Gå til innhold

Vi søker IKT-lærling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vurderes.. kommer sikkert til og sende en søknad. er ferdig til våren med vg2 dataeletronikker.

 

Hvis jeg ikke tar helt feil (er noen år siden jeg gikk på skolen) så er dataelektronikker (gamle service elektronikk?) og IKT ikke samme fag, dvs du kan ikke gå som lærling i IKT hvis du går dataelektronikker.

 

 

det kan velg godt stemme. men det har vel noe med intresse og gjøre og.. jeg går vg2 dataeletronikk. vi har også opplæring i servere og deslags it ustyr switche fiber og slike ting. men har også telefoni forsterkerfeil søk og andre fag. vi går mye dypere ned i det enn en ikt læring. etter som jeg har erfaring med brasjen så og har en stor intresse for netopp it så ser jeg ikke noe galt i og prøve og regner med at jeg får en lik behandling som alle andre som ville søke.. jeg skal jobbe med it i livet mitt det er det som er min greie og akter og ta ciso sertifisering og kanskje server mcse /msca. jeg liker utfording og synes linux er spennedes. Tror min erfaring kan være veldig bra etter som jeg har jobbet med 2003/2008srv og har server hjemme som test stasjon (wmware). Jeg har hørt med de her og det er Ikke noe problemer for meg og søke ikt læringplass. ;)

mvh.

Lenke til kommentar

Søke skal du selvsagt få gjøre, men trodde ikke at du kan være IKT-lærling når du ikke har gått på IKT. MEN det er mulig at HW har muligheten til å gjøre det om til Dataelektronik lærling..

 

 

vi for se selger ut en alikevel. jeg skal jobbe med it i mitt liv affal.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg lurer mest på hva som kommer til å stå på fagbrevet ved bestått fagprøve.

Står det noe annet enn på det jeg tok i november (IKT Medarbeider), er det jo aktuelt. Men om jeg får samme fagbrevet blir det jo litt smør på flesk.

 

Så hva kommer til å stå på fagbrevet?

Lenke til kommentar

Jeg lurer mest på hva som kommer til å stå på fagbrevet ved bestått fagprøve.Står det noe annet enn på det jeg tok i november (IKT Medarbeider), er det jo aktuelt. Men om jeg får samme fagbrevet blir det jo litt smør på flesk.Så hva kommer til å stå på fagbrevet?

 

Hei.

 

Det kommer til å stå "IKT Servicemedarbeider".

Lenke til kommentar

jeg kunne tenkt meg det men, har ingen erfaring med oppbygging av nettsider og programmering...har vært borti linux en del men er nok mer dedikert til oppsett av nettverk, feilsøking og dataelektronikk

Det gjør ingenting at du ikke har så mye erfaring med det. Du lærer det fort med den rette innstillingen :)
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
virker fristende, jeg går ut vg2 i år, hva er kravene innen IKT (jeg ligger på 5-6)?
Nå søker du jobb, så er ingen krav annet enn bestått ikt-servicefag.Vurderer å søke, men er ingen web eller programmeringsguru... :)
"Vi søker en person som går eller har fullført Vg2 IKT-servicefag. Det er ikke noe krav, men absolutt en fordel"Det er til og med ikke et krav ;)

 

Les en gang til : Vi søker en person som går eller har fullført Vg2 IKT-servicefag. Det er ikke noe krav, men absolutt en fordel om du har erfaring med å lage nettsider, har programmeringserfaring eller har erfaring med Linux.

altså det er krav om vg2 ikt men ikke krav om erfaring i nettsider, linux osv ?:)

Lenke til kommentar
Man må jo huske på de flinkeste får lærlingsplass.Det er ikke sagt at alle kan få lærlingsplass om man styker i fag eller å har mye fravær.Husk at arbeidsplassen må bruke tid å lære opp nybegynner og det kan bli dyrt for bedrifter om de må læres opp en del og ikke kan gjøre jobben alene.Men det jeg er enig i det er lavere krav å få lærlingplass en jobb fordi lærlingsplass er mere opplærling en fagutdannet jobb.
Det er helt riktig! Sist høst valgte vi å ikke ta inn lærling, da vi ikke fant noen kvalifiserte søkere. En ting er at lærlinger skal lære, men de må også vise at de har vilje til å lære. Er karakterene dårlige og fraværet høyt, så får man ikke plass hos oss. Årsaken er ganske enkelt at jeg som veileder ikke orker eller har tid å bruke på lærlinger som ikke viser at de har viljen eller interesse.

