Gå til innhold

Quest for silence (10k~)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Planlegger å bytte ut nåværende PC, som jeg forsåvidt har prøvd å gjøre så stille som mulig, men likevel er støyen irriterende.

 

 

  • Corsair 700D
  • Enermax Modu87+ 700W
  • i7 950
  • Noctua U12P
  • Asus GTX 580 DCU ii
  • Asus Xonar Essence STX
  • Vertex 3 240gb
  • 5 x Nexus Real Silent 120mm
  • Zalman 5.25" viftekontroll for 6 av viftene i front
  • 2 x WD 2TB EARS
  • 2 x WD 1TB ettellerannet
  • 1 x Samsung F1 1TB 7200

 

 

Totalt er det 12 vifter, men alle er støysvake, og harddisk-støy er det som irriterer mest. Men likevel, jeg kan sikkert klare meg med færre vifter, færre og større harddisker, og ikke minst et mindre og mer støydempet kabinett. Let the quest begin!

 

Ser for meg et oppsett ala dette

 

 

Kommer til å ta med meg Vertex 3-en, lydkortet og PSU fra gamle PC-en.

 

Hva tror dere om et slikt oppsett? Jeg er fanatisk støyallergiker, så om dere ser forbedringspotensiale her, skrik ut!

Endret av MDCCLXXVI
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er støyen som er problemet, og da hovedsaklig fra hdd, hva med å kjøre kun ssd, og sette hdd i en ekstern filserver?

 

Selv om forskjellen ikke er så stor på de 2 kabinettene så vil jeg anbefale fractal design r3 av den enkle grunn at du har plass til flere vifter. Men smaken er som baken

 

Videre tror jeg psu'n er i minste laget. Kjørte tallene dine igjennom en powerkalkulator og fikk som minimum 490w. 540 anbefalt.

 

Videre trenger du ikke vibrasjonsdemping til 4 hdd, hvis du da ikke skal bruke en av de gamle også da ssd er 100% stille

Endret av vitty
Lenke til kommentar

Kanskje du bør gå for Seasonic X 760W for å være på den sikre siden. Den er semipassiv slik at viften går kun over en viss belastning.

 

Woltox:

VelociRaptor er blant de minst støyende harddiskene på idle pga omtrent samme bggekvalitet som en enterprise-disk med blant annet balanserte plater.

 

Støynivået ved idle ligger et sted mellom 5400 RPM av god kvalitet og vanlige 7200 RPM.

 

Sannsynligvis ikke like aktuelle som før nå som prisene på 256 og 512 GB begynner å bli greie men VelociRaptor er gode og driftsikre disker.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

TS, jeg bygde meg en stille maskin for en tid tilbake, du kan jo sjekke min tråd for tips. Dette oppsettet gjør at maskinen kun er et lite "hvisk" under bordet. Men mulig du er ute etter en totalt lydløs sak? Ganske sikker på at raptor-diskene vil bråke mer enn min maskin gjør, er diskene mine som lager mest lyd (uten at det på noen måte er påtrengende).

Lenke til kommentar

Tror førstemann ble litt forvirret av det jeg skrev ang. raptor-diskene. Planlegger å ta med Vertex 3-en fra den gamle og over i den nye. Når jeg selger den gamle pc-en setter jeg inn raptoren(e) som systemdisk(er) til den. Klart nok? :)

 

Tror 460W skal holde fint. En bruker på anandtech som kjører seasonic X-650 med overklokket 920 (125w tdp), 16gb ram, p6 hk, gtx 560 oc (170w tdp), vertex 2, xonar dx, wd 1tb green, samsung 2tb f4eg, fem vifter.

 

Han har regnet at teoretisk max load for dette oppsette er 432w.

 

Mtp at 2500k er 95w tdp og 210tdp for 7970 (vet ikke om det er samme for non-reference asus DCUii) skal dette gå bra :)

Lenke til kommentar

Ifølge anmeldelsen du linker til vil Define R2 (R3 er et godt hakk bedre igjen) ha et lavere støynivå og bedre temperaturer enn CM Silencio :)

 

7970 DCU2 er også bare 28cm, så det passer i et Define R3 ;)

http://www.asus.com/Graphics_Cards/AMD_Series/HD7970DC2T3GD5/#specifications

Interessant nok er faktisk 7950 DCU 2 større enn 7970 DCU 2

 

Er helt enig i at 460W skal holde for dette oppsettet også, ville dog vært noe bekymret for kjøling av PSUen.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Ventet på svar fra deg arni ;) Takk for det!

