Gå til innhold

Ny PC til rundt 15000kr, trenger hjelp fra folk med peiling!


Anbefalte innlegg

Hey! På tide med ny PC....har slitt med en gammel Intel Celeron 500MHz, 64mb SDRAM, 10GB harddisk, integrert (!) grafikk 2mb ellerno. Er møkka lei med andre ord :wink:

 

Satte opp et forslag på komplett.no:

 

Abit IC7-G Hovedkort S478/800mhz, SATA

- I875P, ATX,GbLAN,Dual-DDR,Firewire,Raid 1 745kr

 

Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800

- Socket PGA478, 512kB "Northwood" 2 866kr

 

Corsair TWINX512-3700 512MB Platinum

- Kit w/two matched CMX256-3700 DIMMs 1 774kr

 

Western Digital Caviar 160GB IDE 7200RPM

- Special Edition 8MB cache WD1600JB 1 615kr

 

Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB

- AGP, ATI 9800PRO, DVI-I, TV-Out, Retail 3 635kr

 

LG DVD-spiller IDE 16x/48x Retail

- med Power DVD software 409kr

 

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920

- Floppydisk Intern 137kr

 

Logitech Internet Navigator Keyboard

- (Norsk Versjon), PS/2 og USB, Retail 287kr

 

Logitech MX700 Cordless Optical Mouse

- Trådløs mus USB/PS2 Retail 632kr

 

Chieftec Dragon Aluminium Midi Tower

- Kabinett m/300W AH-01SL-U P4 / AMD 905kr

 

EKL PAPST 80mm CPU-Vifte S478/P4

- (21204021000) opp til 3,6 GHz 350kr

---------

Sum: 14355kr

 

Kan vel strekke meg litt over 15000 grensa men ikke mye. Har ikke satt opp skjerm, har en ca 3år gammel ProView 17". Kanskje jeg bør skaffe en ny for max utbytte av resten av greiene?

Jeg hadde null peiling på hardware helt til et par dager siden, inntil jeg

leste gjennom utallige tester. Er mest usikker på minne, bør jeg velge 3200 LL-utgaven istedet, for bedre kompabilitet med IC7-G? I tillegg usikker på kabinett, og om noe helt nødvendig mangler. Et TV-kort hadde vært fint (god pris/kvalitet) og mulighet for tilkobling av ps2 konsoll. Har dere noen gode tips?

 

Og til slutt....hva er best av AMD og Intel Pentium? :roll:

Blir ikke helt klok på det. Førstnevnte er billigere men Intel Pentium bedre og mer stabil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser bra ut dette.. når du først skal bruke så mye penger er det smart og gå for p4. Corsair minne er bare nødvendig hvis du skal klokke. Du burde kanskje vurdere twinmos eller geil. Hadde nok kjøpt en 120 gig fremfor 160. Dessuten følger det med vifte på den cpuen du har kjøpt.

Lenke til kommentar

Ser veeeeldig bra ut dette!

 

Enig med foregående, dropp cpu vifte, kjøp heller en 3-4 kabinettvifter for å holde tempraturen nede!

En par ting til; Rammen du har valgt er helt konge... Kjører disse brikkene nå på DDR480, dog med volt på 2,85.

Kjøp en bedre cpu kjøler enn den som følger med CPU, har selv en Zalman 7000 kjøler som jeg anbefaler på det varmeste!!!

Lenke til kommentar

Enig, helt ok PC det der ja, men hopp over Corsair RAM, velg heller twinmos. Ifølge en test jeg leste på Tomshardware er faktisk PC2700 versjonen til Twinmos noe av det beste dem har testa noen gang i RAM, knuser alle hastigheter over i nesten alle testene, har noe med FSB og RAM kjører syncront. Er uenig i HD valget ditt, 1600 for 1 X 160 BG da dem har 120 GB på tilbud til 950 mener jeg, ta heller 2X 120 du, får mye mere for pengene da, betaler igrunn da bare 200 kr for 80 GB ekstra, og det er jo igrunn ikke så negativt at det gjør noe.

 

:D lykke til videre

Lenke til kommentar

Har et par kjente som bruker optisk trådløs mus, skal visst funke veldig bra.

 

Jeg kommer vel nok til å overklokke en del siden det virker som det lønner seg. Men aner ikke helt åssn man gjør det, og om levetidsgarantien blir lavere :o Fint med svar på det..

