Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

SobigF-viruset, er det nok med norton?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan du ikke bare la vær å åpne ukjente vedlegg da? Har til dags dato aldri brukt antivirus program, det enset jeg har fått er Form A virus den gang vi byttet floppydisker...

 

 

des,OUT!

 

du har kanskje ikke hørt om blaster-ormen som holdt på forrige uke? Uten oppdatert windows eller antivirus kom den inn uten at du trengte å åpne noenting...

 

bertie

Lenke til kommentar
Tar norton 2003 antivirus og brannmur dette viruset?'

Eller må det sterkere saker til?

 

NIS (Norton AV+Brannmur) 2003 tar seg av dette viruset, i løpet av et par dager nå er over 200 vedlegg slettet av Norton AV 2003 alle inneholdt SobigF

 

Så langt er jeg kommet nå

Norton AntiVirus Deleted1120.txt
Lenke til kommentar

grunnen til at virus som da i dette tilfellet Sobig.F fungerer er at programmer som Outlook har den "fine" funksionen "forhåndsvisning" noe som betyr at alle mail blir åpnet samme om du vil det eller ei... etter at jeg tok i bruk Mozillamail(med mulighet for å slå av forhåndsvisning) for noen år siden har jeg ikke fått ett eneste virus gjennom mail, selvom jeg mottar ca 30 - 40 junkmail daglig, de blir sendt automatisk i junk folder, ca en av 100 (etter mine erfaringer) spam-mail blir ikke oppdaget, men de ser jeg jo selv...

 

viruset i forrige uke var basert på en feil i windows som ms slang ut patch til så det er faktisk ikke vanskeligere enn å følge med litt selv så slipper man stort sett alt av virus...

Lenke til kommentar
grunnen til at virus som da i dette tilfellet Sobig.F fungerer er at programmer som Outlook har den "fine" funksionen "forhåndsvisning" noe som betyr at alle mail blir åpnet samme om du vil det eller ei... etter at jeg tok i bruk Mozillamail(med mulighet for å slå av forhåndsvisning) for noen år siden har jeg ikke fått ett eneste virus gjennom mail, selvom jeg mottar ca 30 - 40 junkmail daglig, de blir sendt automatisk i junk folder, ca en av 100 (etter mine erfaringer) spam-mail blir ikke oppdaget, men de ser jeg jo selv...

 

viruset i forrige uke var basert på en feil i windows som ms slang ut patch til så det er faktisk ikke vanskeligere enn å følge med litt selv så slipper man stort sett alt av virus...

 

Jeg bruker Outlook Express, og problemet er vel ikke forhåndsvisning, det er vel ikke farlig å åpne en mail? Det er jo bare når man åpner vedleggene det er farlig. Det er vel ingen vedlegg/script som kan kjøres bare ved forhåndsvisning, unntatt bilder og text da, men det gjør jo ingenting. At det er farlig å åpne en mail er vel skremselpropaganda. Sobig.F spres vel fordi folk åpner vedlegg? Korriger hvis jeg tar feil her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...