Gå til innhold

Høypuls?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 21 år, har en hvilepuls på litt under 50ish.

Når jeg begynner å løpe stiger pulsen fort til 170, og etter hvert til 195-200 når jeg er varm og løper i et godt tempo, som jeg kan holde i 25min uten å bli utmatta. Har ikke tatt noen tester for å måle makspulsen min, men jeg regner med at den er en del høyre enn 200 siden jeg kan ligge der ganske lenge. Men det jeg syns er rart er at hvilepulsen er så lav, men "trenings"pulsen er så høy?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg er 21 år, har en hvilepuls på litt under 50ish.

Når jeg begynner å løpe stiger pulsen fort til 170, og etter hvert til 195-200 når jeg er varm og løper i et godt tempo, som jeg kan holde i 25min uten å bli utmatta. Har ikke tatt noen tester for å måle makspulsen min, men jeg regner med at den er en del høyre enn 200 siden jeg kan ligge der ganske lenge. Men det jeg syns er rart er at hvilepulsen er så lav, men "trenings"pulsen er så høy?

jeg har ikke peiling på dette men wikipedia svarte dette fint ;)

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Puls

 

-frank

Lenke til kommentar

Etter alderen din å dømme skal makspulsen din være ca200 (220-alder). Da syns jeg det er rart at du klarer å løpe i 25 min på 195-200. Har du egen pulsklokke, eller bruker du 'håndtaket' som er på tredemølla på senteret? De håndtakene kan til tider være ganske unøyaktige.

 

For å teste makspuls eksakt(metoden brukt ovenfor er bare en guideline, og ikke noen fasit) bør du ha noen dager helt treningsfri for å være helt uthvilt. Varm så opp i ca fem minutter og kjør på alt du orker og har. Du må da selvfølgelig ha ei pulsklokke.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke så alt for unormalt. Har hørt om flere som har hvilepuls på rundt 50-60 og likevel høy arbeidspuls, inkludert meg selv. Undertegnede har målt maxpulsen til 214, og da var jeg 19 år, noe som bare bekrefter at "220 minus alder-formelen" ikke alltid er riktig.

 

Kan dog nevnes at jeg ikke er i all verdens form, rent kondisjonsmessig.

Lenke til kommentar

Etter alderen din å dømme skal makspulsen din være ca200 (220-alder). Da syns jeg det er rart at du klarer å løpe i 25 min på 195-200. Har du egen pulsklokke, eller bruker du 'håndtaket' som er på tredemølla på senteret? De håndtakene kan til tider være ganske unøyaktige.

 

For å teste makspuls eksakt(metoden brukt ovenfor er bare en guideline, og ikke noen fasit) bør du ha noen dager helt treningsfri for å være helt uthvilt. Varm så opp i ca fem minutter og kjør på alt du orker og har. Du må da selvfølgelig ha ei pulsklokke.

 

 

Det er ikke noe rart. Jeg er 21 og har en makspuls på 215. Når jeg løper 10 km (rundt 40 min), pleier jeg å ha en snittpuls på 197-198.

 

Tror jeg leste at 220-(alder x 0,7) gjelder for 80 % av befolkningen, men avvik på opp mot 15 slag ikke er uvanlig.

 

Det trenger ikke å være noen sammenheng mellom hvilepuls og makspuls. Det som kan si noe om formen din er utviklingen av hvilepulsen. Si at du har en hvilepuls på 60 før du går inn i en treningsperiode. Hvis du etter perioden har en hvilepuls på 50 er dette som regel en indikasjon på økt utholdenhet.

Lenke til kommentar

Jeg nevner også i innlegget mitt at den metoden er mer en 'guideline' enn en fasit.

 

Klart, det er ikke uvanlig at man ligger over normalen, men det er en god indikasjon på hvor man ligger. Eneste måten å finne det ut eksakt på er å gjøre som jeg beskriver i slutten av mitt forrige innlegg.