 

Vet ennå ikke hva som er best av ABIT/ASUS hovedkort og TwinMOS/Corsair minne. :shrug: Mange som har ulike synspunkter på de alternativene.

Lenke til kommentar

1. Dropp CPU-Vifta. Viften som følger med er god.

 

2. Ang minne, Twinmos 3200 m winbond om du har tenkt å overklokke.

 

3. Overklokking påvirker levetida veldig lite, som en annen sa, er du skikkelig uheldig senker du kanskje levetida på prosessoren fra 60 til 30 år :P'

Den vil holde mye lenger enn du vil ha den uansett.

Lenke til kommentar
.........hmmmm......hark... SKjermkort :evil: !

 

Vik fra meg Sapphire.

 

Har du ikke penger til no bedre skjermkort, venter du til du får.

Hercules fremfor Sapphire. Drit i hva det koster hvis du skal ha det ypperste.

 

uenig. Jeg har alltid vært fan av pris/ytelse. Sapphire vinner den i ATI leiren :)

Lenke til kommentar
.........hmmmm......hark... SKjermkort :evil: !

 

Vik fra meg Sapphire.

 

Har du ikke penger til no bedre skjermkort, venter du til du får.

Hercules fremfor Sapphire. Drit i hva det koster hvis du skal ha det ypperste.

 

Det er absolutt ingenting i veien med Sapphire, du har kanskje hatt noen problemer siden du er så negativt innstilt, men flertallet har det bare bra med sine sapphire kort.

MEN, jeg hadde kjøpt et Hercules kort hvis jeg skulle kjøpt et nytt ATI kort den dag idag.

Grunn:

-Ser bedre ut.

-Bråker vist litt mindre

-Har ramsink kjølere

-Kommer med annen programvare(Som jeg heller hadde satt pris på enn sapphire sin(Rv9800pro))

 

Men det er ingenting i veien med Sappphire. Er egentlig smakssak.

Klarer du ikke bestemme deg så får du vel bare elle melle.

Psdata selger Hercules 9800pro til 3,6k..

Lenke til kommentar

TwinMOS regnes som en billig versjon hvis man IKKE skal klokke, for AMD kan du klokke litt med PC 3200 fra TwinMOS.

Men for Intel med 800 FSB blir det fort hastighet og modulene må slite litt for å henge med FSB'en din.

Da snakker jeg om å overklokke.

 

AMD er greie pc'er, men ikke hvis man skal kjøre server har jeg hørt.

I det siste har de gamle 1700 og 1800 CPU'ene blitt populære grunnet at det finnes JIUHB DLT3C versjoner enda, og de er slike som ikke nøler med å passere XP 2800 hastighet...

Lenke til kommentar
Og så over på det som faktisk er viktig: Du trenger en større strømforsyning! 300W kan være nok, men det kan også hende at det ikke er nok, så her bør du absolutt velge noe større.

 

Dette er jeg helt enig i. En psu på 300W til dette oppsettet vil sannsynligvis føre til problemer. Gå for en på 350W, eller gjerne mer. Greit å ha litt å gå på.

Lenke til kommentar
hvor dumme kan folk egentlig bli? Sapphire er da helt geniale Skjermkort? Er det kanskje bare fodi du liker Hercules navnet bedre? Uansett, gå for sapphire du, billgere ;)

 

Riktignok bedre pris/ytelse forhold, men eg har lest på fleire forum, fleire artikkler om folk som sliter med for varme skjermkort - Sapphire. Hercules er "ATI-sida" sitt svar på Gainward, ASUS, mens eg heller vil forbinde sapphire med creative og MSI - billigere og _nesten_ like god ytelse.

Lenke til kommentar
hvor dumme kan folk egentlig bli? Sapphire er da helt geniale Skjermkort? Er det kanskje bare fodi du liker Hercules navnet bedre? Uansett, gå for sapphire du, billgere ;)

 

Riktignok bedre pris/ytelse forhold, men eg har lest på fleire forum, fleire artikkler om folk som sliter med for varme skjermkort - Sapphire. Hercules er "ATI-sida" sitt svar på Gainward, ASUS, mens eg heller vil forbinde sapphire med creative og MSI - billigere og _nesten_ like god ytelse.

 

Hercules kortet var blitt billigere enn Sapphire sitt, så derfor tok han det.

3817 vs 3999

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...