 

Kan ikke gå for R2 eller 3 fordi begge har for få 5.25" (kun 2). Silencio 550 har tre, hvor jeg formoder at jeg kan få plass til fire stk 3.5" HDD-er i et oppheng slik jeg lenket til i første innlegg.

 

Ser også for meg at jeg tar ut det midterste harddiskburet slik at luftflyten blir opptimal.

 

SD-kortleser og USB 3.0 i frontpanelet er jo også ting som veier opp for 550 vs R3 :)

Lenke til kommentar

Ventet på svar fra deg arni ;) Takk for det!

 

Kan ikke gå for R2 eller 3 fordi begge har for få 5.25" (kun 2). Silencio 550 har tre, hvor jeg formoder at jeg kan få plass til fire stk 3.5" HDD-er i et oppheng slik jeg lenket til i første innlegg.

 

Ser også for meg at jeg tar ut det midterste harddiskburet slik at luftflyten blir opptimal.

 

SD-kortleser og USB 3.0 i frontpanelet er jo også ting som veier opp for 550 vs R3 :)

Silencio får da: 3+4 HDDer

Define R3 har 8x HDD-bays fastmontert

 

Define R3 har også USB3.0 i front-panelet (den ble oppdatert i sommer), kortleser kan løses med en slik.

 

Jeg prøver ikke å skyve på deg Define R3, men det virker som det beste valget.

Lenke til kommentar

 

Ventet på svar fra deg arni ;) Takk for det!

 

Kan ikke gå for R2 eller 3 fordi begge har for få 5.25" (kun 2). Silencio 550 har tre, hvor jeg formoder at jeg kan få plass til fire stk 3.5" HDD-er i et oppheng slik jeg lenket til i første innlegg.

 

Ser også for meg at jeg tar ut det midterste harddiskburet slik at luftflyten blir opptimal.

 

SD-kortleser og USB 3.0 i frontpanelet er jo også ting som veier opp for 550 vs R3 :)

 

Silencio får da: 3+4 HDDer

Define R3 har 8x HDD-bays fastmontert

 

Define R3 har også USB3.0 i front-panelet (den ble oppdatert i sommer), kortleser kan løses med en slik.

 

Jeg prøver ikke å skyve på deg Define R3, men det virker som det beste valget.

Jeg var sånn halvveis sikker på ta R3 hadde usb 3.0 i front, men ikke helt :) Takk for rettelsen.

 

Problemet blir bare at R3 ikke har nok 5.25"-brønner til å feste et slikt oppheng:

 

post-22278-0-41253800-1330697046_thumb.jpg

 

post-22278-0-50496000-1330697050_thumb.jpg

 

Ser for meg tre eller fire HDD-er i toppen, da jeg aldri bruker DVD/BluRay (waste of space). SSD-en blir satt i bunn.

 

Er det andre kabinetter enn Silencio 550 som bør vurderes? Vil helst ha midi-tårn. Lei av monolitten aka 700D...

Lenke til kommentar

Har alltid vært kritisk til ferdig støydempet harddiskløsninger rett fra produsenten av kabinettet. Det fungerer sjeldent optimalt. Forplantning av vibrasjons-støy blir det så å si alltid når diskene monteres i et slikt 'rack'.

 

Med en vifteløs PSU, et skjermkort som går i "dvale" ved idle og lydløse kabinettvifter akter jeg å gjøre det jeg kan for å minske støy fra de mekaniske harddiskene.

 

Utelukker P280 da det ikke er på langt nær like bra støydempet som R3 eller Silencio 550 :) Faktisk er det 4-5 desibel forskjell mellom R3/550 og P280! Samme med H2.

 

Fant dette på tomshardware:

 

For a system using a single Radeon HD 7970 graphics card AMD specifies a minimum of a 500 Watt or greater power supply. The power supply should also have a combined +12 Volt continuous current rating of 36 Amps or greater and have at least one 6-pin and one 8-pin PCI Express supplementary power connectors.

