Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] CPU-led lyser, PC vil ikke starte ordentlig


Anbefalte innlegg

Antar du fortsatt ikke har sjekket den psu'en?

Virus slår som regel ikke inn ved oppstart av pcen.

Virker som jeg er veldig imot å teste PSU, hehe :p Neida. Er bare kjipt å måtte kjøpe en ny PSU, for så å finne ut at den ikke var problemet. Skal jeg få låne en, må jeg nok vente enda lenger.

 

Jeg har testet ut ved å skru av alle viftene. Er det vits i å prøve igjen, nå med GPU av også? Eller har ikke det noe å si, siden det er på en annen kurs?

 

Leste noe et sted som fikk meg til å undre litt, og ble litt usikker. Det er to EATX-kontakter på HK. En øverst til venstre (4+4 pins) og en midt på høyresiden (24 pins). Jeg har koblet til på begge. Er dette riktig? Eller skal man bare ha i en av de?

 

En annen ting. Den strømforsyningen jeg har, så er det jo forskjellig antall Watt per ledning. Kan det hende jeg har valgt feil ledning? Og satt på for mye "watt" på noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det stemmer.

Tviler på at det er noen poeng å prøve å starte datamaskinen uten skjermkortet med mindre du har et integrert skjermkort, i såfall kan du teste med dette , men er det sånn at psu'en din er ustabil så vil man få mange rare feil.

Men det kan for all del også være hovedkortet eller noe annet så du må få prøvd å feilsøket litt.

Du får heller ikke til å skade noen komponenter ved at du kobler til feks 12V med 20A , dette er hva den greier å levere maksimalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nevnte det litt i min forrige post, men vet ikke helt om jeg forsto det riktig.

Jeg ser at andre har fikset det, og sier man skal bruke 4 pin auxiliary OR 8 pin auxiliary. Altså ikke begge. Og en som har hatt samme problem som meg, fikset det ved å bare bruke en av de.

(Dog virker litt rart at man ikke kan bruke begge, for det er vel i de tilfellene man overclocker mye, eventuelt kjører SLi?!)

 

Uansett, hvilke kontakter er det snakk om?

 

1305181833.usr117680.jpg

Jeg vil tro den 8pins er øverst til venstre (blå). Men hvor er 4-pins? Er det den som er på høyresiden, og da 20+4 pins?

 

 

En annen ting. Er det mulig å teste ut PSU uten å måtte bytte den? Få kjørt noe software som kan måle Watt-bruken eller noe sånt. For å diagnosere om den lever på kanten, eller med god margin for eksempel.

Lenke til kommentar

Den øverste til venstre er 4 pins og 8 pins ;)

Du kan vel måle spenninger med et multimeter og via bruk av binders elns , finnes også programvare som lar deg overvåke i windows spenningene , men der er det lurt å få tak i det som er fra leverandøren av hovedkortet ditt.

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En statusoppdatering.

 

Prøvde ut det i går med å koble fra 8 Pins, og bare kjøre på den 4 pins som er på 24 pins'n. Gjorde ikke noe utslag. Feilen oppsto fortsatt.

 

Prøvde å bruke bare 8 pins. Ergo ta bort 4 pins fra 24 pins, så det var bare 20 pins som var koblet på. (den store til høyre). Dette førte til at jeg kunne starte opp minst fem ganger uten at den låste seg før boot, bortsett fra én gang. Da lyste VGA-lampa.

Men problemet har kommet tilbake. Dog den slår til litt sjeldnere enn før. Kanskje 1 av 3 ganger så fungerer det å skru den på uten problem. Men dette kan fort forandre seg, siden den har vært bedre før også.

 

 

Liten oppdatering med det "viruset" jeg hadde. Scannet med hjelp av Avast og Spybot, men de fant ingenting. Har nå formatert og installert W7 igjen. Har ikke opplevd den buggen enda, dog har ikke fått testet ut skikkelig. Vil tro det var et software-problem.

 

Nytt problem som har oppstått. Ethernet'n min fungerer ikke. Trådløse fungerer, men ikke kablet. På System Properties så er det en gul varseltrekant på enheten. Virker som denne enheten har blitt skrudd av eller noe. Når jeg oppdaterer LAN-driveren ender den i incomplete grunnet at den er skrudd av eller noe, og den foreslår å restarte PC'n for at den skal komme tilbake. Har restartet PC'n og det hjalp ikke. Tok ut strømmen og lot den stå i en del timer. Hjalp fortsatt ikke.

 

 

Som jeg ser det, med tanke på hardware, står det mellom to valg å gamble imellom.

