Gå til innhold

Beste 13.3" med 1600x900-oppløsning?


Unreal

Anbefalte innlegg

Jeg er på leting etter en ultraportabel laptop, hvor de viktigste spesifikasjonene er 13.3" skjermstørrelse, og en oppløsning på 1600x900. Det skal ikke være en gaming laptop, så det er ikke stort behov for dedikert skjermkort. Det er mye viktigere for meg at den er stillegående og kjølig.

 

Jeg har sett på alternativer som U36SD, UX31E og diverse varianter av Sony Vaio, men når jeg leser anmeldelser og tilbakemeldinger, finner jeg stadig noe som holder meg tilbake. Det kan være svak trådløsforbindelse, lyssvak/fargeløs skjerm, eller dårlig konstruksjon.

 

Jeg betaler gjerne opp mot 16.000 for å finne den "perfekte" laptop, og håper der er noen som kan hjelpe meg på vei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du selv og Sveibuen er inne på er det kun Asus UX31 og Vaio S som tillfredstiller kravene du setter. Se her for resultat i prisjakt.no. Jeg tror at du vil bli mest fornøyd med Asus dersom det er viktigst med mobilitet, ettersom den er lettest og "minst". Svakheten til UX31 er at tastaturet føles "grunt" og ikke gir så god tilbakemelding samt at touchpad'en har fått litt kritikk. Det gikk på følsomhet men skal være løst i oppdateringer av driveren. Vaio S har nok et bedre tastatur og touchpad, men er til gjengjeld tykkere og tyngre. Tastaturet er også bakgrunnsbelyst, noe du ikke får i UX31, dersom det er viktig for deg. Jeg synes personlig at selve skjermlokket på Vaio S virker litt spinkelt men jeg har kun sett på den i butikk og vet ikke hvordan den er i praktisk bruk. Mener å ha hørt at det skal være mer solid en det virker som.

 

Båttom line er det disse to du har å velge i med de kriteriene du setter selv, så da må du dessverre leve med de "ulemper" disse produktene har. Ingenting er perfekt vet du :cool:

 

Hvis du kan vente litt leste jeg nylig om neste generasjon ultrabook fra Asus får FullHD skjerm og bedre tastatur, mest sannsynlig bedre touchpad også.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Om smertegrensa går på 16.000 ville jeg sett på en godt utstyrt Thinkpad T420s. Disse er 14", men veier det samme som nevnte Asusmaskiner, 1,7kg. For den prisen burde du fått 1600x900, 160gb SSD-disk og innbygd 3g og 3 års på-stedet-garanti... og kanskje en tusenlapp eller 2 til overs om du er heldig.

Lenke til kommentar

Kan man ikke få hi-res skjermen på 1680x1050 til 13" mbp?

 

Nope, den får du ikke. Eneste valg er standardskjermen på 1280*800

 

Det var jeg ikke klar over. Jeg mener å ha sett større oppløsning på MBP 13 i USA, men har ikke kikket så nøye på hva som er å få i Norge. I så fall ville jeg selv ha foretrukket ThinkPad T420 eller HP EliteBook dersom jeg var ute etter soliditet, og Asus UX31E dersom jeg var ute etter noe slimline-design-greier a la MB Air.

Lenke til kommentar

Det var jeg ikke klar over. Jeg mener å ha sett større oppløsning på MBP 13 i USA, men har ikke kikket så nøye på hva som er å få i Norge. I så fall ville jeg selv ha foretrukket ThinkPad T420 eller HP EliteBook dersom jeg var ute etter soliditet, og Asus UX31E dersom jeg var ute etter noe slimline-design-greier a la MB Air.

MacBook Air har 1440x900 oppløsning, så det kan jo være den du har sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...