 

Gir ikke X-460FL 31 eller 32 amp på 12v? :s

Endret av MDCCLXXVI
Lenke til kommentar

Tror førstemann ble litt forvirret av det jeg skrev ang. raptor-diskene. Planlegger å ta med Vertex 3-en fra den gamle og over i den nye. Når jeg selger den gamle pc-en setter jeg inn raptoren(e) som systemdisk(er) til den. Klart nok? :)

 

Tror 460W skal holde fint. En bruker på anandtech som kjører seasonic X-650 med overklokket 920 (125w tdp), 16gb ram, p6 hk, gtx 560 oc (170w tdp), vertex 2, xonar dx, wd 1tb green, samsung 2tb f4eg, fem vifter.

 

Han har regnet at teoretisk max load for dette oppsette er 432w.

 

Mtp at 2500k er 95w tdp og 210tdp for 7970 (vet ikke om det er samme for non-reference asus DCUii) skal dette gå bra :)

 

Ja, hvis det er tilfellet så ser jeg 10 w tdp forskjell på oppsetting, og så vidt jeg vet ligger hdd på mellom 7 og 10 w for 7200 rpm. Overslag på 10 w på dine 2 ekstra hdd da du skal ha 4?og du ligger på 462 w? Korriger meg hvis jeg tar feil. Da regner jeg med at bruker på anandtech ikke har regnet med ekstra strømforbruk på oc cpu.

 

Jeg sier ikke at det ikke går da det er teoretisk Max, men jeg ville kalle det å strekke den litt tynt

Endret av vitty
Lenke til kommentar

 

Tror førstemann ble litt forvirret av det jeg skrev ang. raptor-diskene. Planlegger å ta med Vertex 3-en fra den gamle og over i den nye. Når jeg selger den gamle pc-en setter jeg inn raptoren(e) som systemdisk(er) til den. Klart nok? :)

 

Tror 460W skal holde fint. En bruker på anandtech som kjører seasonic X-650 med overklokket 920 (125w tdp), 16gb ram, p6 hk, gtx 560 oc (170w tdp), vertex 2, xonar dx, wd 1tb green, samsung 2tb f4eg, fem vifter.

 

Han har regnet at teoretisk max load for dette oppsette er 432w.

 

Mtp at 2500k er 95w tdp og 210tdp for 7970 (vet ikke om det er samme for non-reference asus DCUii) skal dette gå bra :)

 

 

Ja, hvis det er tilfellet så ser jeg 10 w tdp forskjell på oppsetting, og så vidt jeg vet ligger hdd på mellom 7 og 10 w for 7200 rpm. Overslag på 10 w på dine 2 ekstra hdd da du skal ha 4?og du ligger på 462 w? Korriger meg hvis jeg tar feil. Da regner jeg med at bruker på anandtech ikke har regnet med ekstra strømforbruk på oc cpu.

 

Jeg sier ikke at det ikke går da det er teoretisk Max, men jeg ville kalle det å strekke den litt tynt

Han har jo regnet med oc på cpu! Men nok om det.

 

Liten sidenote, var noen som testa X-400FL opp til 600W med 88% efficiency! Kilde

 

Her er en kjekk test jeg fant, med power draw fra forskjellige systemer (testet ganske nylig): http://www.silentpcreview.com/article1245-page2.html

 

Uansett tror jeg at jeg beholder min Modu87+. Vifta starter ikke når jeg hotwirer' den med binders, og ifølge silentpcreview går den på 11db eller mindre i deres ekkofrie rom opp til 300W.

 

 

For å oppsummere litt, grunner til å oppgradere, fordeler osv osv;

 

- Støydempet kabinett med færre og bedre vifter kontra det jeg har for øyeblikket (Noiseblocker er rundt 10db bedre enn Nexus Real Silent, selv om jeg aldri kjører NRS på 12v)

- Skjermkort med ZCP, idle uten vifter som surrer

- Færre harddisker, og et harddiskoppheng som reduserer vibrasjons-forplantning i kabinettet.

- Nytt hovedkort som klarer SATA3 bedre enn det jeg har (SATA3 på X58 er en vits)

- Mer energigjerrig prosessor som kan kjøles passivt/semi-passivt (oppgraderer til ivy neste høsten/vinteren)

- 4GB mer minne. Får aldri nok :)

 

Overall tror jeg det blir en solid forbedring. Regner med å måtte ut med ca 2-3000~ i mellomlegg.

Endret av MDCCLXXVI
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...