Gå til innhold

Trenger råd på på hvilket skjermkort jeg skal kjøpe.


Anbefalte innlegg

Jeg veit ikke hvilket skjermkort jeg skal kjøpe.Det står imellom ATI 9800 pro 256MB og Creative GeForce FX5900 Ultra 256MB.

Det jeg er etter er et kort som støtter mest mulig spill og samtidig kan utnytte de ekstra tingene kortet kan tilby. håper noen kan hjelpe meg for jeg bygger en maskin nå som vil koste meg rundt 50 000kr og da vil jeg ha det som er best til dags dato.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg veit ikke hvilket skjermkort jeg skal kjøpe.Det står imellom ATI 9800 pro 256MB og Creative GeForce FX5900 Ultra 256MB.

Det jeg er etter er et kort som støtter mest mulig spill og samtidig kan utnytte de ekstra tingene kortet kan tilby. håper noen kan hjelpe meg for jeg bygger en maskin nå som vil koste meg rundt 50 000kr og da vil jeg ha det som er best til dags dato.

 

Ikke for å whine her men, hva skal du med en PC til 50 000 kroner. 1 måned etter at du har betalt 50 store for PC'en din, kan eg annen kjøpe samme skiten til 20 store. Skal også litt til å få en PC til å koste såpass mye penger. Og da tatt i betraktning en svær LCD skjem.

 

Kjøper heller det som er nest best, eller i den sjangeren der. Tar ofte igjen de beste kortene om man tweaker litt og kan det man driver med. Er litt flaut å ha en XP2400 som kjører på 2.4GHz og likevel bli forbikjørt av en som har en XP1800 som kjører på over 2.4GHz.

 

Men, lykke til iallfall. Om du ikke er stinn av gryn, så ville ikke jeg ha brukt så mye penger på en maskin. Jeg har nok brukt så mye tilsammen over tid, men ikke på en gang. Du får poste test resultater når du har fått bygget den.

 

Til svar:

nVidia = dieselmotor (bunndrag, varm)

ATI = bensinmotor (kjapp, mindre varme)

 

-Chief-

Lenke til kommentar

ser at dette er ditt første innlegg her i forumet.

så vil du ha hjelp med valg av skjermkort.du vet ikke om du skal ta ati eller ge-force til ca 3500-5000kr.så skriver du at du skal bruke ca 50000 til pc..!

 

hva fan mener du med dette..?

skrytepost ?luksusproblem ?

 

fins mange poster her på forumet som er slik som dette.

hjelp,skal ha ny pc til 50.000,70.000,100.000..

 

synes du startet dårlig her på forumet med og skryte med ditt lukusproblem,og hvor mye din pc skal koste

hva prøver du og fortelle oss,at du har nok penger med ingen peling

på grafikkort ?

blir lei meg når jeg ser slike poster,tror bare du ikke blir lenge her på forumet.hvorfor finner du sikker ut etterhvert.

Lenke til kommentar

jeg må si at du har et seriøst problem,hvis du mener at jeg skryter av det.

Jeg skryter ikke i det hele tatt så der synes jeg du tar litt i. istedet for å skrive dritt så får du heller la være å skrive i det hele tatt å helle hoppe over min annonse.

det er ikke noe rart i at det blir krig i verden siden du må skrive tull bare fordi at jeg spørr om et spørsmål.

og jeg har spart endel penger så må jeg få lov til å kjøpe det jeg vil,eneste jeg vil ha hjelp til på min maskin nå er skjermkortet for det er det som står igjen.

og da legger jeg det ut på forumet for jeg tur det er såpass mange folk her som veit hva de snakker om og vil dele sine erfaringer.

Lenke til kommentar

glemte å bare si en ting til.

 

Hvis du mener at det jeg sier er bare skryt. så vil jeg bare si at jeg bygger den maskinen som er i annbefalinger i hardware.no som heter millionæren men jeg bygger også komplett vannkjøling til den.

