Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldrene hører aldri på hva jeg sier


Anbefalte innlegg

Trusler om å begynne med dop, brenne ned huset og vold høres jo ut som en god måte å få det som man vil.. Les det du selv skriver og tenk deg godt om.. Hva om faren din kom å sa "du, jeg trenger ny pc og jeg mangler 35% av det jeg trenger så jeg tar det fra deg. Du hadde spart litt".

 

Nå begynner det å bli noen år siden jeg var 14, men jeg husker godt hvordan det var. Jeg fikk gjøre akkurat hva jeg ville, og vet du hvorfor? Fordi jeg oppførte meg, noe du ikke engang prøver å gi uttrykk for at du gjør. Du trener ikke en ny pc, du trenger en realitycheck. Det er ikke du som bestemmer over foreldrene dine.

 

Ta deg sammen og prøv å være litt mer selvstendig. Du er nå gammel nok til å kunne skaffe deg en liten jobb. Hva med å selge VG på søndager eller levere reklame. Det er gode penger i alderen du er nå. Og kanskje du klarer å spare så du kan betale hele pcen selv også før konfirmasjon. Tenk så godt å sette seg ned med en helt ny pc og kunne tenke at den har du gjort deg fortjent til. Denne er betalt med penger du har tjent helt selv. Om ikke annet så kan du tenke at du har klart det uten de foreldrene du tydeligvis er veldig lite fornøyd med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trodde også jeg hadde verdens mest kjipe foreldre på den alderen. Ikke fikk jeg lov til å drikke alkohol og ikke fikk jeg de tingene jeg hadde lyst på gratis og ikke fikk jeg være så lenge ute som jeg ville. Jeg hadde også mange oppgjør med foreldrene mine angående dette.

 

Det jeg gjorde var at jeg brukte deler av konfirmasjons pengene på ny datamaskin. når jeg ble 18 år fant jeg ut at foreldrene mine ikke var så gjerrige likevel da de betalte både bil og lappen og hjalp meg i en god del andre økonomiske situasjoner med mye større summer en det jeg ønsket meg som 14 åring.

 

Nå vet jeg ikke noe om den økonomiske situasjonen til dine foreldrene, men det er en ganske viktig del av oppdragelsen og lære seg betydningen av penger, og det får man ikke ved å få ting gratis. Kjenner mange som får alt de peker på uten at foreldrene nødvendigvis er rike, og det er direkte kvalmt og se holdningen deres til penger, har noen som kaster alt av penger som ikke er lapper. Ja kaster faktisk 20 kroninger osv i søpla, låner penger og snylter av foreldre til det maksimale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet ikke vi 100 % hvordan dine foreldre er. Men det er sant at noen har veldig kjipe foreldre. Mange vokser opp uten å få noen ting og må jobbe hardt for alt selv når de får sin første jobb. Noen tar skade av det, andre gjør ikke det, fordi vi er forskjellige. Noen får alt uten å sette pris på det, andre får alt og setter stor pris på det. Stor forskjell! Tar skade av det? Hvordan? Opplevelsene mine er at de ofte vil påminne deg at de aldri fikk noe, lar deg ikke røre noe som er deres i frykt for at det går i stykker. Du må vise mer ydmykhet til tingene deres enn gjennomsnittpersonens.

 

Jeg er/var bortskjemt, alltid fått mye rart. Liker å tro jeg var, men er selv når jeg er blitt voksen. Men jeg har også alltid satt stor pris på tingene jeg har fått, og jeg glemmer aldri det. Jeg tenker ofte på alt jeg har fått og føler ofte at en dag må jeg gjøre noe stort for mine foreldre, jeg verdsetter det de har gjort for meg svært mye. Og føler selv for å være snill med andre. Det beste jeg kan gjøre er å si takk mange ganger :hm: og håpe de ikke tror det er tomme ord, for det er det aldri. Kan den dag i dag tenke på en julegave jeg fikk som 5-åring som overrasket meg så mye, og det var den beste på jorden. Jeg glemmer aldri den dagen! Jeg forventet aldri å få noe sånn, det var bare helt utrolig følelse jeg fikk i meg. I dag ser jeg unger få 10-15 julegaver! Og de vandrer forvirrende fra leke til leke. Leke litt med, også den, og de driter i lekene sine! Har ingen følelser til noen av dem.

 

Trådstarter, uansett hva vi skriver til deg... så blir ting som det blir. Du kan prøve å være grei, vaske huse, lage mat, gå ut med søpla. Men i lengden er det ikke sikkert du orker... hehe. Men kanskje de føler for å være grei med deg. Men du må få dem til å føle at du gjør dette for å bedre deres hverdag. Lykke til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå vet ikke vi 100 % hvordan dine foreldre er. Men det er sant at noen har veldig kjipe foreldre. Mange vokser opp uten å få noen ting og må jobbe hardt for alt selv når de får sin første jobb. Noen tar skade av det, andre gjør ikke det, fordi vi er forskjellige. Noen får alt uten å sette pris på det, andre får alt og setter stor pris på det. Stor forskjell! Tar skade av det? Hvordan? Opplevelsene mine er at de ofte vil påminne deg at de aldri fikk noe, lar deg ikke røre noe som er deres i frykt for at det går i stykker. Du må vise mer ydmykhet til tingene deres enn gjennomsnittpersonens.

 

Jeg er/var bortskjemt, alltid fått mye rart. Liker å tro jeg var, men er selv når jeg er blitt voksen. Men jeg har også alltid satt stor pris på tingene jeg har fått, og jeg glemmer aldri det. Jeg tenker ofte på alt jeg har fått og føler ofte at en dag må jeg gjøre noe stort for mine foreldre, jeg verdsetter det de har gjort for meg svært mye. Og føler selv for å være snill med andre. Det beste jeg kan gjøre er å si takk mange ganger :hm: og håpe de ikke tror det er tomme ord, for det er det aldri. Kan den dag i dag tenke på en julegave jeg fikk som 5-åring som overrasket meg så mye, og det var den beste på jorden. Jeg glemmer aldri den dagen! Jeg forventet aldri å få noe sånn, det var bare helt utrolig følelse jeg fikk i meg. I dag ser jeg unger få 10-15 julegaver! Og de vandrer forvirrende fra leke til leke. Leke litt med, også den, og de driter i lekene sine! Har ingen følelser til noen av dem.

 

Trådstarter, uansett hva vi skriver til deg... så blir ting som det blir. Du kan prøve å være grei, vaske huse, lage mat, gå ut med søpla. Men i lengden er det ikke sikkert du orker... hehe. Men kanskje de føler for å være grei med deg. Men du må få dem til å føle at du gjør dette for å bedre deres hverdag. Lykke til.

 

Jeg må bare kommentere her rett og slett fordi jeg ble sittende å smile for meg selv da jeg leste dette innlegget. Du har fantastisk bra foreldre og hatt det som høres ut som en kjempe oppvekst. Det som virkelig gjør foreldrene dine bra er at de har klart å gi deg alt du trenger og litt til, og i tillegg få deg til å sette pris på det og være klar over det :) Trengs flere slike foreldre fremfor de curlingforeldrene vi ser dukker opp nå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...