Gå til innhold

Litteratur om kvinneundertrykkelse


Anbefalte innlegg

Hei! I disse dager jobber jeg med noe som kalles skjønnlitterært program på vgs, hvor temaet er kvinnekamp, og i den forbindelse trenger jeg bøker om kvinneundertrykkelse (enten undertrykkelse fra mannens eller samfunnets side) og feminisme.

 

Har fått anbefalt følgende forfattere om temaet feminisme:

 

Bjørg Vik, Gerd Brantenberg, Liv Køltzov, Tove Nilsen, Torill Brekke, Eldrid Lunden og Karin Moe.

 

Og følgende kvinnelige prosaforfattere:

 

Olaug Nilssen, Trude Marstein, Gunnhild Øyehaug, Katrine Næss, Helene Uri, Linn Ullmann, Hanne Ørstavik, Grethe Nestor, Marion Hagen og Mirjam Kristensen.

 

 

Har allerede bestemt meg for en bok - Kjerringer av Helene Uri (Noen som har lest den, og har formeninger?), men jeg trenger enda flere bøker om temaet, og det virker svært vanskelig å finne noe. Derfor hadde jeg satt veldig stor pris på om noen kunne kommet med tips. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utvid din horisont, vil jeg hevde. Les liberale (for den saks skyld sosialistiske feminister) og ikke bare radikalfeminister. Sosialist og radikal er ikke det samme.

Men da må du nok dessverre ut av dette landet.

 

Et utvalg, som jeg synes har skrevet bra ting foruten Hærland og tildels Paglia, men jeg tar de med for gi et bilde om at feminisme er noe mer enn navlebeskuende norsk type;

 

Annie Sprinkle - dame fra sexbransjen, som har gode betraktninger på kjønn. Utenfor boksen iallefall.

 

Avedon Carol - beinhard dame som kjemper mot sensur. All sensur.

 

Skal du virkelig vifte med rødt flagg ovenfor den gjengse feminist i Norge så drar du opp Camille Paglia. Eller Hanne Nabintu Hærland.

 

Laura María Agustín (svensk/spansk/engelsk), en dame med stor kunnskap om "trafficking"/folkevandring kan være en verdi å lese på. Hun skriver godt, hun forsker vitenskaplig og kommer til konklusjoner (med tall som grunnlag) som gir ettertanke om at alt i verden er ikke nødvendigvis slik som det forståes i dette land.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Noen som kjenner til feministiske-pregede dikt / dikt hvor kvinnen kjemper for sine rettigheter?

 

Dikt. Du kan jo prøve å lese noe (f.eks. "Dagen svalnar" og "Vierge moderne") av Edith Södergran.

 

Ellers: Hvis du ser etter noe som setter feminisme i et litteraturhistorisk perspektiv anbefaler jeg deg å titte i Gilbert og Gubar sin "The Madwoman in the Attic". Se også etter artikler av Toril Moi.

Lenke til kommentar

Marie Takvam har flere dikt som beskriver kvinnelivet på en ganske syrlig måte, både når det gjelder utseende og morsrollen.

http://spenn1.cappel....html?tid=76245

Dikt av Karin Moe.

 

Andre tips:

Torborg Nedreaas: Av måneskinn gror det ingenting

Nini Roll Anker

 

Hvis du også skal ta for deg utenlandske forfattere (tror ikke vi skulle det på videregående), er Simone de Beauvoir en typisk "halvgal feminist" (min personlige mening).

Ellers går det sikkert an å finne skrifter fra dem som kjempet for stemmerett, osv.

http://en.wikipedia....iki/Suffragette

 

Camilla Collett beskrives her: http://www.skoleforu...et.aspx?id=4971

Det står at hun kanskje var en av Norges første kvinneforkjempere.

Skuespillet "Et dukkehjem" har jo også en del viktige elementer i forhold til kona som bare skulle være et utstillingsobjekt.

Endret av Frankline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...