Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Visumfritt til USA, selv om straffedømt?


Chivas

Anbefalte innlegg

Ser at dette har vært tatt opp flere ganger, men har ikke fått klarhet i ett par ting.

 

- Hvilken politiattest benyttes ved visumsøknad til USA? Vanlig eller uttømmende?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har skaffet meg politiattest for bruk ved visumsøknad - og for å sjekke hva som sto der i forhold til om det er noen vits å søke.

 

Jeg har fått 2 sider, hvor det på den ene står "Intet å bemerke, se vedlegg."

 

På vedlegget står den uttømmende delen med fyllevoldsdom fra 1996. Det står faktisk også en fartsbot (med 3mnd inndraging av førerkort) fra 2003 der - trodde ikke at sånt ble registrert?

 

Uansett, hvis den uttømende brukes kan jeg vel glemme visum. Allikevel står det jo Intet å bemerke på attesten, så hva skal jeg forholde meg til?

 

 

Svaret noen av dere tenker på er vel å søke visum for å se hvordan det går. Jeg tenker at det ikke går siden jeg da må legge ved de papirene jeg har fått. Tanken min er at hvis den uttømmende delen blir utelatt, kan jeg heller søke vanlig turistvisum underveis på reisen.

 

Dette er forøvrig en familietur med samboer og barn, hvis det er av betydning :D

 

Noen med erfaringer/svar?

Endret av Chivas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kun få utlevert ordinær politiattest når formålet er visumkontroll, jfr. strafferegistreringsforskriften § 12 nr 2 som ikke sier noe om at uttømmende kan utleveres. Du har fått en uttømmende attest og bør spørre om dette er i samsvar med strafferegistreringsforskriften. Den amerikanske ambassaden skriver på sine nettsteder at de krever uttømmende attest, men jeg kan ikke se at norsk strafferegistreringslovgivning åpner for det.

 

At det står "intet å bemerke, se vedlegg" betyr at alt som er å bemerke fremkommer av vedlegget.

 

Fartsbøter som ikke blir ilagt ved forenklet forelegg blir registrert i strafferegisteret.

 

Ut over generelle betraktninger (som at jeg vanskelig kan se at ti+ år gamle forelegg/dommer skal ha avgjørende betydning for turistvisum nå) har jeg dessverre ingen erfaringer å dele.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, takk!

 

Men, hva har egentlig amerikanske myndigheter av opplysninger om meg? Siden dette er så gammelt, og ikke fremkommer annet enn på den uttømmende attesten, vil jeg tro at å svare nei på turistvisaspørsmålene ville være nok. De sjekker meg opp, og finner intet - så sant de da ikke har registrert den uttømmende delen i sine systemer...noe som forøvrig burde gitt grunn til uro i befolkningen generellt.

Lenke til kommentar

Norsk lovgivning spiller vel liten rolle i forhold til søknad om visum til USA, det er vel strengt tatt USA som avgjør hva de krever av de som ønsker å søke om innreisetillatelse til sitt rike? Hvis det er krav om uttømmende attest, så vil du vel få avvist søknaden om du ikke leverer uttømmende attest vil jeg anta. USA er meget strenge i forhold til visumsøknader, det samme gjelder forøvrig land som bl.a. Australia også.

Lenke til kommentar

Norsk lovgivning spiller vel liten rolle i forhold til søknad om visum til USA, det er vel strengt tatt USA som avgjør hva de krever av de som ønsker å søke om innreisetillatelse til sitt rike? Hvis det er krav om uttømmende attest, så vil du vel få avvist søknaden om du ikke leverer uttømmende attest vil jeg anta. USA er meget strenge i forhold til visumsøknader, det samme gjelder forøvrig land som bl.a. Australia også.

 

Joda i utganspunktet er det USA som bestemmer kva du skal legge fram. Problemet oppstår då politiet ikkje har hjemmel for å gi ut uttømmende attest til visum formål.

 

Her er det derfor en konflikt mellom kva USA krever og kva norsk politi kan gi deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...