Gå til innhold

Nordfront/Motstandsbevegelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er rørende hvor like raringer på ytterkantene av det politiske spekteret evner å forsjønne sin egen rolle.

 

Ord som "motstandsbevegelse", "frontbevegelse" o.l. bringer vel minnene til 70-tallet da AKPerne skulle gjøre fagbevegelsen til en "kamporganisasjon".

 

Jeg ser ikke noe juridisk grunn til at de skulle stoppes. Det ender vel som med Oswald Mosley som ble ledd ut overalt han gikk grunnet faner og uniformer.

 

Eller AKP-m/l som ble ledd ut da de bablet røret sitt om væpna revolusjon.

 

Morsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra Nrk lenken din.

PST følger med

PST kjenner til grupperingen.

 

– Vi registrerer at det deles ut flygeblader, og vi prøver å følge med på aktiviteten deres, sier Øyvind Tenold leder for PST i Hordaland.

 

Dette er ganske skremmende. - De ser ikke ut til å yte noen form for vold; men det er vel slik at vi ikke fritt kan tenke hva vi vil lenger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det her er jo helt idiotisk sagt av Marit Matthaus, hun skriker jo etter et lukket norge hvor ingen kan mene hva dem vil.

 

 

Jeg støtter ikke Nordfront, men dem bør få spre budskapet sitt på lik linje som folk sier "Jeg syns vi betaler for mye skatt".

Endret av Dj_Evelen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fra Nrk lenken din.

PST følger med

PST kjenner til grupperingen.

 

– Vi registrerer at det deles ut flygeblader, og vi prøver å følge med på aktiviteten deres, sier Øyvind Tenold leder for PST i Hordaland.

 

Dette er ganske skremmende. - De ser ikke ut til å yte noen form for vold; men det er vel slik at vi ikke fritt kan tenke hva vi vil lenger.

 

 

Det her er jo helt idiotisk sagt av Marit Matthaus, hun skriker jo etter et lukket norge hvor ingen kan mene hva dem vil.

 

 

Jeg støtter ikke Nordfront, men dem bør få spre budskapet sitt på lik linje som folk sier "Jeg syns vi betaler for mye skatt".

Vi er nok enige i dette. Men en generell kartlegging av slikt er i seg selv lite overraskende, om noen begynner å dele ut flyveblader om jihads fortreffelighet på Grønland tar jeg det for gitt at det blir registert av hysjen.

 

Uten sammenligning forøvrig. Men det er interessant å følge fortsettelsen, om vi får se noen reprise av hysjens forfølgelse av venstresiden under den kalde krigen. Jeg tviler egentlig, men vi får se.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått med meg helt hva de står for, i kjølvannet av det som snart skal skje så er det bare personer med blå ring på seg som skal være herrefolket etter dommedag.

 

Det vil heller ikke være mulig å drive med beskjæring slik som tidligere, hvis noen ønsker det så må de ut i båt og bli der for godt.

 

I Nordfront sin hjemmeside så er det meget vansklig forklart hva disse egentlig står for, men hvis de er ute etter å finne folk som de helst vil være sammen med i båt ved dommedag så forstår jeg det.

Endret av Beena
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra Nrk lenken din.

PST følger med

PST kjenner til grupperingen.

 

– Vi registrerer at det deles ut flygeblader, og vi prøver å følge med på aktiviteten deres, sier Øyvind Tenold leder for PST i Hordaland.

 

Dette er ganske skremmende. - De ser ikke ut til å yte noen form for vold; men det er vel slik at vi ikke fritt kan tenke hva vi vil lenger.

Alle organisasjoner som er en potensiell fare for rikets sikkerhet overvåkes av PST, om det er RU som vil ha væpnet revulusjon eller grupperinger på andre siden av spekteret som oppfører seg "rebelsk". POT i sin tid overvåket kristne trossamfunn gjennom mange tiår i frykt for at man kunne få terrorhandlinger motivert av kristenekstremisme slik man har hatt i USA.

