Gå til innhold

Anbefaling: Her er Akams objektivanbefalinger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

En superzoom som 28-300 eller 18-200 gir enorm fleksibilitet, men er absolutt sistevalget når det gjelder bildekvalitet. Flott objektiv til turer når man bare vil ha med ett enkelt objektiv, men hvis man "gidder" drasse med seg to objektiver eller ha litt mindre zoomområde, vil stort sett ethvert annet objektiv gi bedre bildekvalitet.

 

Regner med det var meg du sikta til, og ja jeg er fult klar over at en superzoom ikke gir det beste av bildekvalitet. Hvis anbefalingene skal appelere til de fleste, synes jeg ikke det er noe galt i å anbefale ett etter forholdene veldig godt og anvendelig objektiv, som de fleste vil ha stor nytte av, inkludert meg selv. 28-300 er det neste som står på lista mi, etter at jeg savnet den stort på min forrige ferietur..

Lenke til kommentar

Jeg hadde Tamron 70-300mm i ca. 10 dager før jeg sendte den tilbake. Helt greit objektiv bortsett fra at den jeg hadde jaget utrolig mye enkelte ganger. Personlig syns jeg den ikke var god nok til D7000.

 

Hvis jeg hadde hatt nok penger til en D800 eller en D4 så hadde jeg kjøpt 14-24(16-35), 24-70 og 70-200. Evt. droppet vidvinkel for Sigma 120-300/2.8 OS hvis jeg var mer interessert i tele.

 

 

..Og Trondster - du er så skarp og flink. Hjørneskarphet, forvrengning og vignettering spiller ingen rolle lenger. Man trenger ikke noe annet så lenge man har kamera med stor sensor og ektremt gode ISO egenskaper ;) Går du rundt med 5DII og Canon's 50/1.8 eller går du rundt med 5DII og en 50mm Zeiss e.l?

Lenke til kommentar

Jeg hadde Tamron 70-300mm i ca. 10 dager før jeg sendte den tilbake. Helt greit objektiv bortsett fra at den jeg hadde jaget utrolig mye enkelte ganger. Personlig syns jeg den ikke var god nok til D7000.

 

Hvis jeg hadde hatt nok penger til en D800 eller en D4 så hadde jeg kjøpt 14-24(16-35), 24-70 og 70-200. Evt. droppet vidvinkel for Sigma 120-300/2.8 OS hvis jeg var mer interessert i tele.

 

 

..Og Trondster - du er så skarp og flink. Hjørneskarphet, forvrengning og vignettering spiller ingen rolle lenger. Man trenger ikke noe annet så lenge man har kamera med stor sensor og ektremt gode ISO egenskaper ;) Går du rundt med 5DII og Canon's 50/1.8 eller går du rundt med 5DII og en 50mm Zeiss e.l?

Var ikke plaget mer med det på Tamron sin 70-300mm enn jeg var på Nikons 70-300mm. Men, det kan jo være forskjeller på eksemplarene ute og går.

Lenke til kommentar

..Og Trondster - du er så skarp og flink. Hjørneskarphet, forvrengning og vignettering spiller ingen rolle lenger. Man trenger ikke noe annet så lenge man har kamera med stor sensor og ektremt gode ISO egenskaper ;) Går du rundt med 5DII og Canon's 50/1.8 eller går du rundt med 5DII og en 50mm Zeiss e.l?

Skarphet, vignettering, distorsjon og sånt er viktig i hjørnene på fullframe. Men som skrevet i tidligere diskusjon om emnet - er objektivet "ok" i hjørnene, så er faktisk fullframe mindre kresent på skarphet og mange andre optiske feil enn crop.

 

Og - ad billig optikk:

Hvorfor sette slik optikk på FX? Optikken fungerer på FX, men dette er DX optikk i kvalitet og pris. Jeg skjønner ikke hvorfor sider som photozone og slrgear tester teleoptikk som koster 3-4000kr på FX. Hva slags dumbass kjøper Nikon D4 til 50K og teleoptikk til 4K?

..Så skyter jeg fullframe med optikk som koster under 3-4000kr, og får seriøst skarpe bilder med akkurat det. ;)

Lenke til kommentar

"Samtidig vil vi ikke anbefale noe i den aller dyreste nisjen av objektiver."

 

Ser nå mange objektiver her til over 10k stykket, tror noen har litt andre standarder enn meg. Kan ikke se at du kommer så mye lengre opp om du ikke skal begynne med primes, i tillegg mangler selvsagt noen spesielle makro/zoom objektiv men det er fordi bruken er sær... om det er et pristak her, så ser ikke jeg mye til det.

Lenke til kommentar

Leste med stor iver anbefalingene til Olympus. Fått i oppdrag av mine to søstre å se etter litt faste saker slik at de kan starte å utvide horisonten litt.

 

Men er erlig talt svært skuffet over prisnivået på optikken som blir anbefalt.

 

Gjennomsnittsprisen på de 8 som blir anbefalt ligger på 12.312,-

Til sammenligning ligger Pentax sine 13 anbefalinger på 5.638,-

 

Selvsagt vet jeg det finnes mye annet å velge i til Olympus, men hallo?

Lenke til kommentar

Må nevne at det er crop optikk jeg ser på.

 

Gjennomsnittet på anbefalinger for Canon sine 10 er 4.250,-

Gjennomsnittet på anbefalinger for Nikon sine 11 er 3.245,-

 

Bare for å nevne de også.

En stor fordel å være ved et stort merke sånn kjapt konkludert utifra denne anbefalingslista.

Endret av onkelRoar
Lenke til kommentar

Skal du ha deg nytt objektiv bør du lese dette først.

 

Anbefaling: Her er Akams objektivanbefalinger

 

En eller annen feil gjorde at denne tråden ikke ble opprettet før nå, men nå ser det ut til å funke. Preik i vei! :thumbup:

 

Tror at dette kan bli en svært nyttig tjeneste etterhvert som den får litt mer tid på baken og blir oppdatert/revidert.

Finner den ihvertfall som et svært fint redskap for å finne fram i objektivjungelen (ref. div. lenker som ligger her)....

 

At det kan synes mangelfullt osv. er jo ikke noe rart - jo flere som bidrar med positive innspill mht. korrigereinger/tips/oppdateringer jo bedre kommer dette til å bli!

Synes det er flott at dere tar slike initiativ! :thumbup:

Endret av smort1
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...