 

Det er ikke uvanlig at hvilepulsen synker og makspulsen øker ettersom man bli i bedre form. Jeg kan pushe meg mye høyere i puls nå på en joggeøkt, enn jeg kunne før feks. Det som virkelig gir en indikasjon på god form er hvor fort man går fra makspuls og ned til hvilepuls.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er ikke uvanlig at hvilepulsen synker og makspulsen øker ettersom man bli i bedre form. Jeg kan pushe meg mye høyere i puls nå på en joggeøkt, enn jeg kunne før feks. Det som virkelig gir en indikasjon på god form er hvor fort man går fra makspuls og ned til hvilepuls.

Makspulsen kan du ikke gjøre noe med, den er genetisk. Det krever derimot at du er i god form for å klare å nå makspulsen.

 

Hvilepulsen blir lavere jo bedre "form" du er i.

Lenke til kommentar

Kas pulsklokke du bruker? Kanskje det er noe galt med den? Test ut med andre pulsklokker, evt 2-3 ulike pulsmålere på gym.

Om det stemmer at du har så høy makspuls, vil eg anbefalle å stikke til legen for å utføre stress-test med EKG, slik at dei kan se om det er noe som er unormalt med hjerte ditt.

Før du evt. for gjort testen, hold deg på 60-70% av makspuls (220-alder!) for å vere på den sikre siden.

Lenke til kommentar

Kas pulsklokke du bruker? Kanskje det er noe galt med den? Test ut med andre pulsklokker, evt 2-3 ulike pulsmålere på gym.

Om det stemmer at du har så høy makspuls, vil eg anbefalle å stikke til legen for å utføre stress-test med EKG, slik at dei kan se om det er noe som er unormalt med hjerte ditt.

Før du evt. for gjort testen, hold deg på 60-70% av makspuls (220-alder!) for å vere på den sikre siden.

 

Hva i all verden snakker du om? Så lenge man ikke føler ubehag (utenom vanlig slitenhet), er det ingen grunn til å tro at noe er i veien.

Lenke til kommentar

Hva i all verden snakker du om? Så lenge man ikke føler ubehag (utenom vanlig slitenhet), er det ingen grunn til å tro at noe er i veien.

Har du lege utdannelse til å sei at "alt er normalt så lenge det er ingen ubehag"? Det er ikkje nødvendigvis at det blir ubehagelig først. Alt etter kva som er feil (om noe er feil i det heile tatt selvfølgelig).

For TS skyld så hoper eg det er ingenting, men eg personleg ville heller vert på safe-side.

 

PS: Arnold hadde feil i hjertet, som fekk han til å slutte med BB.

PPS: om den vart oppdaga tidligare, kunne han heldt på mye lenger.

PPPS: eg kjenner legen som opererte han :D

Lenke til kommentar

Hva i all verden snakker du om? Så lenge man ikke føler ubehag (utenom vanlig slitenhet), er det ingen grunn til å tro at noe er i veien.

Har du lege utdannelse til å sei at "alt er normalt så lenge det er ingen ubehag"? Det er ikkje nødvendigvis at det blir ubehagelig først. Alt etter kva som er feil (om noe er feil i det heile tatt selvfølgelig).

For TS skyld så hoper eg det er ingenting, men eg personleg ville heller vert på safe-side.

 

PS: Arnold hadde feil i hjertet, som fekk han til å slutte med BB.

PPS: om den vart oppdaga tidligare, kunne han heldt på mye lenger.

PPPS: eg kjenner legen som opererte han :D

 

Kan ikke du hive litt statistikk i min retning om i hvor stor grad en makspuls over snittet er en indikasjon på hjertefeil...

 

Hva i all verden har en Arnold full av bol med dette å gjøre? Flott for deg at du kjenner en lege. Gi deg selv en klapp på skulderen.

Lenke til kommentar

Google will help you;)

Alt som er unormalt, kan vere idikasjon på eit eller anna feil.

Treningspuls på 215 er for all del VELDIG unormalt!

 

Arnold var medfødt med feilen, ser ikkje kva "bol" har med saken å gjere?

