Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke startet nybygget PC.


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har nettopp bygget en ny pc som jeg bestilte fra DustinHome, jeg har bygget en del PC'er før og trodde jeg var flink med feilsøking men dette finner jeg absolutt ikke ut av, derfor så spør jeg her.

 

Jeg har nå satt inn alt av hardware og setter inn installasjons DVD'en i pcen, Pcen starter, slår seg av og starter opp igjen av seg sjøl. Deretter skjer det absolutt ingenting på skjermen, men står fortsatt på.

Jeg prøvde og slå den av og på sikkert 10 ganger, med samme resultat altså først på, så restartet seg for så og slå seg på igjen.

Så på la oss si 11 gang jeg slo den på så poppet det opp på skjermen, "Warning CPU is too hot" så fikk jeg gått inn i bios og der var cpu på 90grader, fant ut at ledningen til CPU vifta var i klem på vifta, så jeg fortet meg og slå pcen av igjen for og fikse dette.

 

Så skjedde det samme, av og på av og på, så kom den på igjen, samme feilmelding 90grader. Leste meg til på google at dette kan være en bios feil, så jeg gikk inn i bios for og slå av warning meldingen.

 

Etter flere restart så fikk jeg installert Windows og er inne på pcen. Alt er greit men CPU er fortsatt på 80-90 grader. Slo pcen av for natten, og nå har jeg ikke sjangs til og starte den igjen. Det er total nekt. :p Og det lyser også en rød memory lampe i 3 sekunder når jeg slår den på. Brukte antistatic armbånd når jeg koblet.

 

Feilsøking jeg har gjort:

 

Byttet om ram brikkenes posisjon og antall (Har 2)

Tatt CPU ut og sjekket pinsene på hovedkortet, ingen er bøyd.

 

Har dere noen tips?

 

Specs kan postes etter ønske. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, kan kanskje se om det finnes en oppdatering til BIOSen din?

 

Dette med at den starter opp, skrur seg av og så starter opp igjen er helt normalt, skjer med meg nesten hver gang jeg booter maskinen :p

 

Hva slags CPU-kjøler er det du bruker? Nok kjølepasta osv?

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Ram brikkene skal passe til hovedkortet, men kan slenge opp specs så dere kan få et overblikk. Det lyset står det at det er en MemOK check som lyser om ram ikke er innstallert riktig, men det står ikke om den skal lyse eller blinke. (den lyser i 3 sec og slår seg av) Jeg har også satt rammen godt nedi.

 

Cpu kjøleren er den orginale (Kjent for og være dårlig) og kjølepastaen er den som var allerede satt på.

 

Specs:

 

 

 

ASUS GEFORCE GTX 560 TI DCII TOP 1GB PCI-E DVI/HDMI

 

ASUS P8Z68-V LE Z68 S-1155 ATX

 

COOLER MASTER MIDITOWER ELITE 430 ATX BLACK

 

CORSAIR TX 650W V2 ATX12V 2.3 / EPS12V PSU

 

INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155

 

KINGSTON 8GB 1333MHZ DDR3 CL9 HYPERX BLU (2X4GB)

 

MUS OPTISK 2-KNAPPER SCROLL USB/PS2 SVART/SØLV

 

SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART

 

SEAGATE BARRACUDA 500GB 7200RPM SATA/600 16MB

 

 

Oppdatering til Bios prøvde jeg på men ingen av Asus sine 5 servere var tilgjngelig så rotet ikke noe mer med det, og er jo ikke sånn at jeg får prøvd igjen. :p

Endret av Tommywelle
Lenke til kommentar

Siden BIOS sa at CPU viser at CPU var på 90 grader, så tyder jo det på at du ikke har fått festet kjøleribba/vifta ordentlig.

 

 

Jeg tok den av og på kanskje 2-3 ganger og hver gang satt den bom fast, ville ikke rikke for mye i den men det virket som den satt på riktig. Er det noen annet måte og sjekke det på?

Lenke til kommentar

Tenkte først at du kanskje hadde glemt 8pins strøm til cpu når jeg leste innlegget ditt, men går ut fra at du har husket dette ?

 

 

 

Når du tar av CPU-kjøleren, ser du om kjølepastaen er presset ut over cpuen og cpu-kjøleren ?

Da ser du hvertfall om den har kontakt. Å husk også å fjerne kjølepastaen å legge på ny hver gang du tar av kjøleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...