Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] BSOD, SSD sin feil!


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg bestilte meg en ny pc for litt over et halvt år siden, er veldig fornøyd med pcen. Men har nesten daglig vært plaget av blue screens.

 

I noen perioder har det plutselig "fixet" seg, men nå er jeg tilbake til den daglige rutinen og jeg er ganske dritt lei.

 

I maskinen jeg bestilte bestilte jeg med 2x SSD disker som jeg satt i RAID0. Det som skjer er et bildene på skjermen starter å "hakke" litt (eller noe sånt), og etter en 10-20 sec tid så kommer bluescreenen opp. FETT!

 

Første gang jeg starter pcen etter en slik bluescreen ser jeg at den ene harddisken ikke virker (ser dette i noe oppstartsinfo greier). Pcen vil derfor ikke startes, skrur den av igjen og pcen starter alltid på andre forsøk.

 

Mitt PC oppsett:

Gigabyte GA-Z68X-UD3-B3, Socket-1155

Intel® Core? i5-2500K Processor

Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 8GB CL9

ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA

Corsair H70 Hydro Series CPU Kjøler

Corsair SSD Force Series GT 60GB http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=640534

 

Etter å ha lest mye rundt på nettet ser jeg at det er mange som har det samme problemet med denne SSD disken, løsningen i mange tilfeller har vært å oppgradere firmwaren til disken, men her støter jeg på enda et problem.

 

Firmwaren jeg allerede har på disken er 1.2

 

Jeg lastet først bare ned et program fra corsair som skulle gjøre dette automatisk, men programmet finner ingen av diskene mine. Så jeg måtte google litt og fant fort ut at jeg måtte enable noe som heter ACHI, jeg gjorde dette i bios, men etter ACHI var enabled ville ikke pcen starte i det hele tatt. Samme feilmelding som etter bluescreen, men den startet ikke på gang nummer 2,3,4 eller 5.

 

Så jeg googlet litt mer og fant en måte å sette på ACHI i registry, gjorde alt det jeg skulle, men får fortsatt ikke oppdatert firmware.

 

Så nå er jeg helt blank, er det noen der ute som kan noen supertrix? Eller er beste bet og sende de tilbake og bestille en annen type SSD disk?

 

Takk

 

Mvh Kenneth K

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å kunne oppdatere firmware på ssd'ene må du starte fra en annen disk og ha AHCI skrudd på.

 

Noen tips på hvordan jeg skal gå frem da?

 

Har en ekstern HD, ville det vært mulig å innstalert et OS på den og bootet fra den disken?

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg fått oppdatert firmware, tror jeg hvertfall.

 

Tok ut diskene og puttet de inn i en annen PC slik at Corsair_FieldUpdater fant diskene. Fikk en stor grønn "check" hake så alt tydet på at de var oppgradert.

 

Men har fortsatt et spørsmål. Når jeg satt de tilbake i PCen de opprinnelig sto i og startert programmet Intel Rapide Storage Technology, sto det at Firmware: 1.2, som de var FØR jeg oppgraderte dem.

 

Vil det si at jeg faila? Eller oppgir programmet til Intel bare firmwaren de kom med fra leverandøren?

 

Og om jeg har faila, hva kan ha vært feil?

 

Takk

 

Mvh KennethK

Lenke til kommentar

Dobbeltsjekk versjonsnummeret ved å bruke Corsair_FieldUpdater ....

 

Gjorde dette, brukte 22785.vic ettersom de fem siste sifrene på SSDen var 22785. Stemmer ikke det?

 

Edit: Eller var det der jeg gjorde en feil? ;p. Jeg skulle kanskje brukt 22665.vic? Som er den andre .vic filen i mappen.

Endret av KaroN
Lenke til kommentar

Dobbeltsjekk versjonsnummeret ved å bruke Corsair_FieldUpdater ....

Gjorde dette, brukte 22785.vic ettersom de fem siste sifrene på SSDen var 22785. Stemmer ikke det?

Hva vet jeg? Jeg har ikke samme SSD selv.