 

Overvåking betyr ikke at alle medlemmer blir telefonavlyttet bare at saker som i politiet invoverer disse gruppene blir flagget som interessante for PST, (mest brukt til helhetsvurdering av trusselbildet i Norge).

 

Ikke glem at rettsystemet i Norge er fremdeles VELDIG nøye med habeas corpus

 

-frank

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det verste med den bevegelsen er at PST følger med på dem for det de står får.

Så de skal ikke overvåke al-qaeida?? for de har bare meninger, ikke engang gjort klare angrep eller forsøk på angrep i Norge. De har bare religiøst motiverte meninger så da er de og uskyldig overvåket av PST??

 

Jeg er for et fritt samfunn uten en "gestapo" men nå har det seg slik at mange grupperinger ønsker ikke-fredelig forandring i landet vårt utenfor det demokratiske systemet, men gjennom en voldelig revulusjon. Siden få voldelige revulusjoner har ledet folket inn i bedre tider er jeg glad for at ekstremistiske, paramilitære, og statsfiendtlige grupper i landet holdes et lite øye med, (nå er det fortsatt lenge til før vi blir som USA der NSA overvåker all nett-trafikk, alle eposter, og har bot-er som lytter etter stikkord på telefonnettet på HELE befolkningen).

 

Akkurat slik Norge er nå er det kjempebra, høyeste levestandarden i verden, beste gjennomsnittsbehandlingen på sykehus i verden, og blandt de laveste på alt som har med kriminalitetsstatestikk, jeg ønsker ikke forandring bortsett ifra fjerningen av demokratiet, og gjenninføring av den skrevne grunnlov, (som den står idag, der Kongen har sin rette plass som enehersker), men jeg ønsker fortsatt at den forandringen skal skje gjennom folket frie vilje, (noe som ikke kommer til å skje så det blir med drømmen).

 

-frank

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle organisasjoner som er en potensiell fare for rikets sikkerhet overvåkes av PST, om det er RU som vil ha væpnet revulusjon eller grupperinger på andre siden av spekteret som oppfører seg "rebelsk". POT i sin tid overvåket kristne trossamfunn gjennom mange tiår i frykt for at man kunne få terrorhandlinger motivert av kristenekstremisme slik man har hatt i USA.

På hvilken måte er denne gruppen en potensiell fare for rikets sikkerhet? - Disse menneskene har etter min forståelse ikke utgjort noen trussel overhodet. Dette er intet annet enn en kamel man må svelge i et demokrati, folk har sine meninger; de er ikke nødvendigvis alltid "normale".

 

At RU blir overvåket for å fremme væpnet revolusjon, er en annen sak, da dette er snakk om vold. I artikkelen her er det åpenbart at det er lederen for gruppen som har en kriminell fortid (iflg. nrk), at personen overvåkes av politiet grunnet kriminell bakgrunn, kan jeg akseptere.

 

 

Men nå er det ikke snakk om å overvåke de kriminelle og voldelige; men gruppen, og alle medlemmene. Dersom jeg i dag melder meg inn i denne gruppen, vil dette medføre at jeg blir svartelistet hos PST; hvordan er det akseptabelt?

 

Overvåking betyr ikke at alle medlemmer blir telefonavlyttet bare at saker som i politiet invoverer disse gruppene blir flagget som interessante for PST, (mest brukt til helhetsvurdering av trusselbildet i Norge).

Vi kan godt diskutere om de blir telefonavlyttet, eller hvordan de blir overvåket, men mitt poeng er at uskyldige mennesker her blir overvåket uten noen kriminell grunn, og uten å utgjøre noen som helst trussel ovenfor samfunnet.

 

sitat: – Vi registrerer at det deles ut flygeblader, og vi prøver å følge med på aktiviteten deres, sier Øyvind Tenold leder for PST i Hordaland.

FØLGER MED: - Vi har registrert at de deler ut flygeblader, sier PST-sjef i Hordaland, Øyvind Tenold.

 

Han vil ikke si noe om hva politiet gjør med slike grupper.

