Gå til innhold

hvor mye vil oljefondet være verdt med tiden?


Imaul

Anbefalte innlegg

Hvor mange prosent av oljepengene setter den norske staten i fond?

Gjennom det siste århundret har verdien av penger sunket. Det får meg til å tenke litt; Vil ikke da pengene vi lagrer være halveis bortkastet?

Jeg vet at det er bedre med litt enn ingenting, men finnes det ikke en bedre løsning?

Hadde det evt vært lurere å lagre verdien i f eks guld, som sansynligvis ikke vil synke i verdi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener folk egentlig med at verdien av penger har sunket? Penger kommer nok alltid til å eksistere, for det er ytterst nødvendig.

 

 

Det er vel antagligvis inflasjon vedkommende sikter til. En krone i år 2012 er betraktelig mindre verdt enn en krone i f. eks 1960. Har du ikke foreldre og besteforeldre som hele tiden skal si hva de kunne få kjøpt for noen titalls øre du? ;)

Lenke til kommentar

Det er vel akkurat derfor vi har pengene i et fond som investeres i verdipapirer verden rundt, slik at det kan få avkastning, og pengene vil dermed (forhåpentligvis) ikke tape seg i verdi, men stige.

 

TS: Hvis du tror at oljefondet bare er en pengebinge, ala Onkel Skrue sin, som står midt i Oslo så har du misforstått litt... :) Hvis du ønsker å lære mer om hvordan pengene forvaltes kan du gå inn på NBIM sine nettsider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener folk egentlig med at verdien av penger har sunket? Penger kommer nok alltid til å eksistere, for det er ytterst nødvendig.

 

 

Det er vel antagligvis inflasjon vedkommende sikter til. En krone i år 2012 er betraktelig mindre verdt enn en krone i f. eks 1960. Har du ikke foreldre og besteforeldre som hele tiden skal si hva de kunne få kjøpt for noen titalls øre du? ;)

 

Ja, det er jeg fullt klar over, men det er en helt naturlig utvikling og vil neppe skade pensjonsfondet. Vi har ikke akurat hyperinflasjon her i landet.

 

En sterkt overdrevet problemstilling altså, på lik linje med "pengebinge"-sammenligningen brukeren ovenfor nevner.

Endret av Dux ducis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før elelr siden vil en hacker tømme oljefondet og da er det verdt NULL!

 

Dette var nok litt overdrevet.

 

Slik jeg har forstått det, er det DNB som har ansvaret for å forvalte oljepengene, men de igjen fordeler oppgavene til forvaltere over hele verden. Jeg synes derfor det høres litt for lettvint ut å kunne bryte seg inn på ett sted, og stikke av med alle pengene.

 

Dessuten er nok en forholdsvis liten andel av pengene i "kontanter", mens mesteparten nok er investert i mer eller mindre likvide finansprodukter.

Endret av MemorX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det, er det DNB som har ansvaret for å forvalte oljepengene,

Da har du misforstått noe ganske grunnleggende. DNB er en (forsøksvis) privat forretningsbank, mens det er sentralbanken Norges Bank som forvalter Oljefondet (SPU). SPU blir i hovedsak passivt forvaltet, men retningslinjene fra Finansdepartementet gir et lite rom for aktive bets – en liten andel av dette igjen settes ut til eksterne forvaltere. Etter at nye regler for kostnader til forvaltere ble introdusert har denne andelen sunket, om jeg ikke husker helt feil.

 

Omtrent 40% av fondet er i dag plassert i obligasjonsmarkedet, der en altså er utsatt for en betydelig inflasjonsrisiko. Om dette er lurt kan man sikkert diskutere – det er i alle fall verdt å diskutere om størrelsen på statsgjeld er rett måte å fordele investeringer mellom land!

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det, er det DNB som har ansvaret for å forvalte oljepengene,

Da har du misforstått noe ganske grunnleggende. DNB er en (forsøksvis) privat forretningsbank, mens det er sentralbanken Norges Bank som forvalter Oljefondet (SPU). SPU blir i hovedsak passivt forvaltet, men retningslinjene fra Finansdepartementet gir et lite rom for aktive bets – en liten andel av dette igjen settes ut til eksterne forvaltere. Etter at nye regler for kostnader til forvaltere ble introdusert har denne andelen sunket, om jeg ikke husker helt feil.

 

Omtrent 40% av fondet er i dag plassert i obligasjonsmarkedet, der en altså er utsatt for en betydelig inflasjonsrisiko. Om dette er lurt kan man sikkert diskutere – det er i alle fall verdt å diskutere om størrelsen på statsgjeld er rett måte å fordele investeringer mellom land!

 

Du har nok rett i at det er Norges Bank som har ansvar for å forvalte fondet, men resten av posten din er så vidt jeg kan se helt irrelevant for resten av min kommentar. Obligasjoner er også finansielt produkt (eller konstrukt om man vil).

Lenke til kommentar

Hvor stort er oljefondet ifht et årlig statsbudsjett?

Varierer, men jeg tror det er rundt 3 ganger så stort. Husker ikke i farten hvor stort budsjettet er for i år.

600 milliarder er det norske statsbudsjettet på, (pengene som brukes), skatteinntektene er en tanke høyere, for det beregnes alltid overskudd.

