med.

 

Hvermansen kjøper ikke noen som helst cpu for og overklokke den, og hvis han gjør det, så kommer han i alle fall ikke hit for å se på en ferdig lagd liste. Da har vedkommende nok kunnskaper til å sette sammen pc selv.

 

Det å parre en 4170 med Amd HD7970 eller Nvidia gtx 680 er en dårlig spøk, og burde ikke brukes til sammenligning.. Klart, den vil kjøre alle spill, men det vil være cpu som er flaskehals, så da er det dumt å ha ett skjermkort til 4 ganger prisen av cpuen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...