 

 

 

Dette gjør at Ola nordmann automatisk får avsmak fra organisasjonen (I og med at man automatisk blir overvåket ved innmelding), samt at medlemmene i organisasjonen vil føle seg forfulgt av PST.

 

Kan forøvrig meddele at jeg er uenig i organisasjonens syn; men så lenge de er en fredelig organisasjon, og ikke truer med vold, burde de få fred fra PST, og andre politi-organer.

 

EDIT: Gjorde sitat fra nrk litt mer tydelig; henviser til lenke nevnt i førstepost.

Endret av Notelitten
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det verste med den bevegelsen er at PST følger med på dem for det de står får.

Ser vi forrige århundre under ett fant vi tre primære grupperinger som sto for politisk vold i Norge.

 

- Arbeiderbevegelsen i sin begynnerfase. Normal demonstrasjonsvold, gjerne koblet mot streiker.

- Venstreekstremister som Blitz. Stort sett husokkupasjon og demonstrasjonsvold.

- Høyreekstremister, gjerne i form av nynazister.

 

Det er i den sammenhengen interessant at f.eks. POTs største fokusområde under den kalde krigen var stort sett lovlydige og absolutt fredelige AKPere.

 

Det var en ting i tiden. Vi var en part, en aktiv part, i den kalde krigen. Og derfor måtte elementer som kunne tenkes å ha sympatier til Sovjetunionen holdes i ørene, rent sikkerhetsmessig. Selv om de fleste norske venstreradisser faktisk var vel så skeptiske til Sovjetunionen som USA.

 

Uhm, ja. Altså er dette en del av historien. Det er et kjent faktum at organisasjoner som det denne fremstiller seg som faktisk har begått politiske voldshandlinger, både i form av demonstrasjoner, mer eller mindre organiserte angrep på folk med mørk hud, og et par tilfeller av angrep mot asylmottak rundt om kring i landet. Ikke bare organiserte hendelser, men i noen tilfeller nettopp det.

 

Da finner jeg det ikke merkelig at slike organisasjoner blir gitt prioritet.

 

Jeg mener enkelte på dette forumet har påstått at folk som Bhatti har rundt 2-3000 tilhengere i landet. Hvor mange har forsøkt terrorhandlinger? 3? 4? 5? Altså tilsier statistikken at disse ikke kommer til å begå en terrorhandling. Men det ville være overraskende om disse grupperingene ikke ble gitt prioritet av hysjen.

 

Om vi skal trekke en slags ligning til overvåkingen av AKP vil det nok forøvrig være mer naturlig å spørre om PST rutinemessig overvåker FRPere? Det gjør de ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

<<< bla bla bla >>>

"Bakmannen er en kjent nynazist" står det, i tillegg er han dømt for temmelig heftige ting, at han er på "terrorlista" til PST og alle organisasjoner han starter er "overvåket" er noe naturlig, da nynazister er en av disse gruppe-typene som er voldelige.

 

NDL var såvidt jeg har forstått, ikke overvåket av PST før medlemmer begynnte å bruke og oppfordre til vold.

 

At en tidligere ferdigstraffet kriminell kan fritt overvåkes er en merkelig mening, da man bør få en ny sjangse etter endt soning.

 

til sist kan jeg legge til at politiet (allmennavsnittene), overvåker karateklubber, ungdomsdiskotek, nattklubber, og andre steder som kan være eller er potensielle fronter for kriminalitet eller knytepunkt for gjenger. Ikke noe nytt det, det kalles "preventativt politiarbeid" er er et viktig verktøy for jo bedre politiet har et helhetsbilde desto bedre kan man ta de "store" fiskene. Politiet er sjeldent ute etter å ta noen når de gjør slik "overvåking", men en gruppe mennesker med så ekstreme meninger at de faller inn med andre voldelige organisasjoner. NDL var sett på som et "kosligere" alternativ til nynazismen da de fremmet mye av samme meningene men på en fornuftig og respektabel måte, men når trussler og vold ble deres verktøy ble de lempet sammen med andre nynazistiske miljøer.

