Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Knivstikk og tarmene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror de gjør annet enn å bare sy tarmene sammen, de bruker sikkert noe slags lim for å tette. Men jeg er ikke lege, så jeg har faktiskt ikke peiling.

 

Det å ha "sånn ekstra tarm hengende på utsida" kalles utlagt tarm eller stomi, og det kan bli nødvendig dersom man har vært uheldig og fått tarmkreft, som personen over meg sa.

 

Men la oss si at en stakkar blir skutt i tarmene med en ekspanderende kule eller med ei hagle fra nært hold...Hvordan fixer legene det? Det er jo mye verre enn en kniv og sikkert mye mer komplisert.

Endret av MakaroniGryte
Lenke til kommentar

de kan fjerne en ganske stor del av tarmen om det er en ødelagt seksjon for å så sy den sammen igjen. akkurat som alt annet vev i kroppen så starter det å gro sammen igjen ganske fort, stingene er der bare for å holde det sammen så det får starta å gro også holde det sammen til såret etc er solid nok slik at det ikke rives opp.

Lenke til kommentar

Tror de gjør annet enn å bare sy tarmene sammen, de bruker sikkert noe slags lim for å tette. Men jeg er ikke lege, så jeg har faktiskt ikke peiling.

 

Det å ha "sånn ekstra tarm hengende på utsida" kalles utlagt tarm eller stomi, og det kan bli nødvendig dersom man har vært uheldig og fått tarmkreft, som personen over meg sa.

 

Men la oss si at en stakkar blir skutt i tarmene med en ekspanderende kule eller med ei hagle fra nært hold...Hvordan fixer legene det? Det er jo mye verre enn en kniv og sikkert mye mer komplisert.

 

Blir du skutt i magen fra nært hold med ei hagle, så da ja... Spørs det om legene syr seg sammen igjen så lettlig

Lenke til kommentar

De syr nok tarmen sammen igjen ja, men tror nok at de i tillegg til å sy må gjøre litt annet også slik at avføring ikke renner ut i kroppen etter de har sydd ham sammen igjen.

 

Hva er årsaken til noen må gå med sånn... ekstra tarm hengende på utsiden da?

 

Kan være kreft som de over har nevnt. Men kan også være at vedkommende har såpass store problemer med avføring (enten det er obstipasjon (veldig treg mage) eller at vedkommende ikke klarer å holde avføring inne til den kommer seg til et toalett) at stomi (utlagt tarm) er et "must".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...