 

Levere hovedkortet inn for reklamasjon, og (kanskje) få et nytt.

Kjøpe en ny strømforsyning.

 

 

Oppstartsproblemet har blitt verre og verre. Muligens fordi jeg har måttet skru den av og på en del ganger. Kan dette være et hint om hva som er feil?

Lenke til kommentar

Problemet ditt er også at Asus har bclk/pci-e auto overklokket til +104mhz som default .

Automatisk overklokking av "HELE SYETEMET" med dems AI tuner ,

Sett denne BCLK/PCI_E frekvens til 100mhz i cmos settings manuelt .

104+ Skaper ustabilitet , bsod/frys o.l

 

 

Det er også en bug med cmos setting "Intenal PLL overvoltage=Auto" på P68/Z68 sandy brigde.

Hadde samme hos meg. Løses med å sette Intenal PLL-Override til enten Enabled eller Disabled.

Skaper ustabilitet , bsod/frys o.l

 

 

 

Prøv dette føre du returnerer hovedkort.

 

PSU er også noe som kan forårsake problemer. Men husk at ASUS EZ EFI BIOS auto overklokker ditt system for buss hastigheter osv.

 

 

 

Btw: Har to ASUS P8Z68 kort selv.

post-35394-0-32567000-1332916423_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Takker. Ser nå også at mange andre har samme problem, hvor det fikset seg med å endre på de instillingene. Forhåpentligvis får jeg prøvd det ut i kveld. :thumbup: Og forhåpentligvis vil det funke. Ikke at jeg skal ha for store forhåpninger :p

 

Edit: Selv om symptomene til disse folkene er ikke helt lik de jeg har. Problemene deres er at den dobbel-booter. Altså starter maskinen, den skrur seg selv av, den skrur seg så selv på igjen, og fungerer.

Endret av Nerowulf
Lenke til kommentar

Hei igjen. Mulig jeg tar feil her, men du har muligens misforstått litt ang. kobling av strømkontaktene.

Hele 24 pins kontakten må kobles til HK, inkludert de siste 4 pinnsa.

Den 4+4 kontakten på venstre side på HK skal ha egen strømkontakt. Den ofte delt opp i 4+4, men PSU kan ha bare en på 4 og da får du kun brukt den.

 

Jeg bare presiserer i tilfelle du har misforstått litt her :)

 

Q

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skaff deg et multimeter og test strømforsyningen..

 

Hadde lignende problem selv (det det først var snakk om), og i mitt tilfelle var det at strømforsyningen ikke leverte nok til alle komponenter ved oppstart. Nøyaktig hvilket komponenter som ikke mottok nok var forskjellig fra gang til gang, men i mitt tilfelle gikk det som regel utover CPU kjøleren min.

 

Oppsettet mitt er så å si identisk med ditt, har nå en 650W Corsair TX som fungerer fint.

 

(Samme hovedkort, Intel i2500k overklokket, Geforce GTX 460 1GB, 12GB minne, 500GB HDD, ekstern kjøler)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da tenker jeg at jeg først tester ut det syar2003 sa. Fungerer ikke det, så kjøper jeg meg en ny strømforsyning. Hvis feilen fortsatt er der, selv med ny strømforsyning, sender jeg hovedkortet på reklamasjon.

(Da blir det spørs om jeg går for en kraftig strømforsyning så jeg kan kjøre SLi, men det skal jeg ikke plage dere med ;) )

 

@Qman321

Jeg fikk starta PC'n uten å koble i 8-pin (øverst til venstre). Den 24 pins kontakten, så kan jeg ta av en 4'er, og PC'n fungerer helt fint med å bare kjøre 20 pins.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at 4 pin CPU kontakt har samme spenninger som den 4 pinnen som er til ATX kontakten.

Hos meg har 4/8 CPU plugg kun gule (+12V1) og sorte(COM/jording) ledninger, Den 4 pinsen som kobles på ATX har en gul (+12V1), en rød (+5V), en orange (+3,3V) og en sort (COM/jording) ledning.

Dersom det er denne PSU'en du har så har den bare en 4pin 12V ATX for å koble til HK oppe til venstre. Den løse 4 pin som hører til 24 pin ATX er nok ment til å brukes sammen med denne og kun der.

Tror det er de fire til venstre oppe på HK som skal brukes, men det kan du sjekke i bruksanvisningen. Sto nok et deksel på halve kontakten da du fikk HK så hvis du husker det har du nok fasiten der.