 

til ALLER sist skal jeg bare peke på at PST fikk pepper for ikke å ha oppdaget ABB på forhånd, 8hverfall av borgerskapet og media), så PST må vise (ihvertfall si) at de prøver å forhindre noe lignende i framtia.

 

-frank

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om vi skal trekke en slags ligning til overvåkingen av AKP vil det nok forøvrig være mer naturlig å spørre om PST rutinemessig overvåker FRPere? Det gjør de ikke.

Såvidt vi vet ....

 

På den annen side har FrP blitt husren nå (rettere sagt de har blitt for store), trolig er det vel mer DLFere som har størst mulighet for å havne i søkelyset ... for ikke å nevne en og annen anarkist på internet. :ph34r:

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjedelig kopi av SA fra 1930-tallet. Huff, kan de ikke fornye seg litt? Det er egentlig et sår i øyet, og rimelig respektløst av dem å kle seg og opptre sånn.

 

 

Samtidig så er det verdt å ta dem litt alvorlig. Det fantes sikkert de som fnøs av SA på 1930-tallet også, men vi vet hvordan det gikk.

 

 

Det hadde vært gøy å møte dem og høre hvordan de begrunner sine ville påstander. Du kan skrike at politikere er korrupte så mye du orker, men med mindre du kan bevise det så er sjasnen minst like stor for at du er en korrupt djevel som ønsker makten selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det verste med den bevegelsen er at PST følger med på dem for det de står får.

Ser vi forrige århundre under ett fant vi tre primære grupperinger som sto for politisk vold i Norge.

 

- Arbeiderbevegelsen i sin begynnerfase. Normal demonstrasjonsvold, gjerne koblet mot streiker.

- Venstreekstremister som Blitz. Stort sett husokkupasjon og demonstrasjonsvold.

- Høyreekstremister, gjerne i form av nynazister.

 

Det er i den sammenhengen interessant at f.eks. POTs største fokusområde under den kalde krigen var stort sett lovlydige og absolutt fredelige AKPere.

 

Det var en ting i tiden. Vi var en part, en aktiv part, i den kalde krigen. Og derfor måtte elementer som kunne tenkes å ha sympatier til Sovjetunionen holdes i ørene, rent sikkerhetsmessig. Selv om de fleste norske venstreradisser faktisk var vel så skeptiske til Sovjetunionen som USA.

 

Uhm, ja. Altså er dette en del av historien. Det er et kjent faktum at organisasjoner som det denne fremstiller seg som faktisk har begått politiske voldshandlinger, både i form av demonstrasjoner, mer eller mindre organiserte angrep på folk med mørk hud, og et par tilfeller av angrep mot asylmottak rundt om kring i landet. Ikke bare organiserte hendelser, men i noen tilfeller nettopp det.

 

Da finner jeg det ikke merkelig at slike organisasjoner blir gitt prioritet.

 

Jeg mener enkelte på dette forumet har påstått at folk som Bhatti har rundt 2-3000 tilhengere i landet. Hvor mange har forsøkt terrorhandlinger? 3? 4? 5? Altså tilsier statistikken at disse ikke kommer til å begå en terrorhandling. Men det ville være overraskende om disse grupperingene ikke ble gitt prioritet av hysjen.

 

Om vi skal trekke en slags ligning til overvåkingen av AKP vil det nok forøvrig være mer naturlig å spørre om PST rutinemessig overvåker FRPere? Det gjør de ikke.

 

Stusser litt på denne. AKP mfl. var vell langt fra fremmede for "væpna revolusjon" og man brukte ofte forskjellige tiltak for å holde ting hemmelig, som man kan se noe karikert i "gymnaslærer Pedersen". Har da selv kjent folk som har snakket om hvordan man hadde som mål å infiltrere Heimevernet osv. så at disse grupperingene ble overvåket synes jeg ikke er rart i det hele tatt.

 

Ellers synes jeg det er komisk når man tar navn som motstandsbevegelser osv. Spranget mellom dem de sammenligner seg med og dem de faktisk er blir liksom så stort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...