Gå til innhold

Viftestøy - 500m - tips og råd noen?


hen-enge

Anbefalte innlegg

Hei.

Sliter med viftestøyen på min 500m. Det er jo helt klart at den ikke er så fryktelig støyete, men viften går nå kontinuerlig (kan nevne at jeg kjører på AC adapter - direkte strøm i maskinen), men dette bør vel ikke ha noe å si?

 

Har installert vifteprogrammet til maskinen og prøvde å trykke litt på det nå. Får opp tempen på prosessoren og den er på iskalde 31 grader celsius. Men viften går den. Hvorfor i huleste gjør den det? Det eneste jeg gjør på maskinen er å surfe litt og laste ned litt ting + noen små videosnutter en gang i blant.

 

Setter pris på alle konstruktive innspill!

 

På forhånd takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å velge en annen strømstyringsprofil? For eksempel Max. battery eller noe i den dur?

 

Husker ikke eksakt hvor dette ligger hen i Windows, burde være å finne i kontrollpanelet et sted. På noen Centrinoer tror jeg man kan klokke ned CPUen ved å velge en annen strømspareprofil; det kan jo være verdt et forsøk. (Selv om det ikke akkurat synes å være for høy temperatur som er ditt problem, da...)

 

Var ikke noen god nyhet dette, jeg har vurdert 500m, men skal jeg kjøpe en laptop med Centrino skal den være musestille. Det er jo lavt strømforbruk (og dermed lite støy) man betaler for i en Centrino...

 

-Are

Lenke til kommentar

Merkelig problem du har der. Fikk min 500m sist mandag. Den har stått på 6-7 timer hver kveld. Har ikke kjørt noen tunge programmer, men det er meget - gjentar meeeget - sjeldent at vifta starter. Har den stående på bordet. Pass på at ikke luftkanaler er tildek. Det at den står på bordet gjør at det er god luftgjennomstrømming. Synes heller ikke at den blir spesielt varm. Kun framme på venstre side(40giga5400rpm)

Tror jeg ville tatt en telefon til DELL :o

Lenke til kommentar

viften går konstant på max på min dell 500m, men det er kun når jeg lager xvid fra dvd, ellers er den veldig sjelden på, spiller f.eks. warcraft3 mens jeg ripper fra dvd uten at viften starter.

 

husk å installere en patch som ligger på dell sine sider (og cden med drivere), som fixer windows xp bug i forhold til pentium m cpu.

 

foreløpig alt jeg kommer på, maskinen min er forøvrig musestille med unntak som er nevnt ovenfor

Lenke til kommentar

Har fått programmet til å virke, klarer iallfall å justere viftehastigheten med det.

 

Men det som er merkelig er at når programmet viser 30 grader sånn ca. (jeg har ikke aktivert viftestyringen gjennom programmet - lar Dell maskinen finne ut av det selv) så starter viften og går på samme hastighet som det som heter slow i programmet. Virker litt merkelig synes jeg. Kan det være en feil?

 

Når jeg sitter med maskinen på fanget eller holder den litt i hendene så blir den ganske så varm til venstre under og også på undersiden i området ved pekeplaten. Er dette normalt ved ikke veldig hard belastning? Eller kan det være et tegn på en feil?

 

Home - tasten har også en ubehagelig knitre lyd når jeg trykker den ned. Kan dette være en feil? Har noen andre problemet? Virker som den er satt litt feil på - ser litt skjev ut når jeg ser på den.

 

I tillegg - jeg har ikke denne dyre servicen til Dell inkludert i prisen. Noen som kjenner til hvordan servicen er da? Er det vanlig at jeg må sende inn/de henter maskinen og jeg må sitte og vente i flere uker på ny maskin/eventuelt reperasjon av maskinen?

 

Setter utrolig pris på alle svar og konstruktive innspill. Ble en lang post nå, men jeg håper mange har tatt seg bryet med å lese gjennom og har noen gode innspill... På forhånd takk... :)

Lenke til kommentar
viften går konstant på max på min dell 500m, men det er kun når jeg lager xvid fra dvd, ellers er den veldig sjelden på, spiller f.eks. warcraft3 mens jeg ripper fra dvd uten at viften starter.

 

husk å installere en patch som ligger på dell sine sider (og cden med drivere), som fixer windows xp bug i forhold til pentium m cpu.

 

foreløpig alt jeg kommer på, maskinen min er forøvrig musestille med unntak som er nevnt ovenfor

Hvor på dell sine sider finner man denne patchen som fikser win xp bug i forhold til pentium m cpu?

En annen ting: vet noen hvor man finner bios/andre patcher som er til dell bærbare?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...