Forrutsetter at din PSU er i orden da :)

Dersom den 4 pinsen ikke er tilkoblet kan du oppleve at noen komponenter får for lite strøm under oppstart (tror det er CPU) og pc'en slås av igjen.

Er vel tilsvarende symptomer om psu fusker, men for å utelukke at du har koblet feil kan du jo ta en ekstra sjekk.

 

Henger meg litt opp i kablingen her siden jeg stusset litt på det du skrev i post #21, #23 og #25.

 

 

Q

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Den løse 4 pin som hører til 24 pin ATX er nok ment til å brukes sammen med denne og kun der.

Ikke bare "er nok ment til"

 

Den 4Pins som henger på hoved axt kablen skal IKKE koples på cpu_power.

Den SKAL om finnes fra PSU koples sammen med ATX main connector om hovedkortet har 24 pinners ATX main connector.

 

Om du selv har koplet dette feil og ødelagt cpu (rød cpu led) og/eller hovedkortet er det din skyld (ikke produktfeil). PSU kan også ha blitt skadet.

Du kopler med denne feilen +3.3 og +12v sammen tilbake mot PSU og +5v kortsluttes til jord , samt at cpu får bare bonkers spenninger inn (ikke +12v via PWM), kanskje også kortsluttes noe der og.

Også PWM modulene på hovedkortet blir berørt av en slik feilkopling som dette.

 

 

4pin , såkalt P4 kontakt er strøm til cpu og det er der kun +12v og gnd (sort/gul) .Har hovedkortet ditt (slik alle nye har) EPS kontakt er det det samme i hvilken ende i EPS-8pin headeren på hk den koples og låsekey gjør at du kan kople den kun rett vei .

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror jeg må få dette inn med teskje :p

 

Jeg har en slik:

 

 

8-pin-connector.jpg

 

 

 

Og en slik.

 

 

atx-connector-20-24pin.jpeg

 

 

 

Hva skal kobles til på dette hovedkortet (P8z68-v Pro)?

 

 

1305181833.usr117680.jpg

 

 

 

Edit: Tror jeg bare kobler alt inn igjen, som jeg alltid har kjørt det. Det fungerer å bruke bare 20 av de 24, men kan være kjekt å gi ekstra power til komponentene om de skal overklokkes eller noe.

Endret av Nerowulf
Lenke til kommentar

Den øverste er en 8 pin EPS +12 volt power cable og skal inn i kontakten øverst til venstre på HK. Sjekk at det er fire gule og fire sorte ledninger.

Nr. 2 er en 20+4 pin ATX main power cable og er vel ikke til å ta feil av. Den skal inn i kontakten til høyre, mind på HK. Anbefaler at du bruker alle 24 pinnsa for best mulig stabilitet.

En PCI Express kabel vil ikke passe i kontaktene på HK. Årsaken er utformingen av pluggene og kontaktene. Hvis du ser godt etter ser du at noen innstikkere er helt firkantet mens andre er avrundet på den ene siden og plasseringen på disse er forskjellig, så de går ikke over ens.

Du finner en fin oversikt over de forskjellige typene og hvor de skal brukes her.

 

Dersom det fremdeles ikke funker må du gå over alle andre tilkoblinger og sjekke at de sitter godt.

 

PSU kan nok være gåen, men det er jo greit og eliminere andre feil før du kjøper ny.

Kjenner ikke kvaliteten på Silver Power PSU'ene.

 

Q

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg fått testet litt mer, og det viser seg at problemet gjelder fortsatt.

 

Men et nytt "fenomen" har slått til i det siste. Etter at PC'n har stått en stund, og jeg prøver å skru den på, skjer det ingenting. For å få den til å starte, må jeg skru av strømmen, vente litt, skru på strømmen igjen, og så kan jeg starte. Blir så henvist rett inn i "BIOS" hvor alt har blitt satt til default.

(Ja, jeg har lagret instillingene)

 

Så jeg tenkte kanskje at de nye instillingene gjorde at jeg ikke fikk skru den på. Skrudde så av, og på igjen få sekunder etter (med riktige/nye bios-instillinger). Den skrudde seg på, men det gjorde dessverre også CPU-lyset også. Så måtte restarte PC'n to-tre ganger, så kom jeg inn i bios igjen. Der ser jeg at instillingene var som stilt inn. (Altså Disable, satt ned hastighet etc.)

 

Ergo, den metoden funket ikke for meg. Samt virker som PC'n ikke vil skru seg på fra "kald" start.

 

(BTW har aldri hatt problem av restart av PC, fra Windows eller BIOS)

 

Så igjen, leder dette oss nærmere mot svaret for hvilken komponent som er synderen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...