 

Jeg her ganske mye fravær, må bare innrømme det, men store deler av det er fordi jeg har drevet å kjørt opp til lappen, å nå som jeg har den har fraværet mitt gått ned drastisk, selv om jeg har mye, men jeg vil skylde på det med at nesten alt vi gjør her er å skrive å lære oss Word, hvordan å drive med det, jeg vil mye heller lære meg om programmering og web-laging, har vi drevet med det på skolen ville jeg gjort mitt aller aller beste å vært her over tid tilogmed :)

Lenke til kommentar

Så meget interessant ut.

 

Jeg lurer på om jeg skal gå IKT-servicefag eller data- og elektronikk neste år. Er noe skeptisk til å gå IKT da det virker som det går veldig ut på å hjelpe folk med å installere word etc. (helpdesk-ish)? Eller er det mange jobber man kan ta etter å ha fullført IKT-servicefag som går mer på web-utvikling og lignende? Har man like gode muligheter som å få en jobb som den dere tilbyr her om jeg går data- og elektronikk?

Lenke til kommentar

Så meget interessant ut.

 

Jeg lurer på om jeg skal gå IKT-servicefag eller data- og elektronikk neste år. Er noe skeptisk til å gå IKT da det virker som det går veldig ut på å hjelpe folk med å installere word etc. (helpdesk-ish)? Eller er det mange jobber man kan ta etter å ha fullført IKT-servicefag som går mer på web-utvikling og lignende? Har man like gode muligheter som å få en jobb som den dere tilbyr her om jeg går data- og elektronikk?

 

Jeg har gått begge og for min del var D&E ganske kjedelig og IKT alt for lett.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om jeg skal gå IKT-servicefag eller data- og elektronikk neste år. Er noe skeptisk til å gå IKT da det virker som det går veldig ut på å hjelpe folk med å installere word etc. (helpdesk-ish)? Eller er det mange jobber man kan ta etter å ha fullført IKT-servicefag som går mer på web-utvikling og lignende? Har man like gode muligheter som å få en jobb som den dere tilbyr her om jeg går data- og elektronikk?

 

Om du velger IKT-servicefag er det mye opp til deg selv hvor mye du vil lære. En del av faget er selvsagt service og helpdesk, men i løpet av skoleåret (og ikke minst i lærlingtiden) er det fullt mulig å få jobbe mye med både programmering og serverdrift. Jeg hører flere skoler har større eller mindre prosjekter som går på webutvikling i dag. I tillegg har mange (eller muligens alle?) et fag eller en periode med "Prosjekt til fordypning" hvor du selv bestemmer prosjektets innhold.

 

Mediehuset Tek er kun godkjent lærebedrift i IKT-servicefag. Det betyr at vi ikke kan ta inn elever i dataelektroniker-faget, og jeg kjenner ikke det utdanningsløpet godt nok til at jeg ønsker å gi noen anbefaling om hva du bør velge.

 

Det finnes flere gode nettsider som kan gi deg svar på hva de ulike linjene tilbyr, og det er helt sikkert mange her på forumet som også kan si hvordan de har opplevd IKT-servicefag eller dataelektroniker.

 

Svært forenklet ville jeg sagt at IKT-servicefaget handler om programvare (drift, support og utvikling) og dataelektroniker handler om maskinvare og elektronikk. Er dere enig?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Mange søkere til denne lærlingplassen i 2013? Vi vurderer også ta inn en data og programmeringsdyktig lærling i år men har ikke fått tilgangen til lærlinger i Oslo-området enda...

Endret av Mez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...