Gå til innhold

Bør vi avkriminalisere Narkotika? Les første post slik at du forstår hva det stemmes over


  

68 stemmer

  1. 1. Bør vi avkriminalisere Narkotika?

    • Ja
      48
    • Nei
      17
    • Vet ikke
      3


Anbefalte innlegg

Dette er IKKE en avstemming for legalisering men avkriminalisering, vennligst sett deg inn i det før du stemmer :)

 

Burde Norge følge Portugal med avkriminalisering samt mer fokus på helsen & tilstanden til de narkomane?

 

Ten Years After Decriminalization, Drug Abuse Down by Half in Portugal

 

Man kan jo se på fakta, alle land som følger en avkriminalisering politikk samt gir gratis heroin til misbrukere har utelukkende positive erfaring med det iforhold til kriminalisering & ikke utdeling av gratis heroin til narkomane..

 

Pr idag er det nesten utelukkende fokus på straff samt forfølgelse av de narkomane ifra Politiet..

 

- Et bilde på feilslått narkotikapolitikk over mange år

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10078674

 

Heroin Assisted Treatment/Heroin Maintenance

http://www.drugwarfacts.org/cms/Heroin_Maintenance#Switzerland

 

Health benefits:

• helping people to stop or reduce their illegal drug use;13

• avoiding illness and death as a result of overdose by ensuring access to a drug of known quality and strength;14

• retention in medical care;15

• facilitating a gradual change from heroin to opioid substitution therapy;16

• reducing the risk of HIV and hepatitis resulting from unsafe injection practices;17 and

• promoting general health and well-being.18

 

Social benefits:

• reducing crime related to the acquisition of drugs;19

• reducing the number or visibility of drug markets and public drug use;

• lowering costs associated with health care, social welfare, criminal justice and prisons;20 and

• promoting social integration, including with respect to employment, accommodation and family life.21"

 

La diskusjonen starte.

Endret av Dani46
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det irriterer meg grenseløst at mennesker blir avhengig av tunge stoffer, men så har jeg aldri vært i situasjoner som de fleste av dem. Men jeg er i hvert fall mot å tillate tunge stoffer som heroin. Hvorfor i all verden vil man ønske å skade seg selv så til de grader? (virituell ørefik til den som trekker in alkohol her nå)

 

Men gress bør helt klart legaliseres. Forskerer er visst uenige, men jeg kan ikke skjønne at det er så fryktelig ille at vi må utelukke det helt. Jeg tenker at det er litt som med alkohol: du blir ikke et vrak av det med mindre du røyker eller drikker altfor mye.

Lenke til kommentar

Det irriterer meg grenseløst at mennesker blir avhengig av tunge stoffer, men så har jeg aldri vært i situasjoner som de fleste av dem. Men jeg er i hvert fall mot å tillate tunge stoffer som heroin. Hvorfor i all verden vil man ønske å skade seg selv så til de grader? (virituell ørefik til den som trekker in alkohol her nå)

 

Men gress bør helt klart legaliseres. Forskerer er visst uenige, men jeg kan ikke skjønne at det er så fryktelig ille at vi må utelukke det helt. Jeg tenker at det er litt som med alkohol: du blir ikke et vrak av det med mindre du røyker eller drikker altfor mye.

STATISTIKKEN: En oversikt over overdosedødsfall på landsbasis de siste årene. Tallene er fra Statistisk Sentralbyrå.

1330102672992_758.jpg

 

Mange av tallene du ser her er folk som har betydd mye for meg og for mange av dem var det den feilslåtte narkotika politikken i Norge som var grunnen til de døde!!

 

Avkriminalisere er ikke samme som å legalisere, det gjør slik at vi unngår bruke masse bortkastet penger på ta brukere og kan heller fokusere på selgere / importører.

 

Og med de frigitte ressursene kan man fokusere på helse, sosial tiltak for de narkomane istedet for straff osv.

 

Heroin gratis til de som er narkomane vil også redusere dødsfall,bruker skader osv, mindre hverdags kriminalitet og generelt bedre samfunn..

 

Alle vinner her..

