Gå til innhold

Installert 8GB minne, men system spec. i Windows viser 3326MB


kingoslo

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg har en MSI 975X-hovedkort bassert maskin. Her er specs: http://www.msi.com/product/mb/975X-Platinum-PowerUp-Edition.html#/?div=Detail OS er Win Vista 64-bit.

 

Lenge har jeg hatt minnebrikker 2 x 1GB-PC6400-800MHz. I dag byttet jeg til 4 x 2GB-PC6400-800MHz.

 

I OS systemspesifikasjoner står det bare 3326MB. Hva er galt?

 

Takk for din tid.

 

Mvh,

Marius

post-203395-0-67282600-1330778715_thumb.jpg

Endret av kingoslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering: Etter jeg installerte SP1 viser den 4GB. Fremdeles mangler 4GB. Fra bildet ovenfor (BIOS), ser det ut som de ikke sees der heller. Må jeg jumpe et eller annet på hovedkortet eller noe?

 

Jeg la merke til at 2 av DIMMslottene på hovedkortet var orange, og to var grønne.

 

Mvh,

Marius

Lenke til kommentar

Du kan prøve å oppdatere BIOSen, da det kan være noen begrensinger/bugs i en gammel versjon av den.

 

 

Jeg har forsøkt å gjøre det du sa. Men jeg tror jeg er fucked nå. Hva tror du?

 

Dette er skjermbildet jeg får når jeg forsøker å flashe bios. Det har stått slik i omtrent 1 time. Jeg har ingen indikasjon på at det faktisk skjer noe.

 

Hva tror du jeg gjør så?

 

Mvh,

Marius

post-203395-0-00793700-1330814386_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du har en innstilling i BIOS som heter memory remap, denne må settes til enabled så får du alle 8GB.

 

Ang. flashing av biosen, dette tar bare noen få minutter så maskinen din har hengt seg. Du har ikke noe annet valg enn å starte den på nytt og håpe på at den booter.

 

(skru av alt av overklokking før du evt prøver å flashe på nytt)

Lenke til kommentar

Maskinen booter! Phew!

 

I min bios ser det ikke ut til å være noe Memory Remapping. Hvordan er det mulig når produsenten MSI spesifiserer at den skal være god for 8GB og de sender med denne versjonen av Phoenix - AwardBIOS CMOS Setup Utility? Det var godt å få det ut :)

 

Hva gjør jeg så?

 

En liten digresjon : Ved flashing av bios er det lurt å kjøre på "minimum" , dvs 1 minnebrikke , stabile innstillinger i bios etc.

Det er godt mulig at flashinga ble mislykket og at du nå ikke får til å fikse dette :'(

 

Angående dette tipset. Skal jeg rive ut alle rambrikkene bortsett fra 1? Hvordan finner jeg ut hva stabile instillinger i BIOS er?

 

Og jeg overklokker ikke:)

 

Mvh,

Marius

Endret av kingoslo
Lenke til kommentar

Mmm, er det forresten single eller dual ram brikker? Du må nesten sjekke manualen og at disse brikkene støttes.

 

Det er disse: http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=300663042376&ssPageName=ADME:X:AAQ:US:1123#ht_643wt_1020 Er de single eller dual?M

 

EDIT: Under oppstart står det: Memory frequency for DDR2 667 (Dual Channel Mode Enabled)

Endret av kingoslo
Lenke til kommentar

Ikke helt det samme som jeg tenker på men nevermind.

Så nettopp på sidene til MSI at hovedkortet hadde problemer med noen 2GB DDR2 brikker (King et eller annet) der man kun fikk til ca 4Gb men ikke 8Gb , er du uheldig så er det akkurat dette som er problemet ditt.

 

Volten bør også ligge en plass mellom 1.8 og 2.0 ser jeg , kan være lurt å prøve opp mot 2.0

Lenke til kommentar

Ikke helt det samme som jeg tenker på men nevermind.

Så nettopp på sidene til MSI at hovedkortet hadde problemer med noen 2GB DDR2 brikker (King et eller annet) der man kun fikk til ca 4Gb men ikke 8Gb , er du uheldig så er det akkurat dette som er problemet ditt.

 

Volten bør også ligge en plass mellom 1.8 og 2.0 ser jeg , kan være lurt å prøve opp mot 2.0

 

Står 1.8V på brikkene. Den står på 1.8V nå.

 

Hva med dette Memory remapping?M

Lenke til kommentar

Memory remapping skal dukke opp i Biosen om den ble flashet riktig eller hovedkortet skal gjenkjenne minnet med en gang som 8Gb.

Ser det er andre som har hatt samme problem og det har løst seg med oppdatert bios : http://hardforum.com/archive/index.php/t-1271354.html

Så sjekk at biosen ble oppdatert riktig.

 

Den ble ikke oppdatert. Hvordan foreslår du at jeg skal gå frem slik at den ikke henger seg?

 

Mvh,

Marius

Lenke til kommentar

Kommer an på hvordan du oppdaterte?

Kan være verdt å prøve direkte via en usb flash stick (husk å fjerne alle minnemodulene minus 1) og ikke minst se om du kan kjøre "Failsafe" innstillinger i bios.

 

Edit : Du behøver ikke å sitere meg når du svarer rett etter meg ;)

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Legg merke til hvordan jeg ikke siterer deg denne gangen ;)

 

Dette gjorde jeg: Laget en USB boot greie som bootet til WIN98SE DOS. Der startet jeg en executable. Den spurte meg et 'filename to program'. Jeg oppga det. Så hang det. Er det dette du mener jeg skal gjøre?

 

Mvh,

Marius

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...