Gå til innhold

Pinterest må reddes fra massive mengder lovbrudd


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Ellers forstå jeg ikke problemet med denne tjenesten, eller hvorfor vilkårene blir ansett som urimelig, og ikke minst ulovlig. :/

Ikke jeg heller.Men hvordan kan da f.eks. The Pirate Bay bli dømt ?

Som sagt, det var påvisst at tjenesten med god viten var brukt i hovedsak til distribusjon av piratkopiert materiell. Dermed sees saken på i et litt annet lys.

Så Pinterest kan bli straffedømt om mengden rettighetsbelagte bilder der blir stor nok, men inntil så skjer kan de altså fraskrive seg alt ansvar.

(Note; Jeg er helt enig i at Pinterest ikke har ansvar for brukernes handlinger og synes derfor deres regler er helt greie)

 

Dette betyr vel også at dersom det skjer mange nok drap med en bestemt type kniv bør fabrikanten straffes.... eller ?

 

Hvordan verktøyet/tjenesten noengang kan være ansvarlig for enkeltpersoners (brukeres) handlinger tror jeg aldri jeg vil forstå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så Pinterest kan bli straffedømt om mengden rettighetsbelagte bilder der blir stor nok, men inntil så skjer kan de altså fraskrive seg alt ansvar.

(Note; Jeg er helt enig i at Pinterest ikke har ansvar for brukernes handlinger og synes derfor deres regler er helt greie)

 

Dette betyr vel også at dersom det skjer mange nok drap med en bestemt type kniv bør fabrikanten straffes.... eller ?

 

Hvordan verktøyet/tjenesten noengang kan være ansvarlig for enkeltpersoners (brukeres) handlinger tror jeg aldri jeg vil forstå.

Nå synes jeg du skyter litt bom. Det er da ikke produsenten av knivene som kan bli dømt, men heller de som videreselger dem uten tillatelse. Og i Norge er det på ingen måte å selge hva som helst av kniver hvor som helst. Hvis en døgnåpen kiosk i sentrum hadde prøvd seg på å selge sprettkniver ville det raskt kommet reaksjoner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nå synes jeg du skyter litt bom ... Hvis en døgnåpen kiosk i sentrum hadde prøvd seg på å selge sprettkniver ville det raskt kommet reaksjoner.

Sikkert, men du snakker her om et verktøy som allerede er befengt med restriksjoner. Pinterest (og TPB) er i utgangspunktet helt lovlige tjenester (fil/media deling).

 

TPB dommens antagelse går ut på at en tjeneste/verktøy blir ulovlig og selger/innehaver kan straffes dersom brukere benytter denne til "i hovedsak" (hva nå det måtte bety) til ulovligheter.

Jernia selger en ishakke. Denne egner seg godt for drap, men lite annet. Jernia kan altså bli bøtelagt for å "oppfordre til drap". (For meg blir dette like meningsløst som at folk kan bli dømt for å gjøre noe sammen, men står fritt til å gjøre samme handlingen alene.)

 

Tilbake til tema;

 

Jeg mener Pinterest gjør ting riktig når de legger ansvaret for brukernes handlinger på brukerne selv. Dersom brukerne ikke vil ta ansvaret for handlingene sine kan de bare la være å benytte tjenesten.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Bare for å ha være klar: Kan jeg, som lærerstudent, bruke opphavrettsbeskyttede bilder i oppgaver og i klasserommet? Jeg trodde virkelig ikke det var lov sånn helt uten videre. Er det med en forutsetning om kildehenvisning (som er en selvfølge på høyskoler)? Lurer bare på grunn av dette avsnittet.

 

"I føderale lover om opphavsrett fant Kirsten ut at opphavsrettbeskyttet arbeid bare kan bli brukt uten tillatelse når noen kritiserer, kommenterer, skriver reportasje, _underviser_ eller forsker i henhold til arbeidet. Såkalt "repinning" faller ikke under disse kategoriene."

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...