konduktans Skrevet 12. september 2012 Rapporter Del Skrevet 12. september 2012 Vindtett stoff (Typ billig regnjakke i stoff) må da være mer gunstig enn plastikk som seil? Lenke til kommentar
Itek Skrevet 12. september 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. september 2012 Ja, det har du nok rett i. Bare det ikke trekker vann, og er et lett stoff... Tror jeg har en ødelagt paraply liggende... Lenke til kommentar
Itek Skrevet 21. september 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. september 2012 Hoi! - kom på noe når jeg nå "våknet"; Flytter jeg mastene inn på den tverrgående karbonfiberen slipper jeg unna en del av momentet fra seilet? - Kommer tilbake til dette når jeg står opp... Lenke til kommentar
Itek Skrevet 21. september 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. september 2012 (endret) Altså fikk jeg en ide når jeg halv-våknet i natt klokka 5... Ved å flytte mastene inn på den tverrgående karbonfiberen vil jeg ikke bare slippe unna at baugene dytter ned i vannet, men at alle kreftene som oppstår i utriggerne blir borte også! -genialt! Da slipper jeg kanskje også unna det med avstiving av baugene. Eneste bekymringen er momentet/torq som oppstår i pinnen som mastene må settes i. Karbonfiber liker ikke torq-moment. Kanskje et seil på midten er løsningen? - Dette må jeg regne litt lett på, kanskje jeg tar opp igjen dette prosjektet før jeg har begynt ordentlig på et annet??? Nå som jeg vet om det, og ser etter det kan det se ut som om dette er gjort på hobie-cat seilbåten som jeg skrev om i første post på dette prosjektet. (side 4.). Jeg finner ikke bilde av selve festet, men wirene som går fra midtskroget og opp i mastene kan ikke forklares på noen annen fornuftig måte! Endret 21. september 2012 av Itek Lenke til kommentar
Titanium87 Skrevet 21. september 2012 Rapporter Del Skrevet 21. september 2012 Høres bra ut ! Men savner fortsatt "fart og spenning" Lenke til kommentar
Itek Skrevet 21. september 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. september 2012 Da må du vente litt til. Neste prosjekt etter seilbåten er seilfly. Deretter kommer det sannsynligvis noe på ca 1800 watt Lenke til kommentar
Itek Skrevet 22. september 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. september 2012 Akkurat ferdig med båten for n-te gang... Selvfølgelig akkurat når solen er gått ned om horisonten og det ikke er meldt vind i morgen... Lenke til kommentar
Titanium87 Skrevet 23. september 2012 Rapporter Del Skrevet 23. september 2012 Typisk Lenke til kommentar
Itek Skrevet 29. oktober 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2012 (endret) Har bygget et seilfly! - prosjektet er ferdig og prosjektet beskrives derfor med kun en post! Vingene ble kuttet ut av xps. Ny kuttetråd gjorde at jeg hadde litt problemer, fikk ikke nok spenning gjennom tråden til å få en helt riktig temperatur. Fikk likevel et brukbart resultat, såvidt...: Spor til karbonfiber, plassert så nærme massesenteret som mulig for å unngå at vingen skal vri seg: Karbonfiberen måtte sjøtes. Dette ble gjort slik: Karbonfiberen er limt på plass inn i vingen: Ny karbonfiber blir "kroppen": Balanserorene bygges av balsa som kles med klar pakketape. Første gangen jeg bruker balsa. Balsa kommer jeg til å bruke mer av! Flyet får V-hale, her er "skjelettet": Resten av halen, kuttet i xps: Her er høyderorene på plass, og alt er trukket med pakketape: Halen er stripset og limt på karbonfiber: Deretter må jeg ha et sted å plassere batteri og mottaker helt framme for balanse: Bygger med xps rundt, skal deretter formes med sandpapir: Der var formen i orden, kles med pakketape for styrke og glattere overflate: Servoer og ledninger skal på plass: Slik ser det altså ut før jomfruturen: Ikke like lett som jeg hadde håpet, men omtrent slik jeg trodde (542 gram): Ekstra bilder, ikke sikkert det blir seende ut slik lenge Mottaker, batteri (som egentlig er overkill stort...): La inn et feste i vingetuppen. Tanken var at jeg skulle kaste opp flyet etter vingetuppen. Ingen stor suksess. Det fungerte, men får ikke kastet høyt nok. Slik gikk det altså etter et par forsøk Skjøten i "halsen" på flyet knakk: Ny og sterkere skjøt er laget, klar for eventyr! Og her kommer et par bilder til. Slik ser det ut akkurat nå: Og med det har jeg innsett at jeg trenger en eller annen løsning for å skyte opp flyene mine. En katapult! Kan tenkes at det blir et prosjekt på det etter hvert! Endret 29. oktober 2012 av Itek 2 Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 29. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2012 Det finnes vinsjer som er laget for å få opp seilfly. Sikkert lett nok å lage en slik. Hvor lang tid brukte du på dette prosjektet? Du får det til å høres så enkelt ut. "Du gjør bare sånn, og sånn, og slik". Lenke til kommentar