Som sagt så er jeg ikke etter å skryte, og det var heller ikke meningen at noen skulle tru at det var derfor jeg skrev prisen.men håper at folk vil hjelpe meg for jeg har byttet ut noen deler i maskinen som jeg har snakket med folk som har kjennskap/erfaring til hva som kanskje er et bedre alternativ for eksempel hovedkortet.

maskinen som står under millionæren så bruker man et

ABIT IC7-MAX3 (Intel 875P) men der har jeg byttet ut til et

Asus P4C800-E DELUXE.

Minne har jeg også byttet ut fra 1 GB Corsair XMS PC3500 til Geil PC3500 433MHz ULD CL2 4.5ns 2x512MB.

Så nå fikk jeg også råd fra en som heter Gef her på forumet om at jeg skal heller tenke på Asus sin FX5900 Ultra.

Så jeg synes at det hadde vært mye bedre om du kom med et råd enn å sitte å skrive noe som ikke gjelder mitt spørsmål.

Lenke til kommentar

Bullshit Fuel, med mindre du klokker ned 256MB korta så er det ikke treigere. Kjøp for all del 256MB, Utviklerene av HL2, Doom3 og mange kommende spill har allerede sagt 256MB blir å foretrekke hvis du vil ha the-best-of-the-best (visuelt).

 

FX5900Ultra slår også et 9800PRO kort oftere enn det taper, i tillegg slipper du ATI drivere.... hva mer kan man ønske seg? (Bortsett fra fred i verden, millioner i banken etc).

Lenke til kommentar
Bullshit Fuel, med mindre du klokker ned 256MB korta så er det ikke treigere. Kjøp for all del 256MB, Utviklerene av HL2, Doom3 og mange kommende spill har allerede sagt 256MB blir å foretrekke hvis du vil ha the-best-of-the-best (visuelt).

 

FX5900Ultra slår også et 9800PRO kort oftere enn det taper, i tillegg slipper du ATI drivere.... hva mer kan man ønske seg? (Bortsett fra fred i verden, millioner i banken etc).

Jeg synest ati har meget GODE drivere.

det er bedre bildekvalitet på r9800pro.

Lenke til kommentar
Bullshit Fuel, med mindre du klokker ned 256MB korta så er det ikke treigere. Kjøp for all del 256MB, Utviklerene av HL2, Doom3 og mange kommende spill har allerede sagt 256MB blir å foretrekke hvis du vil ha the-best-of-the-best (visuelt).

 

FX5900Ultra slår også et 9800PRO kort oftere enn det taper, i tillegg slipper du ATI drivere.... hva mer kan man ønske seg? (Bortsett fra fred i verden, millioner i banken etc).

 

evil_snowman: "når du tar i mere minne så blir det mere jobb på pcen/grafikkortet og holde styr på alt sammen og det går derfor litt tregere.. kortet med 256mb ddr-2 minne har derfor ca 0.5fps mindre enn jirtet 128mb ddr-1 minne.. det eneste du tjener på å ha 256mb minne er om du bruker anti aliasing og veldig store oppløsninger (1600x eller større) - her merker du betydelig forskjell.

uten anti aliasing og i lavere oppløsninger som 1024x så er faktisk 128mb kortet raskere..."

 

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=141956

Lenke til kommentar

Hvordan kan du sammenlikne DDR2 og DDR1? Det finnes ingen kort med samme klokkehastigheter/minnebuss-båndbredde og samme kjerne som kan leveres med begge deler.

 

Heller så er ikke 0.5FPS på et 300FPS kort noen målbar forskjell, variasjoene blir i hovedsak til p.g.a. dynamisk klokkehastighet, drivere, BIOS på kort og andre miljøvariabler.

Lenke til kommentar

i tillegg slipper du ATI drivere.... hva mer kan man ønske seg?

 

Kan bare minne deg på at vi er i år 2003 og ikke på 90-tallet :lol: Tydlig at det oser geforce-fan lange veier med slike useriøse utsagn!

 

dagthygesen: Det du oppnår her er bare å lage en nvidia mot ATI diskusjon som det finnes nok av her på forumet. Ta en titt herhttp://forum.hardware.no/viewforum.php?f=23

 

Skal gøre det enkelt for deg: Liker du Geforce velger du geforce -Liker du ATI velger du ATI. Begge kortene er like bra og du vil merke "0" forskjell i spill.

