Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Utkjørt" motor?


Shruggie

Anbefalte innlegg

Jeg driver så smått og skal ta lappen og kjøpe bil, og har sett meg ut en Toyota Yaris Verso, siden vi trenger en slik bil i familien. (Modern har sedan, og søsteren min har en liten sportsbil) Med i regnestykket er selvsagt også det faktum at en slik bil koster langt mindre enn en 5-seter.

Slik biler kommer jo ofte til bruktmarkedet fra et firma, og er ofte kjørt LANGT. De fleste ligger LANGT over 200.000km, og da blir man jo plutselig litt i tvil om den faktisk vil fungere lenger om et par år. Hvordan kan man egentlig vite slikt? En mulighet er jo å ta bilen med på merkeverksted før handel, men er det noen enkle forhåndsregler man kan ta for å eliminere de verste synderne før man kommer så langt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bedre :)

 

Jeg skjønner jo at det ikke er noen lampe som sier "motor iferd med å gå av dage", men det hadde vært fint med en liten huskeregel av type "1.3l-motoren pleier å vare til 230k, mens 1.4k gjerne går 50k til", men det er vel ingen som samler statistikk på det unntatt Toyota selv, og de er vel lite interessert i å fortelle meg om det.

Lenke til kommentar

Du kan ta med i regningen at en motor normealt sett ikke går istykker på et blunk.

Hvis selger kan dokumentere regreim og toppakningsskifte samt at når du prøvekjører bilen sjekker at motoren ikke lekker og kjennes OK ut, skal det mye til å bomme.

Men såklart, man er aldri 100% garantert.

 

Men som sagt, største grunnen til at motorer spontanhavarerer er regreimen.

Rådebank er mindre vanlig på ikke-trimmete motorer.

Dårlige stempelringer og eller ventiltetninger kan man fint kjøre med, motoren bruker bare litt ekstra olje.

 

Så bottomline, sjekkregreima og data for den og så kan du godt sjekke at den er stram nok på et verksted eller selv etter kjøp, det koster ingen ting:)

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg ville vært svært skeptisk til å kjøpe firmaeide biler. Det er mere en regel kontra unntak at disse blir hardt kjørt.

 

Har flere venner som kjører firmabiler. En av de fikk seg nettopp en Mitsubishi SUV. Han klagde over et sinnssykt drivstoffbruk og jeg forklarte ham at det er pga at motoren ikke er kjørt inn enda og at han burde ta det pent med den de første 3-4000 km. Men som han sa til meg: "Det gir jeg egentlig blaffen i, det er ikke jeg som betaler for drivstoffet og jeg får uansett en ny bil om tre år så her er det bare å kjøre på".

Lenke til kommentar

Kan gå begge veier med firmabiler. Har de serviceavtaler så er bilene som oftest i god stand.

 

Skjekk servicehistorikk, og skranter det på den fronten, så spør eier hvor ofte det har blitt byttet olje\filter, og husk å spør om når registereima var bytta.

 

Du kan jo og få bilen inn på en NAF test før du kjøper den, og er du medlem av NAF er vel dette gratis?

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...