Endret av Dani46
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan i helsike kan det være Norge og en såkalt feilslått narkotika politikk som er grunnen til at de døde? Det er helt og holdent et selvstendig valg, neppe den norske stat (eller noen andre) som tvang disse til å begynne med narkotika!

 

Narkotika fører ingenting positivt med seg uansett hvordan man vrir og vrenger på det, la det fortsatt være forbudt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er det folk flest dør av når det er snakk om overdose?

Er det ikke noe snevert og påstå at ingen ulovlige stoffer har noen som helst positive sider?

Sett bort ifra medisinske, tror ikke stoffene hadde eksistert viss du hadde hatt rett..

Hva med og lære og skille mellom stoffer før du mener noe som helst?

Det finnes så utallig mange stoffer som i dag er forbudt, med forskjellig virkning og risikoer. Folk tror narkotika er en samling av livsfarlige stoffer, og det er dette som er grunnen til at de er ulovlige. Dette er ett serdeles dårlig grunnlag for å få en skikkelig debatt, en debatt basert på virkeligheten og ikke noen individers moralske verdier..

 

Tror at ofte er rusmisbruk knyttet til andre problemer, depresjon,angst f.eks. Rusmisbruk er ofte ett resultat av selvmedisinering. Jeg ser ikke helt hva stigmasering og fordommer som dagens politikk kan ta mye av skylden for skal ikke ta noe av ansvaret for konsekvensene som har oppstått som følge av det.

Endret av WaterMarked
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvordan i helsike kan det være Norge og en såkalt feilslått narkotika politikk som er grunnen til at de døde? Det er helt og holdent et selvstendig valg, neppe den norske stat (eller noen andre) som tvang disse til å begynne med narkotika!

 

Narkotika fører ingenting positivt med seg uansett hvordan man vrir og vrenger på det, la det fortsatt være forbudt.

du må jo være helt blåst i hodet og har hvertfall ikke vært borti hvordan helse Norge behandler folk som søker hjelp når de vil slutte med narkotika, det er tydelig ifra ditt innlegg.

Du gjeter etter hva du leser i nyheter og har tydelig ingen erfaring ifra livet når det kommer til dette..

 

Ingen tvinger folk til å drikke alko heller, der det mange ganger skjer at menn slår ihjel kona & barna i fylla så skytter seg selv..

Eller slår ihjel folk på byen, eller drikker seg til grunne..

 

Hva med alle de? velger barna vokse opp med alkoholiserte foreldre?

 

Ifølge din logikk skal alkohol også være forbudt..

 

Vi vet hva som skjer ved et forbud på alko og akkurat det samme skjer ved å ha total forbud mot Narkotika, man forer mafiaer rundt om i verden med penger som igjen fører til vold,drap, død, og fordervelse..

 

 

 

 

 

uansett bør vi kriminalisere Bayer produkter og leger som skriver ut anti-deprissiver i hytt og pine. farlige folk.

 

Ja alle de som tar livet sitt hvert år pga feil medisinering, samt SSRI som er ren gift..

 

Det er langt flere hvert år som tar livet sitt en de som dør i trafikken ennå bruker man milliarder på vei men ikke en dritt på helsevesenet :roll:

 

Folk i Norge er blinde..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bullcrap, er så latterlig med alle disse narkotika romantisørene som liksom skal få det til å fremstå som at det er så jævla viktig å få "uskyldige" stoffer legalisert under påskuddet om at de har så mange "fantastiske og positive" sider utover rusen som rettferdiggjør og legaliserer det hele. Faktum er at folk vil legalisere narkotika ene og alene for å ruse seg uten å risikere pes fra lovens lange arm, kom ikke og fortell meg noe annet. Hvis det er denne rusen med sin kortsiktige euforiske flukt fra virkeligheten du anser som positive sider så har du et dårlig argument, for jeg kommer ikke på noen positive sider utover eventuelle medisinske fordeler som rettferdiggjør at folk skal bruke disse midlene.

 

Alkohol er lovlig, alikevel smugles det over en lav sko, det brennes hjemme og folk blir alkoholikere. Samme dritten, annet rusmiddel. Å tro at alt blir så mye bedre med legalisering er bare naivt.

 

EDIT: Kom et innlegg i mellom, dette var ment til WaterMarked

Endret av bas
  • Liker 3
Lenke til kommentar

(...)

