Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

SobigF-viruset, er det nok med norton?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg bruker Outlook Express, og problemet er vel ikke forhåndsvisning, det er vel ikke farlig å åpne en mail? Det er jo bare når man åpner vedleggene det er farlig. ... At det er farlig å åpne en mail er vel skremselpropaganda. Sobig.F spres vel fordi folk åpner vedlegg?

 

Sobig.F sprer seg ganske riktig ved at folk kjører vedlegget. Men det er like riktig at enkelte virus bare trenger forhåndsvisning for å kjøre. Klez.E, for eksempel, gjør det på denne måten: http://www.pcworld.com/howto/article/0,aid...id,81968,00.asp

 

View/Layout/Preview Pane gjelder Outlook Express. I vanlig Outlook er Preview Pane-knappen direkte under View-menyen.

 

E

 

Edit: typ0

Lenke til kommentar

[quote name="hal2000"

 

Jeg bruker Outlook Express' date=' og problemet er vel ikke forhåndsvisning, det er vel ikke farlig å åpne en mail? Det er jo bare når man åpner vedleggene det er farlig. Det er vel ingen vedlegg/script som kan kjøres bare ved forhåndsvisning, unntatt bilder og text da, men det gjør jo ingenting. At det er farlig å åpne en mail er vel skremselpropaganda. Sobig.F spres vel fordi folk åpner vedlegg? Korriger hvis jeg tar feil her :)[/quote]

 

tror du tar feil der, ellers hadde man vel ikke oppfordret til å skru av preview pane / forhåndsvisning.......

Lenke til kommentar

"Ikke tillat å åpne vedlegg automatisk" er det nok han tenker på. Forhåndsvisning er som regel ikke farlig, det er når vedlegg automatisk åpnes at problemene oppstår.

 

Og til han som påstod at dette var et OUTLOOK virus. Har du stått opp i dag eller? :o

Det gjelder all epost hvor man åpner vedlegg, faktisk også webmail, dersom du åpner vedlegg. Men for all del, legg skylda på Outlook...

 

 

des,OUT!

Lenke til kommentar
grunnen til at virus som da i dette tilfellet Sobig.F fungerer er at programmer som Outlook har den "fine" funksionen "forhåndsvisning" noe som betyr at alle mail blir åpnet samme om du vil det eller ei... etter at jeg tok i bruk Mozillamail(med mulighet for å slå av forhåndsvisning) for noen år siden har jeg ikke fått ett eneste virus gjennom mail, selvom jeg mottar ca 30 - 40 junkmail daglig, de blir sendt automatisk i junk folder, ca en av 100 (etter mine erfaringer) spam-mail blir ikke oppdaget, men de ser jeg jo selv...

 

viruset i forrige uke var basert på en feil i windows som ms slang ut patch til så det er faktisk ikke vanskeligere enn å følge med litt selv så slipper man stort sett alt av virus...

 

Jeg bruker Outlook Express, og problemet er vel ikke forhåndsvisning, det er vel ikke farlig å åpne en mail? Det er jo bare når man åpner vedleggene det er farlig. Det er vel ingen vedlegg/script som kan kjøres bare ved forhåndsvisning, unntatt bilder og text da, men det gjør jo ingenting. At det er farlig å åpne en mail er vel skremselpropaganda. Sobig.F spres vel fordi folk åpner vedlegg? Korriger hvis jeg tar feil her :)

 

det går an å lure koder inn i txt og html, ja det kan høres litt surrealistisk ut, men jeg vet det av erfaring... lastet ned et dikt engang i .txt format og alt så koselig ut til jeg åpnet fila i et annet program og fant noe ganske annet...

Lenke til kommentar

Jeg har ikke virusprogram på Min Pc.- og har ikke hatt virus nå heller. W-XP kom med oppdateringen 17 JULI !

Denne gangen kom ikke viruset via mailvedlegg, men ved å overbelaste en port - som ble tettet 2-3 uker FØR viruset angrep, hvis man hadde gått på W.uppdate da !

Dette var et amatørmessig angrep med bla. adressefeil på siten som skulle rammes !

Hva som hadde skjedd hvis det ikke var blitt lagt ut patch i god tid - VET man jo ! Men jeg vil ikke leve med en TREG maskin hver dag - da tar jeg heller sjangsen på å måtte rette et problem.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke virusprogram på Min Pc.- og har ikke hatt virus nå heller. W-XP kom med oppdateringen 17 JULI !  

Denne gangen kom ikke viruset via mailvedlegg, men ved å overbelaste en port - som ble tettet 2-3 uker FØR viruset angrep, hvis man hadde gått på W.uppdate da !  

Dette var et amatørmessig angrep med bla. adressefeil på siten som skulle rammes !  

Hva som hadde skjedd hvis det ikke var blitt lagt ut patch i god tid - VET man jo ! Men jeg vil ikke leve med en TREG maskin hver dag - da tar jeg heller sjangsen på å måtte rette et problem.

 

Jaja........egoisten lenge leve. Kan det tenkes at manglende virusprogramvare hos noen kan skape trøbbel/pes for andre tro.....?

