Gå til innhold

Overbevis meg til å stemme på et parti!


Anbefalte innlegg

Jeg er en ny stemmer til neste stortingsvalg, og tenker for tiden å stemme Høyre, eller muligens FRP. Men jeg vet lite om de forskjellige partiene, så nå vil jeg at dere skal overbevise meg til å stemme på et parti!

 

Noen som har noen argumenter for eller imot partier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Høyre har en langt mer bærekraftig, økonomisk politikk. FRP vil bryte handlingsregelen for offentlig pengebruk. De ønsker å redusere skatter og avgifter, samtidig som de vil bruke større deler av oljefondet på offentlige budsjetter. Dette på lik linje med SV. Høyre vil derimot ta vare på oljeformuen og stiller derfor større krav til bruk av skattepengene.

 

- FRP har en direkte inhuman asylpolitikk. De møter mennesker fra andre kulturer med en strek og fiendtlig fremmedfrykt. Det bør nevnes at å søke og få innvilget asyl ved behov er faktisk en menneskerett.

 

- FRP er norges minst miljøvennlige parti. De tror ikke på klimaendringene, så politikken deres på det området legger jo nærmest opp til at forurensning er et positivt bidrag til samfunnet.

 

- FRP er i mot og vil reversere den kjønnsnøytrale ekteskaptsloven.

 

Det ble litt knapt med tid, men jeg kan oppdatere lista ytterligere etthvert. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

FRP er for min del uansvarlig å stemme på. Det er viktig å være obs på hva man bruker penger på, istedenfor å slenge det rundt seg. Joda, det er sikkert fint med billig flesk, sprit og bensin en stund - men konsekvensene kan bli store etter en stund. Det virker og for meg at FRP setter by fremfor bygd i stor grad, noe jeg stiller jeg i mot.

 

Du må nesten si litt om hva som er dine kjernesaker, og bestemme ut i fra dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stem på Rødt, nesten garantert en bortkastet stemme da de ikke vil få nok stemmer, men moro uansett.

 

Ser ikke helt hva som er så moro med å kaste stemmen sin ut av vinduet.

--

 

OP se på hvert enkelt partis partiprogram å ikke hør på hippiene som kommer med partipropaganda mot f.eks høyresiden. Det er APfagsa gode til, kaste dritt på andre og komme med løfter de ikke holder. :thumbup:

  • Liker 5
Lenke til kommentar

så nå vil jeg at dere skal overbevise meg til å stemme på et parti!

 

Overbevis heller deg selv. Spør deg hvilke samfunnsmål du synes det er greit å benytte vold for å oppnå, og stem på et parti som er enig.

 

- Synes du at det er greit å bruke vold for å hindre pokerspilling, så stem på et parti som ønsker å gjøre det.

- Synes du at det er greit å bruke vold for å hindre voldtekt, så stem på et parti som ønsker å gjøre det

- Synes du at det er greit å bruke vold for å hindre at noen røyker hasj eller sniffer kokain, så stem på et parti som ønsker å gjøre det.

- Synes du at det er greit å bruke vold for å få folk til å gi penger til veldedighet, så stem på et parti som ønsker å gjøre det det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Nei. *+fag er ikke drittkasting.

 

Det er mulig jeg bommer og ikke er helt inne i sjargongen som brukes på forumet her, men slik jeg ser det hører ikke sånn uttrykk hører hjemme i politisk sammenheng. Jeg tror i alle fall mange vil tolke det i betydningen som det brukes i angloamerikansk kultur heller enn typen "newfag" etc. Ja, jeg er klar over at fag kan bety mye annet også.

 

Du kan jo tenkte deg hva som hadde skjedd om en frper snakket om "APfags" i en debatt på p3 eller lignende...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei. *+fag er ikke drittkasting.

 

Det er mulig jeg bommer og ikke er helt inne i sjargongen som brukes på forumet her, men slik jeg ser det hører ikke sånn uttrykk hører hjemme i politisk sammenheng. Jeg tror i alle fall mange vil tolke det i betydningen som det brukes i angloamerikansk kultur heller enn typen "newfag" etc. Ja, jeg er klar over at fag kan bety mye annet også.

 

Du kan jo tenkte deg hva som hadde skjedd om en frper snakket om "APfags" i en debatt på p3 eller lignende...

 

Ja men nå er ikke dette en offentlig politisk debatt heller. Nå vet du hvertfall at jeg mente ikke noe negativt med APfag.

Lenke til kommentar

- Høyre har en langt mer bærekraftig, økonomisk politikk. FRP vil bryte handlingsregelen for offentlig pengebruk. De ønsker å redusere skatter og avgifter, samtidig som de vil bruke større deler av oljefondet på offentlige budsjetter. Dette på lik linje med SV. Høyre vil derimot ta vare på oljeformuen og stiller derfor større krav til bruk av skattepengene.

Fun fact om handlingsregelen:

Den har per dags dato ikke blitt opprettholdt i et eneste busjett fra en eneste regjering. Samtlige budsjett har overskredet handlingsregelen, gang på gang, siden den ble innført.

Spør deg selv nå. Hva er vitsen med en regel som ingen følger?

 

Men, over til trådens spørsmål.

 

Først og fremst, stikk innom diverse parti-tester og se hvor du blir plassert.

 

Aftenpostens Valgomat.

Resten kan du finne via Google.

 

Let så opp partienes hjemmeside, og se hva du brenner for.

 

Jeg vil anbefale deg å hverken stemme for AP eller Høyre, da begge to har sagt seg villige til å overvåke hele den norske befolkning på vegne av EU.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

- Høyre har en langt mer bærekraftig, økonomisk politikk. FRP vil bryte handlingsregelen for offentlig pengebruk. De ønsker å redusere skatter og avgifter, samtidig som de vil bruke større deler av oljefondet på offentlige budsjetter. Dette på lik linje med SV. Høyre vil derimot ta vare på oljeformuen og stiller derfor større krav til bruk av skattepengene.

Fun fact om handlingsregelen:

Den har per dags dato ikke blitt opprettholdt i et eneste busjett fra en eneste regjering. Samtlige budsjett har overskredet handlingsregelen, gang på gang, siden den ble innført.

Spør deg selv nå. Hva er vitsen med en regel som ingen følger?

 

 

Syntes det er forkastelig at dem(regjeringen) bruker så mye oljepenger, slik verden er idag med åpne grenser og europiske land med store økonomiske problemer vil det bare føre til større forflyttelser av menneskemasser mot norge. Noe som vil senke velferdstilbudene og sette norsk økonomi under press. Spes nå som vikarbruk blir mere og mere vanlig, vil vikarbyråene bruke dette til sin fordel. det vil si at de til vil ansette innvandrere til fysisk eller psykisk krevende jobber en kort periode slik at de får opparbeidet rett til støndader, evnt norsk statsborkgerskap for så når de er utslitt skifte de ut og de blir samfunnets problem.

Vikarbruk og ikke kontroll på innvandring er en uting i mine øyne, klart enkelte ønsker evig vekst men til hvilken pris.

Det er rett å slett et problem at samtlige europeiske borgere kan så lett få tilgang til norske velferdsgoder, jeg trur det som er opparbeidet over lang tid vil forsvinne før vi aner det. Man ser allerede at rettighetene blir heller innskrenket enn utvidet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...