STATISTIKKEN: En oversikt over overdosedødsfall på landsbasis de siste årene. Tallene er fra Statistisk Sentralbyrå.

1330102672992_758.jpg

 

Mange av tallene du ser her er folk som har betydd mye for meg og for mange av dem var det den feilslåtte narkotika politikken i Norge som var grunnen til de døde!!

 

Avkriminalisere er ikke samme som å legalisere, det gjør slik at vi unngår bruke masse bortkastet penger på ta brukere og kan heller fokusere på selgere / importører.

 

Og med de frigitte ressursene kan man fokusere på helse, sosial tiltak for de narkomane istedet for straff osv.

 

Heroin gratis til de som er narkomane vil også redusere dødsfall,bruker skader osv, mindre hverdags kriminalitet og generelt bedre samfunn..

 

Alle vinner her..

 

Statistikk uten kildehenvisning er totalt ubrukelig.

 

Du er også ekstremt kjapp med å trekke konklusjoner om ting du neppe har noe særlig godt overblikk over. Du skriver at man skal fokusere på helse, og deretter skriver du at heroin burde deles ut gratis. Tror du dette stoffet ikke gir noen bivirkninger du da?

 

Et stoff som heroin har ingen plass i det norske samfunn, og bør heller aldri få det. Gress er en litt annen sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bullcrap, er så latterlig med alle disse narkotika romantisørene som liksom skal få det til å fremstå som at det er så jævla viktig å få "uskyldige" stoffer legalisert under påskuddet om at de har så mange "fantastiske og positive" sider utover rusen som rettferdiggjør og legaliserer det hele.

Jeg misliker all rus, røyker ikke eller drikker særlig selv.

Narkotika er farlig, det vi diskuterer her er ikke legalisere men avkriminalisere..

 

Vi diskutere gi folk som har blitt avhengige et bedre liv der avhengighet ikke dikteres av kriminalitet, forfølgelse og annet negativt.

 

Jeg fremmer en human politikk som går på forstålese ikke fordommer, som går på helse & hjelp ikke straff & fengsel..

 

På ingen måte skal man ufarliggjøre narkotika..

 

Bedre sette 1millard på hjelp & helse en politi & straff..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

du må jo være helt blåst i hodet og har hvertfall ikke vært borti hvordan helse Norge behandler folk som søker hjelp når de vil slutte med narkotika, det er tydelig ifra ditt innlegg.

Du gjeter etter hva du leser i nyheter og har tydelig ingen erfaring ifra livet når det kommer til dette..

 

Ingen tvinger folk til å drikke alko heller, der det mange ganger skjer at menn slår ihjel kona & barna i fylla så skytter seg selv..

Eller slår ihjel folk på byen, eller drikker seg til grunne..

 

Hva med alle de? velger barna vokse opp med alkoholiserte foreldre?

 

Ifølge din logikk skal alkohol også være forbudt..

 

Vi vet hva som skjer ved et forbud på alko og akkurat det samme skjer ved å ha total forbud mot Narkotika, man forer mafiaer rundt om i verden med penger som igjen fører til vold,drap, død, og fordervelse..

 

Henger ikke med på logikken din, men la oss være enige om å være uenige. Du sier jo akkurat det som er noe av argumentet mitt, nettopp at legalisering ikke nødvendigvis gjør ting noe bedre, akkurat som eksempelet ditt med alkohol. Alkohol er lovlig, og ser du hva jeg sier i innlegget over så blir ikke nødvendigvis alt rosenrødt av den grunn. Tror du alkohol hadde blitt lovlig hvis det hadde blitt introdusert i dag, og ikke vært tradisjon fra gud veit hvor langt tilbake? Det tror ikke jeg i hvertfall, og det er derfor de også prøver å kontrollere det med statlig monopol.

 

Og når ble det et krav om personlig erfaring med det norske helsevesenet og deres behandlig av rsumisbrukere for å kunne svare? Det er fortsatt ingen som har tvunget disse til å begynne med narkotiske stoffer i utgangspunktet, akkurat som det er ingen som blir truet til å røyke, drikke alkohol eller spise usunt. Her er det personlige valg som står bak. Selvfølgelig er jeg enig i at helsevesenet skal gjøre sitt beste for alle som sliter, både forbyggende og behandlende, og jeg er helt enig i at helsevesenet bør få flere midler til dette, men spar meg for å legge ansvaret på statens skuldre, det blir bare for dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(...)

STATISTIKKEN: En oversikt over overdosedødsfall på landsbasis de siste årene. Tallene er fra Statistisk Sentralbyrå.

1330102672992_758.jpg

 

Mange av tallene du ser her er folk som har betydd mye for meg og for mange av dem var det den feilslåtte narkotika politikken i Norge som var grunnen til de døde!!

 

Avkriminalisere er ikke samme som å legalisere, det gjør slik at vi unngår bruke masse bortkastet penger på ta brukere og kan heller fokusere på selgere / importører.

 

Og med de frigitte ressursene kan man fokusere på helse, sosial tiltak for de narkomane istedet for straff osv.

 

Heroin gratis til de som er narkomane vil også redusere dødsfall,bruker skader osv, mindre hverdags kriminalitet og generelt bedre samfunn..

 

Alle vinner her..

 

Statistikk uten kildehenvisning er totalt ubrukelig.

 

Du er også ekstremt kjapp med å trekke konklusjoner om ting du neppe har noe særlig godt overblikk over. Du skriver at man skal fokusere på helse, og deretter skriver du at heroin burde deles ut gratis. Tror du dette stoffet ikke gir noen bivirkninger du da?

 

Et stoff som heroin har ingen plass i det norske samfunn, og bør heller aldri få det. Gress er en litt annen sak.

 

 

statistikk ifra Holland,Sveits samt Portugal under

Holland

The reported number of deaths linked to the use of drugs in the Netherlands, as a proportion of the entire population, is together with Poland, France, Slovakia, Hungary and the Czech Republic the lowest of the EU.[27] The Dutch government is able to support approximately 90% of help-seeking addicts with detoxification programs. Treatment demand is rising.[28]

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Drug_policy_of_the_Netherlands#cite_note-trim-27

 

The number of addicts considered “problematic” — those who repeatedly use “hard” drugs and intravenous users — had fallen by half since the early 1990s, when the figure was estimated at around 100,000 people, Goulao said.

http://www.forbes.com/sites/erikkain/2011/07/05/ten-years-after-decriminalization-drug-abuse-down-by-half-in-portugal/

 

Sveits

http://www.swissinfo.ch/eng/Home/Archive/Swiss_to_agree_heroin_scheme_but_say_no_to_dope.html?cid=7071120

 

Dødsfall statistikken er ifra SSB..

 

Så kom med noe bevis heller du på at avkriminalisering ikke funker, når det tydelig hvis gjør det i alle land det prøves!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

du må jo være helt blåst i hodet og har hvertfall ikke vært borti hvordan helse Norge behandler folk som søker hjelp når de vil slutte med narkotika, det er tydelig ifra ditt innlegg.

Du gjeter etter hva du leser i nyheter og har tydelig ingen erfaring ifra livet når det kommer til dette..

 

Ingen tvinger folk til å drikke alko heller, der det mange ganger skjer at menn slår ihjel kona & barna i fylla så skytter seg selv..

Eller slår ihjel folk på byen, eller drikker seg til grunne..

 

Hva med alle de? velger barna vokse opp med alkoholiserte foreldre?

 

Ifølge din logikk skal alkohol også være forbudt..

 

Vi vet hva som skjer ved et forbud på alko og akkurat det samme skjer ved å ha total forbud mot Narkotika, man forer mafiaer rundt om i verden med penger som igjen fører til vold,drap, død, og fordervelse..

 

Henger ikke med på logikken din, men la oss være enige om å være uenige. Du sier jo akkurat det som er noe av argumentet mitt, nettopp at legalisering ikke nødvendigvis gjør ting noe bedre, akkurat som eksempelet ditt med alkohol. Alkohol er lovlig, og ser du hva jeg sier i innlegget over så blir ikke nødvendigvis alt rosenrødt av den grunn. Tror du alkohol hadde blitt lovlig hvis det hadde blitt introdusert i dag, og ikke vært tradisjon fra gud veit hvor langt tilbake? Det tror ikke jeg i hvertfall, og det er derfor de også prøver å kontrollere det med statlig monopol.

 

Og når ble det et krav om personlig erfaring med det norske helsevesenet og deres behandlig av rsumisbrukere for å kunne svare? Det er fortsatt ingen som har tvunget disse til å begynne med narkotiske stoffer i utgangspunktet, akkurat som det er ingen som blir truet til å røyke, drikke alkohol eller spise usunt. Her er det personlige valg som står bak. Selvfølgelig er jeg enig i at helsevesenet skal gjøre sitt beste for alle som sliter, både forbyggende og behandlende, og jeg er helt enig i at helsevesenet bør få flere midler til dette, men spar meg for å legge ansvaret på statens skuldre, det blir bare for dumt.

selvsagt, merk også at jeg sa noen av dødsfallene ikke alle.

Mange narkomane vil ikke ha hjelp, men når helsevesenet svikter så er det staten man skal skylde på det sier jo seg selv at når en narkomane må vente 3-4uker på avrusning så feiler noe et sted.

 

Og begynne med misbruk av narkotika er også i mine øyne ekstremt dumt men det betyr ikke at vi skal prøve gjøre det bedre for dem som har blitt det..

 

selvsagt være uenig er lov derfor det er en diskusjon :thumbup:

Endret av Dani46
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Narkotika er farlig, det vi diskuterer her er ikke legalisere men avkriminalisere..

 

Ok, tar den, jeg tenkte automatisk legalisere, men klarer ikke helt å se den praktiske forskjellen. Hvis en ting blir avkriminalisert vil det jo indirekte si at det blir legalisert når man ikke lenger har noen praktiske midler for å stoppe det utover å stoppe det man eventuelt klarer i grensekontroller og fjerne det man åpenlyst ser på gata uten å straffe folk (for jeg regner med straff i form av bøter heller ikke er aktuelt?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Narkotika er farlig, det vi diskuterer her er ikke legalisere men avkriminalisere..

 

Ok, tar den, jeg tenkte automatisk legalisere, men klarer ikke helt å se den praktiske forskjellen. Hvis en ting blir avkriminalisert vil det jo indirekte si at det blir legalisert når man ikke lenger har noen praktiske midler for å stoppe det utover å stoppe det man eventuelt klarer i grensekontroller og fjerne det man åpenlyst ser på gata uten å straffe folk (for jeg regner med straff i form av bøter heller ikke er aktuelt?)

Nei ikke legalisere, som Portugal der blir man tatt men du slipper selve bøtene,fengsel, glattcella osv, du må møte foran en type komite som består av folk ifra helsevesenet, type Nav, politiet samt andre etater som prøver hjelpe deg istedet for å straffe deg..

 

Salg blir slått hardt ned på i alle land de avkriminaliserer, I Holland ender du raskt opp 5-6år i fengsel for små mengder hard narkotika..

 

Ved avkriminalisere angir man hva en brukerdose er og det kan man ha på seg uten risikere straff, er faktisk mange land som følger dette men er forskjellig ifra land til land..

Endret av Dani46
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bullcrap, er så latterlig med alle disse narkotika romantisørene som liksom skal få det til å fremstå som at det er så jævla viktig å få "uskyldige" stoffer legalisert under påskuddet om at de har så mange "fantastiske og positive" sider utover rusen som rettferdiggjør og legaliserer det hele.

 

Drar du ikke den ganske langt?

Jeg sa at rusmidler har noen positive sider, noen mer enn andre selvsagt. Men det er en egen diskusjon. Men det finnes rusmidler der rusen i seg selv kan gi brukeren noe positivt. Uten at det nødvendigvis er virkelighetsflukt.

Det finnes ikke noen stoffer som er uskyldige, og jeg sier ikke at rusmidler ikke negative sider...

 

Faktum er at folk vil legalisere narkotika ene og alene for å ruse seg uten å risikere pes fra lovens lange arm, kom ikke og fortell meg noe annet. Hvis det er denne rusen med sin kortsiktige euforiske flukt fra virkeligheten du anser som positive sider så har du et dårlig argument, for jeg kommer ikke på noen positive sider utover eventuelle medisinske fordeler som rettferdiggjør at folk skal bruke disse midlene.

 

Det er sikkert en av grunnene, men det finnes flere grunner sett bort ifra denne. Har du bestemt deg for og overse disse? Selv ser jeg det som ganske naturlig. Når noen føler seg urettferdig behandlet, og grunnlaget for dette er høyt diskuterbart. Hvorfor er så galt\feil?

Hva med og snu på det du sier, hva gjør det rett og straffe folk pga rus alene?

Hva rettferdiggjør en slik politikk? Hva er grunnlaget for og bruke 3,8milliarder ++++ årlig på og straffe folk for rus. Ikke minst de sosiale virkningene dagens politikk har hatt.

 

 

 

Alkohol er lovlig, alikevel smugles det over en lav sko, det brennes hjemme og folk blir alkoholikere. Samme dritten, annet rusmiddel. Å tro at alt blir så mye bedre med legalisering er bare naivt.

 

EDIT: Kom et innlegg i mellom, dette var ment til WaterMarked

 

Vell, man såg jo hva som skjedde i usa når alkohol var ulovlig. Man ser mye av det samme i dag med andre stoffer, sett bort ifra at narkotikaproblemet er kanskje noe mer komplekst.

Tror du smuglinga hadde blitt mindre viss alkohol hadde blitt forbudt i forhold til nå?

Tror du det ville skapt ett bedre miljø enn hva man i dag har med alkohol?

Tror du det hadde vært mindre tresprit, bedre kontroll?

Det er ikke vanskelig og tenke seg til at alkoholforbud ville skapt mange vanskelige utfordringer og negative ringvirkninger som man i dag ikke ser nettopp pga det er mulig og regulere dette rusmiddelet på en mye bedre måte nå enn hva det ville blitt viss det hadde blitt forbudt.

Jeg er ikke for og legalisere alle stoffer, men jeg er ikke for å straffe vanlige brukere.

Jeg er for legalisering av "soft drugs" for og skille disse fra miljøet og at autoriteter lar brukere av tyngre stoffer være i fred og heller konsentrere seg på og ta dealere\større fisker.

Bruke mer av disse 3,8milliardene på rehabiliteringstilbud, samt pengene som vill kommet inn ved lovlig salg av soft drugs.

Endret av WaterMarked
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Å avkriminalisere herion og heller satse på en behandlingsmodell som i Portugal er nok ikke dumt. Det som dog må være viktig er at de som blir tatt for bruk av herion ikke har et valg, men at de må/skal behandles til de er "friske".

 

Denne modellen har dog noen store utfordringer. Det første er tilbakefall. Jeg har dessverre ingen tall å vise til, men jeg er rimelig sikker på at mange som har blitt avruset faller tilbake til rusen når de finner ut at de ikke har noen venner eller familie igjen, og at de fortsatt bor på et hospits sammen med andre tunge rusmisbrukere. Veien tilbake er altfor kort. Hvor mange sjanser skal man få?

 

Den andre utfordringen er hvilke stoffgrupper skal føre til tvungen behandling, og hvilke skal føre til straff? Skal en 17-åring som prøver marihuana for andre gang bak skolen måtte gjennomgå et behandlingsprogram?

 

Jeg anbefaler interesserte å lese denne boka. I korte trekk. Narkotika er en fiende staten har som aldri kan vinne over staten. Staten kan hele tiden vise til småseire for å vinne gunst, uten å overvinne fienden. Alle trenger en fiende. Vil staten virkelig overvinne narkotikaproblemet? Boken tar også opp alternative behandlingsmetoder som blant annet blir nevnt her i tråden.

 

Det som er helt sikkert er at narkotika aldri må legaliseres. Da hadde det blitt det glade kaos. Narkotika er farlig, og ødelegger folk og familier. Noen trenger å få en straff for å slutte. Spesielt de som er på et tidlig stadium.

Lenke til kommentar

Hva rettferdiggjør en slik politikk? Hva er grunnlaget for og bruke 3,8milliarder ++++ årlig på og straffe folk for rus. Ikke minst de sosiale virkningene dagens politikk har hatt.

