Gå til innhold

Objektiv til d90


Anbefalte innlegg

jeg har nikon d90 med blant annet 50mm 1.8. veldig glad i det objektivet pga lysterkt og tar fine bilder, men jeg syns d er for trangt....og har jo nå skjønt at en 50mm på mitt kamera ikke er 50mm men kanskje nærmere 80?

iallefall så ønsker jeg et fastobjektiv som da er litt "bredere". bruker 50mm mye til protrett og mennesker men føler jeg må rygge og rygge... vil en 30mm kanksje fungere bedre?

har forstått at mange bruker 85mm som portrett objektiv, men på mitt kamera vil jeg vel da bare måtte rygge enda mere:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jo jeg føler vel egentlig at den gjør en god jobb:) men innimellom har jeg liten plass og da føler jeg at jeg ikke kommer langt nok bak for å få alt skarpt....men jeg liker den veldig godt. også derfor jeg er usikker på innkjøp av et objektiv til, men ser at når jeg tar 50mm med ut på tur ja da angrer jeg for den blir for trang. så kanskje jeg skulle beholde 50mm som portrett og ha 35 mm som"ut på tur" objektiv.

har også 18-105 men veldig glad i de fastobjektivene:)

 

og de gangene jeg tar helportrett / små gruppebilder så føler jeg også at50mm blir for trang...

Endret av wonki
Lenke til kommentar

Grunnen for at 80/100mm "50/80mm crop" er ansett som et godt portrettobjektiv er at de gjengir de menneskelige proporsjonene i et bilde riktig, hvis man bruker en 30mm kun til hodebilder kan de gi større nese for eksempel, men til hel-portretter fungerer 30mm bra.

 

Et alternativ er og kjøpe en ekstremt bra zoomobjektiv så man kan justere brennvidden utifra omstendighetene.

Lenke til kommentar

For å ikke forvirre nybegynnere så er det perspektivet som er viktig. Perspektivet er kun avhengig av avstanden til motivet. Så alle objektiver gir samme perspektiv på samme avstand.

 

"Problemet" er at det ofte føles naturlig å gå nærmere når brennvidden er kort og med korte brennvidder så kan man ende med stor nese hvis man ikke vet hva man gjør.

 

På lange avstander så er nesen og øyet praktisk talt like langt fra objektivet. På ekstremt korte avstander så kan det være dobbelt så langt til øyet som til nesen og man vil få en svær nese i bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...