Gå til innhold

Billige surround på qxl.no


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det eneste man trenger er å være registrert som selskap i Brønnøysund registere, om det er AS, enkeltmansforetak etc spiller ingen rolle.

Videre så må man være registrert i Moms registeret.

 

Dersom man ikke ønsker at transportøren skal behandle fortolling etc, så må man også opprette konto hos Toll og Avgifts dep.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Din beste garantist for lyden i en høyttaler er selgeren. Er han seriøs?

 

vil mene det er feil... din beste garantist for lyden er deg selv som kjøper. derfor jeg aldri kjøper høyttalere uten å høre på dem først. gjerne hjemme hos meg selv.

 

Impedanse: Også lite relevant for heller ikke her brukes faste normer. Impedansen varierer nemlig over hele frekvens-området. Det beste som kan sies er at hvis du har en høyttaler som er oppgitt til 4 ohm (er den 4 ohm?) så bør du ikke paralell-kople flere slike (du kan serie-kople).

 

impedans er relevant. det er også fastsatte normer. om de blir fulgt av alle produsenter er en annen sak. koble på 4 ohms høyttalere på en forsterker som er på 8 ohm, får du ikke den effektiviteten som høyttalerne og forsterkeren er gode for. noen forsterkere kan man stille inn ønsket impedanse (4, 6, 8, 16 ohm osv). som oftest har man kun valget mellom 4 og 8 ohm. impedansen skal altså være lik på forsterker og høyttaler.

 

en annen ting med akkurat dette settet, er at det er forskjellige elementer i front og senter. ett godt oppsett bruker like elementer der. også det at stemmer og en god del av lyden skal komme fra senter, gjør at den bør ikke være dårligere enn fronthøyttalerne i lydkvalitet eller kvantitet.

 

edit: skriveleifer

Lenke til kommentar
4 ohm= lettdrevne, trenger ikke så sterk forsterker for å få dem til å dunke....

 

8 ohm= tyngre å drive men fører til en mer stram lyd, bedre til musikk vil jeg si av personlig erfaring... men krever at du har litt kraftigere forsterker som driver 8ohms høytalere....

Ohm= elektrisk motstand. Har ikke noe med lydkvalitet å gjøre.

Lenke til kommentar

impedans er relevant. det er også fastsatte normer. om de blir fulgt av alle produsenter er en annen sak. koble på 4 ohms høyttalere på en forsterker som er på 8 ohm, får du ikke den effektiviteten som høyttalerne og forsterkeren er gode for. noen forsterkere kan man stille inn ønsket impedanse (4, 6, 8, 16 ohm osv). som oftest har man kun valget mellom 4 og 8 ohm. impedansen skal altså være lik på forsterker og høyttaler.

 

en annen ting med akkurat dette settet, er at det er forskjellige elementer i front og senter. ett godt oppsett bruker like elementer der. også det at stemmer og en god del av lyden skal komme fra senter, gjør at den bør ikke være dårligere enn fronthøyttalerne i lydkvalitet eller kvantitet.

 

edit: skriveleifer

Dette er feil. Ohm er elektrisk motstand, Impedanse. Og den er ikke konstant på høyttalere, men varierer med frekvensen. Oppgitt impedanse (ohm) på høyttalere er nominell. Den er som regel oppgitt slik at laveste impedanse ikke skal være lavere enn 20% av verdien.

 

En forsterker kan ikke være på 8 ohm. Det er like feil som å si at en bensin har et antall hestekrefter. En forsterker kan derimot takle 8 ohms last men det er en annen sak. De fleste forsterkere takler også 4 ohms last, og mange også 2 ohm og lavere.

 

Grunnen til at en forsterker ikke tåler lav impedanse er at transistorene blir for varme. La oss ta et svært forenklet eksempel:

 

Forsterkere har en konstant spenning feks 40V. Kobler man på en 8ohms høyttaler så blir effekten 40x(40/8)=200 watt. Kobler man på en 4 ohms høyttaler så blir effekten 40x(40/4)=400 watt. 2ohms HT 40x(40/2)=800 watt. Altså leverer forsterkeren høyere effekt ved lavere impedanse (ohm) Men den ekstra effekten kommer som følge av høyere strøm (ampere). Det er dyrt med transistorer som tåler så mye støm.

 

Dessuten har en A/B forsterker bare rundt 50% effektivitet. Dvs at transistorene lager en varme som tilsvarer like mye effekt som den som går til høyttalerne. Dermed kreves det STORE kjøleribber til å hindre at transistorene blir for varme. Dermed har vi skjønt at det er mange problemer med lave impedanser.

 

Disse kan løses, men det koster penger. Man gan også omgå problemet på en enklere måte. Hvis man senker spenningen så forsvinner de fleste problemene med lav imperdanse, men da blir det lav effekt for de høyere impedansene. Dette løses med en switch som senker spenningen hvis man skal benytte høyttalere med lavere impedanse. Mange produsenter synes ikke at en slik switch er nødvendig, da forforsterkeren virker ved å regulere spenningen. Men folk har en tendens til å skru volumet opp i vilden sky, og da er det greit med en slik switch som passer på de mest ivrige.

Lenke til kommentar

det jeg mente med en forsterker på 8 ohm, er at forsterkeren er spesielt tunet for den impedansen, og derfor er mer effektiv med 8 ohm impedans enn 4 ohm. ser nå at uttalelsen er dårlig forklart og har ett dårlig ordvalg. men tror de fleste skjønte hva jeg mente med det. men som du sier, den forklaringen er helt på jordet slik jeg har skrevet den.

 

men det jeg skulle frem til, var at impedans er relevant, men ikke kritisk for ett oppsett. i motsetning til hva som sto skrevet i annonsen jeg siktet til.

 

edit: ps: jeg bruker selv 4 ohms høyttalere på en forsterker som er tunet for 8 ohm. mest pga økonomi. er billigere med billig høyttalersett for bil enn hi-fi høyttalere beregnet for hjemmebruk. samt at det spiller greit til mitt bruk

Lenke til kommentar
"Vekt fronthøytalere : 11KG

 

Bare det tilsier en ganske skrøpelig konstruksjon av kassen.

Mine fonrthøytalere en ca. samme fysiske størrelse (budsjett-høytalere - Infinity Reference 61i) og veier ca 25kg stykket.

Så, ja, dette er bare noe møkk spør du meg.

 

Som noen sa lengre opp, passer sikkert utmerket til en liten hybel eller som PC-speakers, men ikke noe mere.

 

Noe pussige specs på dem også :

Front : 90db/1w/1m = relativt lettdrevet

Bak : 85db/1w/1m = meget tungdrevne

Center 87db/1w/1m = du skjønner tegninga.

Lenke til kommentar
"tunet for 8ohm" ?

 

Du mener vel heller at den er for svak til lavere laster?

 

Kanskje en pen måte å si "strømsvak billigforsterker" på ;)

 

Såfremst du ikke kjører forsterkeren med laster på under 4 ohm, ser jeg liten grunn til å i det hele tatt diskutere emnet...

 

Som en kuriositet (skryt?) kan jeg nevne at sub-forsterkeren i bilen min yter 1000 watt ved 0.25 ohm :) Da snakker vi om så og si kortslutning ;)

Nå er dette selvsagt ved 12/14.4 volts spenning, men dog...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...