Itek Skrevet 29. oktober 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. oktober 2012 Ang. katapult: Vinsjer trenger motor, jeg tenkte mer i retning strikk Tid? - Hva jeg kan lese ut av bildene er at jeg brukte like under to uker på hele prosjektet. Inkluderer test og liming av skjøter et par-tre ganger Det som du sier med at jeg bare gjør "sånn og sånn og slik" stemmer nok ganske bra. Jeg pleier å tegne litt på forhånd. Men avgjør ikke før jeg er underveis i bygget. Derfor er ikke alltid første utkast blir 100% heller, men denne gangen ble det bra Lenke til kommentar
Merko Skrevet 2. november 2012 Rapporter Del Skrevet 2. november 2012 Kult Litt inspirert.. Har lyst til og lage en lignende farkost som du hadde på vannet, bare at den skal være på snø. Med motorer selvsagt Har jo en 3D Printer, så tenker jeg lager det meste av deler der (via Google Sketchup). Må bare få utberedret mine sketchup ferdigheter Lenke til kommentar
Itek Skrevet 24. februar 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. februar 2013 (endret) Tråden er ikke død! Jeg er i gang med flere nye prosjekter, tar ett av gangen, så her er hva jeg jobber på i dag: To motorer skulle være plenty med power! Dagens store tabbe... Her er det ikke plass til motoren... Da var motorfestene på plass! Her blir det thrust vectoring Endret 25. februar 2013 av Itek Lenke til kommentar
Itek Skrevet 27. februar 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. februar 2013 Satt på noe av elektronikken Lenke til kommentar
Itek Skrevet 1. mars 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. mars 2013 Straks klart for maiden flight Lenke til kommentar
rozon Skrevet 7. mars 2013 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2013 Glassfiber krever - glassfiber Jeg bruker for det meste ting jeg har lett tilgjengelig. Dessuten har jeg aldri arbeidet med glassfiber før. Og glassfiberduk finner du på biltema, båtbutikker, eller hvis du har en bil butikk, lakkbutikk eller noe sånt i nærheten. Alle som har epoxy har duk... XPS innsmørt med slippvoks blir utrolig flotte former til å støpe glassfiberepoxy... Til slutt, imponerende prosjekter. Tøft gjort å gå fra propell til seil... Lenke til kommentar
Itek Skrevet 14. mars 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. mars 2013 Og glassfiberduk finner du på biltema, båtbutikker, eller hvis du har en bil butikk, lakkbutikk eller noe sånt i nærheten. Alle som har epoxy har duk... XPS innsmørt med slippvoks blir utrolig flotte former til å støpe glassfiberepoxy... Til slutt, imponerende prosjekter. Tøft gjort å gå fra propell til seil... Takktakk Nå har jeg noe glassfiberstrier liggende, men apoxylimet jeg brukte var alt for fleksibelt. Det ble ikke stivt nok... Har du noe lim å anbefale? Lenke til kommentar
Itek Skrevet 11. april 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. april 2013 Oioi, lenge siden denne tråden er oppdatert! Har nå lagd motorfester, de er 3D printet. De ble helt supre! Maiden flight er også unnagjort, tok opp en video, men nettet her hjemme er så tregt at det ikke er vits å prøve å laste opp videoen her. Video kommer i morgen tidlig! Center of gravity (CG = 54cm fra nesetippen) ble ikke så ille heller, til tross for at jeg ikke hadde peiling på hvor det skulle være og derfor måtte gjette. Spot on! Jeg ser at det kan være hensiktsmessig å lage profil på siderorene, da vil ikke flyet legge baken nedover i sving like lett. Propellene tar også nedi bakken når jeg lander, må enten lage noen ski under, eller ha en knapp som vipper motorene opp under landing.. En tredje ting er at batteriene er for langt framme. Jeg må sjøte nesa lengre. Dermed vil jeg få plass til batteriene inni flykroppen. Tror heller ikke jeg har skrevet opp størrelsen: Wingespenn: 90 cm Lengde: 105cm (skal forlenge med ca 10cm) tyngde inkl batterier: 1300g Ellers er det montert to motorer som yter ca 450W hver seg. I videoen flyr jeg med nesten tomme batterier og maks halv gass... Lenke til kommentar
Itek Skrevet 12. april 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. april 2013 Da var video lastet opp, beklager for ingen musikk :/ Lenke til kommentar
Itek Skrevet 20. april 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. april 2013 Bedre video, bedre flyging og med musikk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå