Gå til innhold

55" LED TV - Hva er det beste valget?


Anbefalte innlegg

Jeg skal anskaffe en ny 55" LED TV. De billigste modellene ligger på rundt 11-13000(. Skal du opp et nivå må du ut med ca 15-19000,-.

 

Spørsmålet mitt er som følger, Er det verdt å betale de ekstra pengene for en høyere modell? Er forbedringen stor nok til å forsvare en høyere pris... Det blir jo en vurdering om hva som er godt nok. TV'en skal brukes til vanlig TV, film og spill.

 

eksempler kan være:

 

Samsung UE55D6327(13000) vs. Samsung UE55D8005 (17000)

Sony Bravia KDL-55EX723 (12000) vs. Sony Bravia KDL-55HX823 (19000)

 

Kan også være interssant å få innspill vedrørende de forskjellige merkene. Mitt inntrykk er at Sony modellene er veldig bra, og at de nye samsung modellene er et hakk under.

 

Kom med innspill;)))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Min erfaring er at samsung til tider er veldig ukompatibelt, og har selv forsøkt å ha samsung tv men måtte levere den tilbake da nesten ingenting virket med den. Sony har vært ekstremt vrange på kundeservicen, så de er heller ikke mine favoritter sånn sett.

 

Er blitt god venn med LG TVer, og phillips har også endel bra.

 

Det enkleste er vel å plukke ut noen TVer i din prisklasse og størrelse, og lese reviewer om dem og plukke de som får best karakter.

Lenke til kommentar

For å gjøre forvirringen komplett så ville jeg anbefalt deg å vente, nå vil sakte men sikkert nye modeller fra samtlige produsenter sakte men sikkert komme.

 

I andre kvartal så kommer endel ifra Philips som du kan lese om her slik. Og som nevnt samtlige andre lanserer sine over dem kommende mnd....kan være lurt å ha litt is i magen nå.

 

http://www.hardware.no/artikler/her-er-philips-nye-tv-er/106790

http://www.hardware.no/artikler/enda-mer-tv-fra-philips/106924

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ser at philipsseriene på 7 og 80000 har aktive briller. Sikkert fint, men før man kan ha venner på filmkveld må man bruke en formue på briller. Videre kan man banne på at batteriene går tomme midt i filmen, eller at fomlete batterilokk og knapper slutetr å virke. Sikekrt reklamsjonsrett på det, men inntil man får noe bedre så foretrekekr jeg passive briller.

Lenke til kommentar

Vil råde deg til å styre langt unna Samsungs LED-serie egentlig. Har en UE55D7005, og har innsett at jeg kunne fått mye bedre TV for pengene. Favoritten er nok fortsatt Panasonics VT30-serie, etterfulgt av Sonys HX92x. (sistnevnte koster en god del mer da..)

 

Samsungs D7000 og D8000 sliter mye med clouding, bleeding og banding, i tillegg til hakking i bildet, problemer ved raske bevegelser, ekstremt glorete farger.

3D er riktignok veldig bra, men med tanke på hvor lite man faktisk ser på 3D-innhold forsvarer det ikke prisen.

Og skal du først velge en Samsung-tv, kan du egentlig spare penger og velge D7005, for det er visstnok samme TV som D8005, bare uten alu-rammen.

 

Sjekker du avforum.no finner du en rundt 60 sider lang tråd om D-serien til Samsung, mye trøbbel å lese der. Men for all del, en fin tv, ser utrolig bra ut, tar lite plass, meget samboer-vennlig, men personlig syns jeg ikke den leverer på hverken rykte eller pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den store forskjellen på billig og dyr TV er elektronikken, og hva den kan gjøre. Har man f.eks. en god Blu-ray spiller, med god oppskalering av DVD, så kan denne ta seg av dette. Det samme hvis man har en dekoder som gjør jobben bra med SD TV innhold.

 

Er ikke dekoder boksen noe bra, eller man bruker Riks-TV direkte i TVen, så får man bedre resultater av en dyrere TV.

 

Man har også noe som heter interpolering, hvor man legger inn ekstra bilder i mellom. Alle TVer gjør dette. Men forskjellen ved interpolering er at TVen ser på bildet før og etter, og skaper ett nytt unikt bilde som skal passe i mellom. Gode gamle 100Hz TVer bare kopierte opp det ene bildet og la dette i mellom, noe TVene uansett gjør i dag når man ikke aktiverer interpolering.

 

Noen liker det andre ikke. Personlig hater jeg det, spesielt på film, hvor ting ser ut som det går i fortfilm ved bevegelser. Men så er jeg av de som liker den gamle film hakkingen. Forskjellen er hvis du tenker film vs video (musikk, tv osv).

 

Er TVen billig, så blir interpoleringen, hvis den har det, dårligere enn dyr. Dyrere TVer begynner også å bruke høyere frekvenser enn 100Hz, 200 Hz begynner å bli normalt, høyere kommer snart. Du ser reklame for 600Hz osv, men det er ikke selve panelet enda. Philips har nevnt 1200Hz. Normale TVer i dag er 100/120 Hz og 200/240 Hz etter formatet den får inn 24/50 eller 60 Hz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...