Lenke til kommentar

Takk for at du svarte. jeg gikk på den linken og så det at det var mange uenigheter rundt Ati vs Nvidia.

Jeg visste ikke at jeg skulle få så stor respons på det jeg spurte om,men da ser det ut som mange har forskjellige meninger på hva som er det beste ute på markedet nå.

det er lettere i sport å se hvem som er nr1 og nr2,men innen Pc verden er det visst mye mere komplisert har jeg merket :)

hadde håpet egentlig at det var en lett oppgave for en eller annen som hadde erfaring/kunnskap til å si fordeler og ulemper med kortene.

men den følelsen jeg har nå er det at det egentlig er fordeler og ulemper med begge kortene,så totalt sett så er de begge to veldig bra uansett.

skulle ønske at det var lettere å plassere hvem som var kongen på tronen til dags dato.

 

Mvh

Dag t

Lenke til kommentar

Jeg var i samme situasjon som deg for noen uker siden da jeg skulle ha ny pc, FX5900U eller R9800PRO? Jeg har sett en del tester og noen ganger er FX5900U raskest, mens andre ganger er R9800PRO raskest. I alle fall så valgte jeg et Hercules 3D Prophet Radeon 9800 PRO til slutt. Jeg anbefaler deg dette kortet på det sterkeste, men jeg tror du blir fornøyd uansett om du velger FX5900U eller R9800PRO.

 

Dessuten kan jeg skrive under på at du har gjort et bra valg når det gjelder hovedkort, har Asus P4C800-E Deluxe selv, kan ikke bli mer fornøyd. :)

 

Når det gjelder minne så ville jeg kjøpt Corsiar XMS3500 (CMX256A-3200C2/CMX512-3200C2), disse brikkene står på Asus's sin liste over godkjente brikker for bruk på bl.a Asus P4C800-E Deluxe (Geil står ikke på denne listen).

Lenke til kommentar

tusen takk for ditt inlegg på mitt spørsmål.

Jeg vil bare takke alle de som har vært med på å hjelpe meg på å få et svar på noe jeg lurte på.

dere som er seriøse som har svart på min side her vil jeg takke og at dere fortsetter å hjelpe andre for det er mange som sikkert sitter med et problem og vil gjerne ha hjelp.

men til de som har vært useriøse og egentlig har bare skrivet tull som feks:mr x. burdte heller finne seg noe annet å gjøre å bruke tiden sin til noe annet.

så dette er da hva min maskin vil bli bygget opp med:

Prosessor Intel Pentium 4 3.2 GHz 800 MHz FSB

RAM Geil PC3500 433MHz ULD CL2 4.5ns 2x512MB

Hovedkort:Asus P4C800-E DELUXE Hovedkort

Skjermkort:Asus V9950 GeForce FX 5900 ULTRA Deluxe

Mus Logitech MX700

Kabinett Lian Li PC75 aluminium, sort med plexivindu

Harddisk 2 x Western Digital Raptor 36,7 GB (RAID 0)

Harddisk

(lagring) 2 x Western Digital Caviar 250 GB (7200 rpm, 8 MB cache) i RAID 1(WD2500JD) (S-ATA)

Strømforsyning Enermax ATX 450W Silent Series

CD-brenner Plextor Plexwriter Premium (52x/32x/52x)

dvdbrenner: sony DRU510a

så har jeg kjøpt komplett vannavkjøling fra Microplex.

Så vil jeg takke igjen til alle som har hjulpet meg å få tatt en avgjørelse.

Og jeg trur at Ati har sine fordeler og at nVidia har sine så totalt sett så må man bare ta den man foretrekker selv.for begge er egentlig veldig bra på sine måter.

så tusen takk folkens og hjelp andre som tviler:)

 

Mvh

Dag t

Lenke til kommentar

Fuel har rett - større minne gir større aksesstid. En av grunnene til at L1 og L2 cacher holdes små. Da jeg skulle kjøpe skjermkort stod det mellom et 64MB og 128MB. I de oppløsningene jeg tenkte å kjøre på viste de testene jeg leste at 64MB versjonen var raskere.

 

Jeg kjøpte et Abit fordi tester viste at det var stillegående. Det var det også helt til vifta begynte å vibrerere :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...