Hvor i all verdens land og dager har du fra at staten bruker 3,8 milliarder årlig på å straffe folk for rus? Vennligst henvis til dine kilder.

Lenke til kommentar

Å avkriminalisere herion og heller satse på en behandlingsmodell som i Portugal er nok ikke dumt. Det som dog må være viktig er at de som blir tatt for bruk av herion ikke har et valg, men at de må/skal behandles til de er "friske".

 

Denne modellen har dog noen store utfordringer. Det første er tilbakefall. Jeg har dessverre ingen tall å vise til, men jeg er rimelig sikker på at mange som har blitt avruset faller tilbake til rusen når de finner ut at de ikke har noen venner eller familie igjen, og at de fortsatt bor på et hospits sammen med andre tunge rusmisbrukere. Veien tilbake er altfor kort. Hvor mange sjanser skal man få?

 

Den andre utfordringen er hvilke stoffgrupper skal føre til tvungen behandling, og hvilke skal føre til straff? Skal en 17-åring som prøver marihuana for andre gang bak skolen måtte gjennomgå et behandlingsprogram?

 

Jeg anbefaler interesserte å lese denne boka. I korte trekk. Narkotika er en fiende staten har som aldri kan vinne over staten. Staten kan hele tiden vise til småseire for å vinne gunst, uten å overvinne fienden. Alle trenger en fiende. Vil staten virkelig overvinne narkotikaproblemet? Boken tar også opp alternative behandlingsmetoder som blant annet blir nevnt her i tråden.

 

Det som er helt sikkert er at narkotika aldri må legaliseres. Da hadde det blitt det glade kaos. Narkotika er farlig, og ødelegger folk og familier. Noen trenger å få en straff for å slutte. Spesielt de som er på et tidlig stadium.

 

Nå må da folk i denne tråden merke seg forskjellen på legalisere & det å avkriminalisere :roll:

 

Gi ut gratis heroin til de som er misbrukere er da ikke noe forskjell en hva som pr idag gjøres med metadon giften..

 

Med gratis heroin vil de som misbruker kunne fungere bedre i samfunnet, få et bedre helsemessig liv samt unngå kriminalitet som følger et misbruk og ikke minst de slipper dø av overdoser på en dass alene !!!!!!

Ved Avkriminalisere tvinger man Politiet til en rolle der de kun går etter salg /import og dermed få ned mengden som omsettes, når politiet kun har selgere å tenke på vil det automatisk komme en reduksjon på tilgjengelighet på narkotika..

 

Når du snakker om tilbakefall etter avrusing har du 100% riktig, er nok 90% som faller tilbake til narkotika.

 

Saken er at en av de beste avrusing metodene pr idag er ulovlig i Norge, tilbakefall % der er minimal..

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Ibogain#Avhengighetsavbrytelse

 

http://www.ibogaine.org/opinion.html

 

Tror nok 90% av de som stemte nei ikke har engang giddet å satt seg inn i dette eller har misforstått legalisering vs avkriminalisering..

Endret av Dani46
  • Liker 1
Lenke til kommentar

“I dag er det ingen som vet hvor mye offentlige budsjetter belastes av ruskriminalitet. Justisdepartementet tror årsaken er at det er “vanskelig” å beregne samfunnskostnadene ved narkotikabruk i Norge. At ingen har kunnskap og oversikt om de økonomiske skadevirkningene ved narkotikaproblemet er en svakhet i grunnlaget for den nasjonale ruspolitikken.”

 

“På bakgrunn av kjent statistikk har BT regnet seg frem til at selve narkokriminaliteten koster politi, rettsvesen og fengselsvesen 3,8 milliarder kroner i året. Til dette tallet kan man legge belastningene på helsevesenet, tollvesenet, utgifter til advokater, materielle skader og mye annet. Trolig er samfunnskostnadene på mange milliarder kroner.”

 

http://www.bt.no/meninger/leder/Prisen-for-rusen-2490575.html#.T1FMGPXNhLo

 

Andre plasser som kan være verdt å lese.

 

http://www.minervanett.no/2010/01/06/hva-koster-%E2%80%9Dthe-war-on-drugs%E2%80%9D/

http://www.minervanett.no/2011/12/06/narkotikafreden/

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...