Lenke til kommentar

Jeg har vanskelig for å forstå hvordan folk i det hele tatt klarer å kjøre virusene de får på e-post.

 

Jeg bruker Outlook, og den nekter jo alt mulig.

- Den lar meg ikke se vedlegg av diverse filtyper som f.eks .exe

- Den hindrer enkelte e-poster å bli vist pga den er redd det er skumle scripts i koden

 

Så HVORDAN klarer dere det? Det er jo omtrent umulig å kjøre et virus med MS outlook...

Lenke til kommentar
Kan du ikke bare la vær å åpne ukjente vedlegg da? Har til dags dato aldri brukt antivirus program, det enset jeg har fått er Form A virus den gang vi byttet floppydisker...

 

 

des,OUT!

 

Hvordan vet du at du aldri har hatt virus når du ikke har antivirusprogram? Ikke alle virus gjør skumle ting med din datamaskin, men kan føre til spredning som igjen fører til belastning på internett. Dette er ikke nødvendigvis noe som du merker selv, men kan føre til problemer andre steder når nettet blir overbelastet. Det kan også sende passord og annnen info fra din datamaskin uten at du vet det, og en eller annen gang kan det være at andre bruker denne informasjonen til sin egen fordel. Jeg fikk en gang en fil fra ett advokatfirma, som inneholdt sensitiv informasjon om klienter. Det var da ett virus som tok en tilfeldig fil fra din datamaskin og sendte den fila, pluss en fil som inneholdt viruset, til alle i din adressebok og alle andre adresser fra en eller annen base (jeg hadde aldri hørt om advokatfirmaet engang). De filene de sendte var ikke infisert med viruset, derfor slapp denne filen gjennom kontrollen og jeg åpnet den ettersom jeg lurte på om det var noe som gjaldt meg.

 

Det er folk som deg som bidrar til virusspredning. De tror de aldri får virus fordi de ikke åpner vedlegg, men man kan være uheldig å enten åpne ett vedlegg "by mistake" og vips har alle i adresseboken din fått virus.

Jeg har også opplevd at Norton har kommet med beskjed om at den stoppet ett virus på vei inn, når jeg var på en web-side (mailprogrammet var ikke åpent), og det var faktisk en seriøs web side som ved ett tilfelle var rammet av virus. Virus kan nemlig spres på andre måter enn mail, men kan allikevel føre til at det sender seg selv til alle i adresseboken din.

 

Gjør deg selv, og oss, dine med-datafriker, en tjeneste og skaff deg viruprogrammer. Det finnes gratisprogrammer der ute som gir deg en viss beskyttelse, og uansett er ikke Norton og lignende programmer særlig dyre. Oppdatering koster bare 10 dollar i året.

Lenke til kommentar

Hei Afseth.

Du forklarer greit virkemåten til et par kjente virustyper, men det skjærer seg når du påstår at enkelte virustyper ikke merkes.

Hvilke virus er det da ??

Det går fint å klare seg uten virusprogram, også for den sosialt bevisste. For å klare seg, må en ta visse forholdsregler. Det er alt. En kan da glede seg over en mye raskere og coolere maskin.

Lenke til kommentar
Hallo Bulle !

Jeg er ganske sosialt bevisst da.

Det er vel slik at når jeg ikke har hatt virus på maskinen - så er det ganske umulig at den har skapt problemer for andre.

Er enig med GeeZuzz i at det er ganske vanskelig å FÅ virus - HVIS du bruker utstyret etter forutsettningene.

 

Så fint, men vet du at du aldri har hatt virus og skapt problemer for andre ? Og ikke minst: fortid er en ting, men sier ingen ting om framtiden. Du kan feks ha hatt flaks, eller ha en internett-bruk som kanskje reduserer risikoen noe. Poenget mitt er at Antivirus ikke bare er for sin egen skyld.....kanskje derfor jeg mottar så mye Sobig-F-mail....

 

Vanskelig å få virus, ok kanskje gjennom Outlook, som Geezuzz skriver, men ikke vanskelig å bli "infisert" av ondsinnede html-sider. Men Geezuzz glemmer at poenget hans er avhengig av at alle opptrer fornuftig, INKLUDERT at man patcher opp Windows, som ikke akkurat er veldig vanlig ser det ut til.........

Lenke til kommentar

Har rent inn med Sobig.F-mailer hos meg...

I Linux, som jeg bruker tilvanlig, så gjør jo Sobiggen ingenting, i og med at det er et sikkerhetshull i win den utnytter (rett meg om jeg tar feil). I windows har jeg NAV2003 som sletter sakene før jeg rekker å se at den er kommet...

Uansett, jeg verken leser eller åpner vedleggene til noen som helst spam-sak...

Lenke til kommentar
Har ikke fått et eneste Sobig.F virus på maskinen min jeg hvertfall..

NAV har heller ikke funnet noe virus som det har fjernet  :)

"that makes two of us" :lol:

Three

 

Var det ikke nå i kveld kl. 20.00 det skulle "smelle"? Har ikke merket noe til verken MSblaster eller sobig.f her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...