 

oljefondet var 31. desember 2011 på 3,396 TRILLIONER!!!

 

"litt" mer enn tre ganger nasjonalbudsjettet ;)

 

-frank

Lenke til kommentar

600 milliarder er det norske statsbudsjettet på, (pengene som brukes), skatteinntektene er en tanke høyere, for det beregnes alltid overskudd.

Hadde det bare vært så vel. Utgiftene til budsjettet for 2012 er beregnet til 1006 mrd. Inntektene er 1 237 mrd, men det inkluderer 376 mrd i oljeinntekter. Oljefondet anslås for tiden å være på ca 3 400 mrd, så ca 3,4x større enn utgiftene til et statsbudsjett.

Lenke til kommentar

Hadde det evt vært lurere å lagre verdien i f eks guld, som sansynligvis ikke vil synke i verdi?

Verdien av oljefondet tilsvarer omtrent 11 millioner tonn 24 karat gull hvis jeg ikke har regnet feil, så det ville nok støvsugd markedet for mye av verdens gull. Dessuten må de jo spre risikoen og ikke satse alt på en enkelt hest.

 

Når de sitter med 686.000 pr innbygger har de litt andre utfordringer enn oss som i beste fall har noen hundre tusen å investere.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Hadde det evt vært lurere å lagre verdien i f eks guld, som sansynligvis ikke vil synke i verdi?

Verdien av oljefondet tilsvarer omtrent 11 millioner tonn 24 karat gull hvis jeg ikke har regnet feil, så det ville nok støvsugd markedet for mye av verdens gull. Dessuten må de jo spre risikoen og ikke satse alt på en enkelt hest.

 

Når de sitter med 686.000 pr innbygger har de litt andre utfordringer enn oss som i beste fall har noen hundre tusen å investere.

Akkurat det der høres helt feil ut.

En gram gull koster vel rundt 350kr, og vi kan si at oljefoldet har rundt 3500 milliarder kroner i banken.

10 milliarder gram=10millioner kilo=10 000tonn gull. Altså ikke nok til at vi kan kjøpe alt gull i verden.

Lenke til kommentar

Hadde det evt vært lurere å lagre verdien i f eks guld, som sansynligvis ikke vil synke i verdi?

Verdien av oljefondet tilsvarer omtrent 11 millioner tonn 24 karat gull hvis jeg ikke har regnet feil, så det ville nok støvsugd markedet for mye av verdens gull. Dessuten må de jo spre risikoen og ikke satse alt på en enkelt hest.

 

Når de sitter med 686.000 pr innbygger har de litt andre utfordringer enn oss som i beste fall har noen hundre tusen å investere.

Akkurat det der høres helt feil ut.

En gram gull koster vel rundt 350kr, og vi kan si at oljefoldet har rundt 3500 milliarder kroner i banken.

10 milliarder gram=10millioner kilo=10 000tonn gull. Altså ikke nok til at vi kan kjøpe alt gull i verden.

http://goldprice.org/gold-price-per-gram.html

 

ifølge den nettsiden er det 54USD pr. gram som tilsvarer 306,5NOK så du overestimerer fortsatt ;)

 

-frank

Lenke til kommentar

Hadde det evt vært lurere å lagre verdien i f eks guld, som sansynligvis ikke vil synke i verdi?

Hadde Oljefonded investert ALT i gull, ville vi skutt gullprisen ENDA mer i været, og DET er ikke akkurat gunstig, for da vil det skremme folk til skifte fra guld IT-produksjon til noe annet, og da vil gullverdien synke drastisk, "boblefenomenet". Det beste er å eie flest mulig aksjer i flest mulig lønnsomme selskaper.

 

-frank

Lenke til kommentar

Hadde det evt vært lurere å lagre verdien i f eks guld, som sansynligvis ikke vil synke i verdi?

Verdien av oljefondet tilsvarer omtrent 11 millioner tonn 24 karat gull hvis jeg ikke har regnet feil, så det ville nok støvsugd markedet for mye av verdens gull. Dessuten må de jo spre risikoen og ikke satse alt på en enkelt hest.

 

Når de sitter med 686.000 pr innbygger har de litt andre utfordringer enn oss som i beste fall har noen hundre tusen å investere.

Akkurat det der høres helt feil ut.

En gram gull koster vel rundt 350kr, og vi kan si at oljefoldet har rundt 3500 milliarder kroner i banken.

10 milliarder gram=10millioner kilo=10 000tonn gull. Altså ikke nok til at vi kan kjøpe alt gull i verden.

http://goldprice.org/gold-price-per-gram.html

 

ifølge den nettsiden er det 54USD pr. gram som tilsvarer 306,5NOK så du overestimerer fortsatt ;)

 

-frank

Du ser vel at utregningen ble gjort mens jeg skrev innlegget og at det ble gjort i "hodet" selvfølgelig tok jeg noen friheter. Uansett så er gull en metall som utvinnes den dag idag, og hvis det skjer at man finner en stor gruve med mange tusen tonn gull vil det ødelegge for gullmarkedet og gullprisene vil falle drastisk. Å investere i gull er ikke noe de fleste økonomer anbefaler spesielt med tanke på at gullstandarden ikke har vært gjeldende i ganske mange år nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...