Gå til innhold

Refleksjon: Når vår indre demon utfordres


Anbefalte innlegg

Jeg sliter også fælt med å være ond i dataspill og rollespill.

 

I en periode av min WoW-tid, spilte jeg på en rollespillserver. Mine karakterer jeg spilte med var forskjellige, men jeg hadde en karakter som var mer eller mindre ond og drittsekk. Og etterhvert som jeg spilte denne karakteren, merket jeg at mitt humør og personlighet ble påvirket av å hele tiden leve meg inn i en slik "ond" rolle, så jeg la det på hylla. Onde roller i spill har jeg vanskeligheter med å fullføre, med mindre jeg har liten følelsesmessig tilknytning til spillet. Å slippe en atombombe ned over noen i Red Alert var fryd og gamme, mens å sprenge bomba i Fallout 3 var rimelig sterkt følelsesmessig. (jeg startet en ny karakter, for å si det sånn).

 

Men religiøs? Langt ifra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha lest denne tråden slår det meg at for enkelte kan lesing av filosofi gjøre mer skade enn å ikke ha gjort det. Og det gjelder nok stort sett de som har lest en del for lite og som har plukket opp bare noe og funnet sin livsfilosofi til å være at alt er relativt og "nothing really matters".

 

Får nesten også litt assosiasjoner til Erasmus Montanus, "som gjorde sitt beste for å få sin mor til å tro at hun var en stein" i sin iver etter å vise hvor belest han var.

 

Uansett har det vært en underholdende tråd og enkelte innlegg er veldig bra :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som ganske bastant ateist syns jeg det er litt uventet.

 

Det skinner ikke akkurat igjennom, for å si det sånn.

Jeg er heller ikke den eneste til å insinuere det.

Kanskje du burde vurdere ditt livssyn? :!:

 

Du er vel en av disse som forveksler ateister med folk som ikke forstår poenget med etikk og moral.

 

Du er vel en av disse som forveksler spøk og humor med ramme alvor. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som ganske bastant ateist syns jeg det er litt uventet.

 

Det skinner ikke akkurat igjennom, for å si det sånn.

Jeg er heller ikke den eneste til å insinuere det.

Kanskje du burde vurdere ditt livssyn? :!:

 

Du er vel en av disse som forveksler ateister med folk som ikke forstår poenget med etikk og moral.

 

Du er vel en av disse som forveksler spøk og humor med ramme alvor. :)

 

Din "humor" i denne sammenhengen, gikk på bekostning av artikkelforfatter. Det virket mer som at du gjorde narr enn at det var en enkel "spøk". Å si til noen at de burde vurdere sitt livssyn ses sjelden på som en spøk på åpne forum, hvor det eneste man kan ty til, er skriftlige innlegg. Folk kjenner ikke hverandre, og det er vanskelig å tolke innleggene uten å få noen tegn. Måten du skrev på, det du sa, ble (i alle fall av meg) oppfattet som svært frekt.

 

Det er godt mulig dette ikke var din hensikt. Men slik var det jeg oppfattet det. Og jeg er rimelig sikker på at det er andre her i tråden som mener det samme. Dermed bør du kanskje øve litt på hvordan du ter deg på et forum.

Endret av Hr. Jenssen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Din "humor" i denne sammenhengen, gikk på bekostning av artikkelforfatter. Det virket mer som at du gjorde narr enn at det var en enkel "spøk". Å si til noen at de burde vurdere sitt livssyn ses sjelden på som en spøk på åpne forum, hvor det eneste man kan ty til, er skriftlige innlegg. Folk kjenner ikke hverandre. Det du sa ble (i alle fall av meg) oppfattet som frekt og uforskammet.

 

Du gir deg ikke, du?

 

Om artikkelforfatteren hadde tatt seg nær av det, tror du ikke hun er voksen nok til å svare selv, eller føler du av en eller annen grunn at du (alene) må svare på hennes vegne en uke etter innlegget mitt?

Tydeligvis har du heller ikke fått med deg at jeg også er ateist (det kommer svært tydelig fram i signaturen min), men deler på ingen måte forfatterens syn på moral og etikk i dataspill, utenfor realitetens fire vegger.

Jeg følte derfor at det ikke var direkte upassende å spøke med livvsynet i den sammenheng.

 

Om hun hadde følt seg truffet hadde hun bare trengt å si fra, så har jeg nok klart å beklage det til henne, og ikke til deg. Og om hun nå i ettertid gjør det, så skal jeg klare det uten din hjelp.

 

Hva du oppfatter som spøk, frekt eller uforskammet er meg revnende likegyldig da det ikke var deg jeg skrev til. La folk diskutere seg i mellom uten å bryte inn med din "moralske" pekefinger.

 

Dette svaret kan du godt oppfatte som frekt, for sånne som deg irriterer meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg beklager, men når jeg ser noe som forstyrrer meg, så sier jeg ifra. Om jeg "bryter inn" i en vennlig samtale midt i et forum, så får det være.

 

Om du irriterer deg over at det finnes mennesker som irriterer seg over måten du ter deg i offentlighet, så får du bare akseptere det. Akkurat som at jeg tydeligvis bare må akseptere måten du framstår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nånå Xanderz. Du kommer kanskje unna med å si at du bare "spøkte", når du innser du har dummet deg ut blant kompiser, men det er vel omtrent det eldste tenåringstrikset i boka. Alt i alt kommer du dårligere ut av det, jo mer du gjør ut av det, slik det vanligvis er i livet. Ta det som et godt råd, eller la vær.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

 

 

Dette blir vel å gi relativismen litt vel mye ære. En relativist vil ikke si at Nazistene eller Breivik gjorde noe galt/ondt ettersom dette er sosiale konstruksjoner. For å si det på en annen måte, ditt ellers interessante synspunkt trekkes ned av at du blander inn begrepet relativisme. Jeg tror skråsikkerhet er roten til mye ondt, akkurat som deg.

 

Jeg har lyst til å legge til at en overbevist relativist antakelig har lett for å begå ondskap, ettersom "ingenting er verre enn noe annet". I tillegg vil han heller aldri gjøre noe med andres ondskap, "dersom de synes det er greit, har ikke jeg noe med det". Er man ikke er sikker på noe som helst, blir man lett et bytte for dem som er det.

 

Enkelte metoder fra relativismen er verdifulle for å se ting fra andres perspektiv, men som filosofisk retning mener jeg at den ender i ren nihilisme, etter min mening en blindgate i filosofien.

 

 

Du har rett i det du sier! Jeg burde ikke tilegge relativismen så mye ære, og jeg har ærlig talt ikke innsikt nok i relativisme heller :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...