Gå til innhold

Teknologi for å få opp vanskeligstilte skruer


Anbefalte innlegg

Jeg har et luftfilter her, den har noe rundt 5-6 umbrako-type skruer. Jeg har rett størrelse på umbrakoen min, men pga dårlige og slitte kanter i skru-hullene så ruller bare umbrako nøkkelen rundt i sirkel uten effekt. Jeg har prøvd et flatt skrujern, det gikk fint med en skru, men klin umulig med de andre.

 

Dette høres kanskje veldig simpelt ut, men det er ikke det for et alminnelig hjem som mitt med begrensede verktøy tilgjengelig. Fins det en genial metode for å få løs skruene uten ved hjelp av umbrako nøkler? Jeg tror ikke jeg har tang liggende her for øyeblikket, jeg har en kuttetang, men ikke en flat tang.

 

Genial teknologi behøves fra en genial mann. Sammen skal vi klare å få opp skruen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. Da bolten på det ene hjulet på bilen min satt så fast at hjulkrysset (og vekta mi) deformerte den, satt jeg en gjeng med gaffatape på bolten.. Prøv å hiv no gaffatape på umbrakonøkkelen så skal det i teorien forme seg etter skrua når du presser den nedi..

 

Det høres forsåvidt enklere ut å kjøre på med dremel om du har det tilgjengelig..

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

Nå har det vel gått så mange dager at skruene enten er ute eller at trådstarter har blitt krakilsk av frustrasjon. Men om skruen har et hode som stikker ut så fungerer det fint å ta tak i skruen med en litt kraftig avbiter.

 

En tang vil ofte skli om skruen sitter hardt, mens avbiteren vil lage egne spor som hindrer den i å skli.

 

 

 

Lenke til kommentar

Du kan bruke en grisepikk, hvis du ikke klarer det på annet vis. no.m.wikipedia.org/wiki/Grisepikk

 

Det er i visse tilfeller ikke anbefalt da den kan utvide hullet når den brukes.

 

Ellers anbefaler jeg følgende verktøy for å få ut skruer: www.luna.no/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V50&kat_bid=V50&dokid=5103135&katnr=4&katsektnr=1009

 

i praksis bruker du medfølgende bor til å borre et hull i skruen du skal ha ut, deretter slår du inn den stjerneformede stanga som du bruker for å skru løs skruen. Merk at stanga kan være litt vrien å få ut etterpå, men med en tang og hammer går det som regel greit. Jeg er usikker på hvor store skruer dette settet klarer.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Det går også å borre ut en skrue, men da gjelds det å ha skikkelig highspeedbor og ikke bore skjeivt. Og boret må være langt nok til å nå til bunns i hullet. Man bruker ei bor som hakket mindre en skruens utvendige gjengemål. Og så er det "bare" å bore gjennom skruen. Til slutt plukker man ut skuens løse gjenger i hullet.

 

For å unngå slike hendelser som dette i framtiden så bytt ut skruene med nye, smør gjengene og ikke stram skuene for hardt. Bare til det butter og så litt til.

Lenke til kommentar

Femkantede skruer (umbrako) er forresten ganske tåpelig, da gjengene på disse er dømt til å bli råtten med tiden. Hvorfor lager de ikke firkantede type skruer istedet, der vil nok gjengene holde seg lenge. Det eneste negative er at du må starte å skrue i flat vinkel fra alle kanter, du får ikke like mye valgfrihet.

Lenke til kommentar

Hvorfor lager de ikke firkantede type skruer istedet (...)

De gjør det (robertson), og de er (i mine øyne) definitivt ikke noe bedre. Er skruehodet fullt av smuss, lakk/maling eller rust, så må du uansett renske det med en tynn skrutrekker så du får nøkkelen helt ned i bunn enten det har fire, seks eller tolv kanter. Regner ellers med det er hodene du mener, ikkje gjengene... På lang sikt kommer nok mest sannsynlig Torx til å ta over for både umbrako, stjerne og rettspor, men neppe for vanlig utvendig sekskant.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at det er verktøyet som ødelegger sporene, ikke sporene i seg selv. Noen spor er bedre enn andre, men godt kvalitetsverktøy er alfa omega. Daglig/regelmessig bruk av verktøy fra Biltema, Clas Ohlson, Jula, Netthandelen, Europris(og lignende) ødelegger sporene om man må bruke litt kraft på skruen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...