Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ta pcen


Anbefalte innlegg

Hey, på skolen min har vi en slik regel:

 

 

"På elevPCer vil vi i tillegg foreta vilkårlige manuelle sjekker for å se om noen elever har endret på rettigheter.

Dette kan skje på flg måte, at vi går inn i en tilfeldig klasse og samler inn PCer tilfeldig og sjekker disse.

PCene vil bli utlevert kort etter sjekkingen.

Vi har hjemmel til å foreta en slik sjekk jfr kommunes reglement og skolens eget reglement.

Vi har nå informert deg på forhånd, lenge før dette iverksettes.

E.f

IKT"

 

Hvordan kan vi vite at de ikke går inn på andre ting? Heter tross alt personal computer, man har personlige filer der. Vil ikke dette være brudd mot noen lover? Personvern/privatliv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[...]

Den der var litt kinky.

 

Om det virkelig foreligger et skikkelig gjennomført reglement som tar for seg hva som er tilltatt bruk av sånne "elev-PCer" / "utlåns-PCer", så ja, da kan de ha rett til å foreta en "sjekk".

 

Det er vanskelig å si sikkert, uten å ha lest reglene og eventuelt avtalen du/Dere måtte signere før bruk.

 

(Kopier og lim inn avtalen og/eller det aktuelle reglementet for å få et ja/nei svar.)

Lenke til kommentar

Greia er slik. Vi får ikke lov til å bruke egne pcer. Alle måtte ta pc fra skole. Vi betaler en viss sum hvert år, og i slutten av skoletiden får vi pcen selv. Vi signerte en kontrakt finner ikke denne nå, men den var ganske så nazi lagd. "Ikke installere noe ikke engang Chrome, ikke bytte ut HDD/ram eller noe slikt, " Og pcene har nettsky lagring som jeg heller ikke stoler på og fungerer utrolig dårlig. Man får kun tak i dokumentene sine når man er på skolenettverket. Derfor hadde jeg planer om å legge inn egen HDD i pcen, slik at jeg da kunne gått rundt alle slike sperrer. Men som sagt IT avdelingen er veldig nazi, og ønsker ikke å havne i noe trøbbel for dette.

Lenke til kommentar

Ja?

Jeg har aldri tatt med egne skolebøker når jeg gikk på grunnskolen, alt fikk jeg fra skolen og leverte tilbake etter endt skoleår. Jeg ser virkelig ikke forskjellen her.

Pc'en du har fått er til å gjøre skolearbeid, vil du gjøre private ting så gjør du det hjemme med din egen maskin.

Endret av Blåbær
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Derfor hadde jeg planer om å legge inn egen HDD i pcen, slik at jeg da kunne gått rundt alle slike sperrer. Men som sagt IT avdelingen er veldig nazi, og ønsker ikke å havne i noe trøbbel for dette.

Hvis du gjør det, så vil dette bli oppdaget. Trust me, det er ikke verd det. Det ender da med at du må kjøpe ut den PC-en du har, siden serviceavtalen er brutt - og du vil få utlevert en ny PC du må betale for.

 

Skolen har full rett til å ta inn PCene for kontroll, så lenge dette er hjemlet i kontrakten og/eller reglementet. ElevPCen er et arbeidsverktøy, ikke privat eiendom. Private filer har derfor ingenting der å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I arbeidsforhold er det ofte slik at om man har mapper som heter "privat" eller liknende er dette ikke noe arbeidsgiver vil gå inn å se på. Slik har det iallefall vært de stedene jeg har vært ansatt.

 

Utgangspunktet er vel ganske klart, det er avtalen som bestemmer hva skolen kan eller ikke kan gjøre. Samtidig er det jo interessant dersom det eksempelvis er obligatorisk med slike pcer, og dere også må kjøpe dem. Særlig om skolen går inn å sjekker alle filer på maskinen.

 

Kanskje dette er noe dere kan skrive en artikkel om i lokalavisen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...