 

bol har som kjent en dårlig effekt på hjertet...

 

Eneste jeg finner om normal max HF er: "The generally accepted error in age-predicted formulas is + - 10-15 beats per minute, which is due to different inherited characteristics and exercise training."

20 år: 220-20 +-15 = 215 eller 185. Finner ingen steder at en høy makspuls er en direkte indikasjon på hjertefeil.

Lenke til kommentar

Google will help you;)

Alt som er unormalt, kan vere idikasjon på eit eller anna feil.

Treningspuls på 215 er for all del VELDIG unormalt!

 

Arnold var medfødt med feilen, ser ikkje kva "bol" har med saken å gjere?

 

bol har som kjent en dårlig effekt på hjertet...

 

Eneste jeg finner om normal max HF er: "The generally accepted error in age-predicted formulas is + - 10-15 beats per minute, which is due to different inherited characteristics and exercise training."

20 år: 220-20 +-15 = 215 eller 185. Finner ingen steder at en høy makspuls er en direkte indikasjon på hjertefeil.

Yupp. Hans HFmax skulle vert på 185-215. Men hans treningspuls er på 200. Dvs HFmax er på 200*1.25 (om vi antar det er 80% av maksen) = HFmax på 250!! 215 er normalt. 250 er IKKJE normalt.

At han greier å holde denne tempo i 25min utan å bli utmatta, indikera at pulsen er på rundt 70-75% av max. Med andre ord. hans HFmax skal vere mellom 250-285.

DET er unormalt.

Eit anna elternativ, er feil i pulsklokke.

Eller at hans pulsen går rett på max (veldig nært den), som er også unormalt og bør testes.

 

Derfor anbefalte eg: Test med anna klokke, skjekk med legen.

Lenke til kommentar

Google will help you;)

Alt som er unormalt, kan vere idikasjon på eit eller anna feil.

Treningspuls på 215 er for all del VELDIG unormalt!

 

Arnold var medfødt med feilen, ser ikkje kva "bol" har med saken å gjere?

 

bol har som kjent en dårlig effekt på hjertet...

 

Eneste jeg finner om normal max HF er: "The generally accepted error in age-predicted formulas is + - 10-15 beats per minute, which is due to different inherited characteristics and exercise training."

20 år: 220-20 +-15 = 215 eller 185. Finner ingen steder at en høy makspuls er en direkte indikasjon på hjertefeil.

Yupp. Hans HFmax skulle vert på 185-215. Men hans treningspuls er på 200. Dvs HFmax er på 200*1.25 (om vi antar det er 80% av maksen) = HFmax på 250!! 215 er normalt. 250 er IKKJE normalt.

At han greier å holde denne tempo i 25min utan å bli utmatta, indikera at pulsen er på rundt 70-75% av max. Med andre ord. hans HFmax skal vere mellom 250-285.

DET er unormalt.

Eit anna elternativ, er feil i pulsklokke.

Eller at hans pulsen går rett på max (veldig nært den), som er også unormalt og bør testes.

 

Derfor anbefalte eg: Test med anna klokke, skjekk med legen.

 

Du vet at det som kalles terskelpuls er en puls man kan ligge på i ca. 1 time, uten enorme problemer. Det er ikke unormalt å ha en terskelpuls på rundt 87-90 % (jo bedre form jo høyere er den). du leser alt for mye mellom linjene hvis du mener at han ligger på 70-75%. Å ligge på terskel i 25 min vil for folk som trener jevnlig ikke oppfattes som ekstremt utmattende. en terskel på 88 % av 215 er 189. Jeg har selv løpt flere 10 kmere (arbeidstid rundt 40 min) med 93 % (rundt 200) i snittpuls.

 

Til trådstarter: Vil anbefale deg å ikke ta til deg all denne skremmselspropagandaen. Det jeg vil anbefale deg er å få utført en makspulstest, gjerne kombinert med en laktattest. Ved å finne din maks- og terskelpuls vil du kunne trene mer effektivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...