Gå til innhold

Forhandle egen lønn når man er organisert?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er dette ok?

Jeg har luftet dette for tillitsvalgt hos oss og forstod det som at dette ikke var akseptabelt da man er organisert.

 

Grunnen til at jeg vil forhandle min egen lønn er at jeg har et utvidet ansvarsområde sammenlignet med mine nærmeste kolleger, noe som gjør at jeg mener jeg fortjener en økning i lønn som gjenspeiler dette.

 

Ser fram til svar angående dette, gjerne fra folk med erfaring fra fagforeninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, jeg skal sjekke opp litt mer rundt dette imorgen tror jeg.

 

Forøvrig har jeg en god del utvidet ansvar. Jeg hjelper til med drift av IT, jeg kjører opplæring på jobben (kursing som fører til internasjonalt kursbevis fra en annerkjent organisasjon innen vår bransje), jeg har ansvaret for endel maskiner samt at jeg tar på meg en del andre ting.

 

Alt dette er utenfor min stillingsbeskrivelse så jeg mener jeg har gode kort når det gjelder å forhandle iallefall. Men jeg skal som sagt sjekke litt nærmere imorgen for å se hva jeg kan grave fram av informasjon.

 

En annen løsning for bedriften ville jo eventuellt være å flytte meg over i en annen stilling/opprette en annen stilling.. Eller kanskje at jeg melder meg ut av fagforeningen..

Lenke til kommentar

Jo, men det er litt kronglete her på jobben når det kommer til lønnssystemet som er brukt.

Vanskelig å justere meg opp da jeg havner i en gruppe ment til noe helt annet...

 

Men jeg har altså tarifflønn pluss at vi har individuell lønn i avdelingen min, problemet er at individuell lønn alltid blir delt ut likt, altså bedriften tør ikke gi noen mer enn andre i frykt for sjalusi ellernoe.. Usikker :)

 

Jeg får vurdere litt frem og tilbake, kan vel da eventuellt melde meg ut av fagforeningen og forhandle fram min egen lønn kanskje. Vet ikke om det er mulig eller om jeg fortsatt er låst til tariffen.

Lenke til kommentar

Hei

 

Det er litt vanskelig å si noe om hva som er riktig her uten å vite hvilken sektor du jobber i - privat eller offentlig? Stat eller kommune?

 

For det første så bør tillitsvalgte overfor de ansatte gjøre rede for hvordan lønnsforhandlinger legges opp. Ved lokale forhandlinger er det gjerne slik at du som ansatt leverer dine krav til tillitsvalgt, dersom du er organisert. Tillitsvalgte veier da samtlige lønnskrav mot hverandre basert på fagforeningens prioritet. Men det finnes også åpning for å kreve høyere lønn individuelt, og dette kan du gjøre når som helst på året, i prinsippet så ofte du selv ønsker såfremt du har godt grunnlag.

 

Ta en titt på 2.3.4 i hovedtariffavtalen i staten, dersom du er statlig ansatt. For kommunalt ansatte så er det kap. 5.3 som gjelder, i kommunens hovedtariffavtale. Her er det ingen forhandlinger, du leverer kun et krav og får enten ja eller nei. Privat husker jeg ikke, men dette kan du spørre tillitsvalgte om.

 

Dette kan være verdt et forsøk dersom du mener du har grunnlag i henhold til tariffavtalene. Jeg gikk opp ca 80k andre året jeg jobba, det er penger jeg har fått utbetalt "ekstra" hvert eneste år jeg har jobbet etter det. Så det er verdt et forsøk. Jeg er dog ingen ekspert på lovverket her, ikke 100 % sikker på at min forståelse er korrekt.

Lenke til kommentar

Det at du er organisert, gir deg forhandlingsrett! Forutsatt at bedriften du jobber i er organisert, og at bedriftens organisasjon og din organisasjon har avtale. Om jeg var tillitsvalgt i din bedrift, ville jeg ikke at uorganiserte skulle drive med lønnsforhandlinger.

 

Hvordan lønns og arbeidstidsforhandlinger skal gjennomføres, synes jeg du skal ta opp med din tillitsvalgte. Om du får høyere lønn, spiser du opp en del av 'kaken', og det blir mindre til andre. Har du en stilling som har mere ansvar etc. burde den selvfølgelig lønnes bedre.

 

@^Th0mas^

Men litt ekstra ansvar for lærlinger, synes jeg ikke burde gi mere lønn. Da dette er en del av lærling/fagarbeider-ordningen. Om du har ett større ansvar, og det er flere lærlinger, bør tilegg som bas/formann være naturlig. Er du en faktisk formann, som har den daglige oppfølging med 3+ lærlinger, passer på at disse for opplæringen som de skal ha, synes jeg det er en selvfølge at du skal ha tilegg.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Kort innpå så jobber jeg i privat sektor innen eksportindustrien.

Vi er en forholdsvis liten bedrift der jeg har en stilling som krever fagbrev (som jeg har).

 

Jeg har som nevnt tidligere både fått ansvaret, og tatt ansvaret, for en god del ting i tillegg til de vanlige arbeidsoppgavene jeg har.

 

 

Jeg skal lese igjennom tråden igjen i kveld og kommer eventuellt tilbake med mer informasjon, jeg hadde en liten prat idag igjen med tillitsvalgt og slik jeg forstår det fra han så har jeg ingen mulighet til å forhandle egen lønn da dette følger tariffen.

 

Dette gjelder også hvis jeg eventuelt ikke hadde vært medlem, så da er jo den siden av saken grei...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...