Gå til innhold

Har vi noe å lære av andre lands trafikkregler?


Hanske

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte litt på trafikkregler og andre detaljer på veiene i Norge og andre land, og lurte da på om det er noe vi burde adoptere til Norge. Jeg vil helst ikke at man klager på veistandarden i denne tråden.

 

Her er noen ting jeg ønsker meg i Norge:

- Forby gateparkering mot kjøreretningen (Gjelder bla. i Sverige)

- Innføre blinkende grønt lys før det slår over til gult. Dette gjør det enklere å se om man rekker lyset eller ei. (Gjelder bla. i Russland)

- Piler som varsler at forbikjøring blir forbudt. Dette har de også i Russland.

 

asfdfgdss.png

 

Har dere noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trafikklysene bør nok være som de er. Og klarer man ikke å tyde de, så har man ikke noe bak rattet å gjøre.

 

Og angående forbikjøring forbudt, så har vi skilt og vegmerking som viser dette.

 

Så jeg stemmer dessverre nei til alle tre forslagene dessverre.

 

Men kanskje det finnes andre gode regler som vi kunne innføre?

Lenke til kommentar

Forbudt gateparkering mot kjøreretningen kunne nok ofte være hensiktsmessig...

 

Lysene syns jeg er grei som de er.

 

Forbikkjøring driver jeg ikke så mye med, så det blir mer. Hmm, kanskje, kanskje ikke...

 

Parkering mot kjøreretningen burde vært forbudt ja, spes i trange Oslogater hvorpå det er parkeing begge sider av veien.Da kan kun en og en bil kjøre, og det blir mye irriterne venting.

De andre tingene du nevnte virker også fornuftig.

Lenke til kommentar

Tillatelse til å kjøre til høyre i lyskryss mens den retningen du står i har rødt, hvis det er klar bane.

 

Dette er en kjempeidé! Har bodd to år i California, og fått prøve det i praksis. Blir ofte frustrert over å måtte stå når det er klart. Skaper mere flyt i trafikken. Kan jo nevne at det kun er tillatt å svinge til høyre på rødt etter å ha gjort en full stopp. Det er skjelden ulykker forbundet med dette så skjønner ikke hvorfor vi ikke kan innføre dette her også.

Er det ikke bare USA som har denne loven? Jeg vil uansett ikke støtten den overalt.

 

I amerikanske byer er det som regel helt kvadratiske kvaraler, slik at oversikten blir mye bedre enn i Norge. Jeg ville kun hatt det i kryss hvor man har spesielt god oversikt.

Der det er uoversiktlig står det skilt "no turn on red". Ingen problem å lage noe tilsvarende her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...