Gå til innhold

Relevant utdanning for medisin?


Anbefalte innlegg

Hei, vg1 elev som så og si har bestemt seg for medisin. Vet hvor vanskelig det er å komme inn, men har valgt relevante fag til neste år. Har også planer om å ta opp alle avgangsfag jeg ikke får 5-6 dette året neste år. Det jeg lurer på er hva jeg kan gjøre de 2-3 årene ette vgs jeg har regnet ut at jeg vil bruke på å ta opp fag og samle alderspoeng. Finnes det noen relevante utdanninger jeg kan ta? Jeg vil ikke jobbe på Kiwi i 2-3 år. Drømmen etter medisin er vel å spesialisere meg i kirurgi.

 

En ting jeg har tenkt på, er å ta Hærens befalskole sanitetsbataljonen. Det er jo litt relevant, sikkert veldig lærerikt og gøy pluss at jeg får 2 poeng.

Noen gode råd folkens?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan du si Herr Brun, men det er ikke en mulighet for alle. Det er også slik at de mest skoleflinke elevene ikke nødvendigvis blir de beste legene, og det er bare en fordel å ha noen år ekstra på baken før man starter på studiet. Så om man virkelig vet det er medisin man vil gå, må en ikke nødvendigvis stresse med dette.

 

Av relevante utdanninger vil jeg anbefale medisin grunnfag ved Universitetet i Tromsø (tror studiet har fått nytt navn nå). Det er ett år med brede emner og en fin smakebit på legestudiet. Ellers så kan realfag som kjemi, biologi, biokjemi komme godt med, og også statistikk. Finnes greie Introkurs på disse emnene på de fleste universiteter i Norge. Alternativt årsstudium i psykologi om den retningen passer deg bedre.

 

Kjenner ikke reglene per i dag, men da jeg studerte fikk jeg både alderspoeng og studiepoeng som tallte inn mot poengkravene for medisin ved å ta fag på universitetet.

Lenke til kommentar

Takk for godt svar Thelomen, og Herr Brun, å komme inn med en gang er svært vanskelig. Spessielt når trynefaktoren spille så jævlig stor rolle hos noen lærere :hrm: Vurdere også utlandet, men må nesten se hvordan turnussaken og diskrimineringa av øst europa studentene utvikler seg. Har også Irland som et alternativ.

Lenke til kommentar

I Bergen må du ha 57,5 poeng på førstegangskvota, og 65,2 på ordinærkvota. En forskjell på tett opp under 8 poeng. Maksimalt antall tilleggspoeng i ordinærkvota er 10, og det tar 4 år etter videregående å opparbeide seg 10 poeng. Å få et snitt på 5,4 (da har du 58 poeng) er høyst oppnåelig dersom man går inn for det, og den innsatsen det koster deg er vel verdt de tre-fire årene du i så fall må vente når du vet hva du vil allerede nå.

 

Hvis det av en eller annen grunn er utelukket, så er befalsskole i sanitetsbataljonen en kjempeidé, men primært fordi befalsskole generelt sett er veldig gode greier. Når du er ferdig der tar du opp et par eksamener og reiser litt eller lignende det siste året, så kommer du inn på medisin året etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...