Jeg så bare at det i bruksanvisningen for Corsair_FieldUpdater sto nevnt at versjonsnummeret også vises, i tillegg noen andre nummer, inkl. det 5-sifrede nummeret du nevner.

 

Hvis du har en god feeling etter FW-oppgraderingen med Corsair_FieldUpdater, så ville ikke jeg lagt så altfor mye vekt på hva Intel-programmet sier. Det kan hende det leser versjonsnummeret fra et annet sted.

 

Du kan jo også se om SSDLife rapporterer det samme nummeret.

PC Wizard, Sandra, SIW og lignende kan sikkert også brukes.

Lenke til kommentar

Prøvde SSDLife nå og fikk beskjeden:

 

Sorry, but SSDLife has not detected any SSDs on your computer and will be closed. Open the webpage with the detailed description of what could cause the problem?

 

Merkelig!

 

Skal sjekke ut de andre programmene også :)..

 

Btw, takk for raske svar!

Lenke til kommentar

Jeg leste ikke hele tråden din , da jeg postet.

Trodde at du hadde single SSD.

 

 

Har sjekket litt , det ser ut som om AS SSD bare oppgir korrekt firmware når man kjører SSD som single.

Ved RAID vises 1.0

Skal programmet vise firmware , må du kjøre en SSD som single.

 

 

Vet ikke hvor bra sluttscoren bør være med to stk i R0 , men det ser brukbart ut.

 

 

Husk på at sekvensiell ytelse er oppgitt i Atto

Kjører du SSD'ene på en 6 Gb/s kontroller , kan du klare 1000 MB/s i den testen

Lenke til kommentar

Jeg leste ikke hele tråden din , da jeg postet.

Trodde at du hadde single SSD.

 

 

Har sjekket litt , det ser ut som om AS SSD bare oppgir korrekt firmware når man kjører SSD som single.

Ved RAID vises 1.0

Skal programmet vise firmware , må du kjøre en SSD som single.

 

 

Vet ikke hvor bra sluttscoren bør være med to stk i R0 , men det ser brukbart ut.

 

 

Husk på at sekvensiell ytelse er oppgitt i Atto

Kjører du SSD'ene på en 6 Gb/s kontroller , kan du klare 1000 MB/s i den testen

 

Oi, for mine er i Sata 4 og 5, og er ikke helt sikker på om det er de riktige portene!

 

Men nå fikk jeg dagens førse bluescreen så jeg vurderer å sende tilbake harddiskene og kjøpe 2 nye. Har du noen anbefalinger om jeg skal kjære 2 disker i raid0? Bryr meg ikke noe om plass, men 100% ytelse.

 

Takk

Lenke til kommentar

Anbefalinger kan alltis gis.

 

 

Tror du først skal prøve å oppdatere firmware.

Er ikke helt sikker , men mener at du er nødt til å ha SSD'ene som single , før det er mulig å oppdatere firmware.

 

Hadde du SSD'en som single ?

Dvs at du må oppdatere den ene , deretter den andre SSD'en.

Lenke til kommentar

Anbefalinger kan alltis gis.

 

 

Tror du først skal prøve å oppdatere firmware.

Er ikke helt sikker , men mener at du er nødt til å ha SSD'ene som single , før det er mulig å oppdatere firmware.

 

Hadde du SSD'en som single ?

Dvs at du må oppdatere den ene , deretter den andre SSD'en.

 

Ja gjorde det, lastet ned den nyeste firmwaren fra hjemmesiden til crucier og satt diskene (1 etter 1) inn i en annen PC. Da fikk jeg "godkjent" på oppgraderingen og satt begge tilbake i den gamle PCen. Tre timer senere fikk jeg en bluescreen. Så det er jo mulig at jeg ikke har klart å oppgradere, men vet ikke helt hva jeg har gjort feil da.

Lenke til kommentar

Du kan jo klone OS'et til en vanlig snurredisk( her må du bruke et godt program)

 

 

Så må du avslutte raidet , og installere OS'et på en single SSD.

Teste så med AS SSD

 

 

Slette OS'et på den SSD'en

Lag raid pånytt

Klon tilbake OS'et til de to SSD'ene

 

 

Litt tungvint ja ... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...