Gå til innhold

Apples børsverdi er nå høyere enn Sveriges BNP


Anbefalte innlegg

Og det at Mac Pro endelig blir oppdatert, som mange har ventet nesten 3år betyr nok fort oppgraderinger hos flere store bedrifter over hele verden og det er jo maskiner som koster skjorta og litt til.

Enig i mye av det du skrev, men her sporer du av. Salgsinntekter fra Mac Pro er direkte uinteressant i denne sammenhengen. Det er mulig at den videre finansielle betydningen er der gjennom at en del nøkkelbrukere ville kuttet Apples plattformer om de ikke fikk kjøpe Mac Pro, men uansett hvor store marginer de tar er antallet solgte enheter helt marginalt.

 

Skal Apple virkelig ta over for Pc'en må selskapet justere litt på datamaskinene som blir levert :

*Kraftigere grafikkytelse så man kan få flere Gamere over fra Microsoft basert Os.

*Maskiner som er enklere å tilpasse individuelt for hver enkel bruker (kraftigere cpu, skjermkort , lydløsning etc).

Neida. Finnes enorme mengder brukere som ikke spiller eller er plagsomt interessert i å skulle bytte ut prosessoren. Skulle de huke inn alle brukere er det helt klart at de måtte gjøre noe også på disse frontene, men Apple har alltid vært veldig komfortable med å la andre produsenter ta store deler av markedet.

 

Like under 90% av datamaskinkjøpere handler noe annet enn Apple-produkter, man trenger slett ikke tilfredsstille alle mulige krav for å øke salget. Jeg tror for eksempel potensialet ennå er stort blant de som har iPhone/iPod, men ennå ikke har kjøpt sin første Mac. Mange med mye makt har også gått over til Apple-maskiner privat, hvor lenge vil disse være villige til å leve med Windows-maskiner på jobb?

 

Min ThinkPad fyker jevnlig veggimellom fordi faenskapen er en konstant kilde til frustrasjon relativt til hva jeg er vant med. Den dagen mange konsernsjefer er i samme stilling begynner ting å skje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glad jeg er uten aksjer i det selskapet, de er noe alvorlig overpriset.

 

Sagt på en annen måte; Sitter du med aksjer så selg nå.

Tja...

 

Indirekte sitter du på Apple-aksjer. Apple er en av de største enkeltinvesteringene i det norske pensjonsfond utland (også kjent som Oljefondet)

Lenke til kommentar

Skal Apple virkelig ta over for Pc'en må selskapet justere litt på datamaskinene som blir levert :

*Kraftigere grafikkytelse så man kan få flere Gamere over fra Microsoft basert Os.

*Maskiner som er enklere å tilpasse individuelt for hver enkel bruker (kraftigere cpu, skjermkort , lydløsning etc).

Neida. Finnes enorme mengder brukere som ikke spiller eller er plagsomt interessert i å skulle bytte ut prosessoren. Skulle de huke inn alle brukere er det helt klart at de måtte gjøre noe også på disse frontene, men Apple har alltid vært veldig komfortable med å la andre produsenter ta store deler av markedet.

 

Like under 90% av datamaskinkjøpere handler noe annet enn Apple-produkter, man trenger slett ikke tilfredsstille alle mulige krav for å øke salget. Jeg tror for eksempel potensialet ennå er stort blant de som har iPhone/iPod, men ennå ikke har kjøpt sin første Mac. Mange med mye makt har også gått over til Apple-maskiner privat, hvor lenge vil disse være villige til å leve med Windows-maskiner på jobb?

 

Min ThinkPad fyker jevnlig veggimellom fordi faenskapen er en konstant kilde til frustrasjon relativt til hva jeg er vant med. Den dagen mange konsernsjefer er i samme stilling begynner ting å skje.

 

Tror ikke du får med deg essensen av det jeg prøver å si og det er nettopp at for at Apple virkelig skal ta av så behøver man å innfri en del områder som selskapet per dags dato ikke innfrir. At en del sjefer sitter og koser seg på sine Mac hjemme betyr ikke at det nødvendigvis vil være en bedre løsning arbeidsmessig å innføre Mac's på jobben.

I noen tilfeller som jeg har hørt om har det faktisk ført til katastrofale problemer og ikke minst tap pga arbeidere som ikke har greid å omstilt seg fort nok og programvareproblemer , man trenger jo ikke se lengre enn til feks Openoffice / Libreoffice for å forstå at det ikke alltids er en god løsning å bytte ut godt kjente programmer (eller Os) for brukerne.

 

Selvsagt tar Apple fullstendig overhånd i hjemmene så vil situasjonen stille seg helt annerledes, men akkurat nå er det knapt 5 av 100 brukere som sitter på en Apple datamaskin (tallet øker noe mer om man ser på håndholdte enheter, men disse kan man knapt se på i jobbsammenheng).

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Virker som en boble ettersom Apple må ha fått svært gode priser fra underleverandører. Man finner deler fra Samsung i rimelig mye av elektroniske produkter her i verden. Da mener jeg ikke så mye som 50% eller 30%, men rett og slett mye i forhold til andre. Blir spennende å se når konkurransen for alvor begynner å ta grep om kundene, og det store overskuddet på produktene begynner å krympe. Da er det ikke umulig det er en kjempeboble som sprekker. Apple prøver jo for tiden å gjøre seg mer uavhengig, så kan jo gå bedre om det først skulle sprekke.

Lenke til kommentar

Tror ikke du får med deg essensen av det jeg prøver å si og det er nettopp at for at Apple virkelig skal ta av så behøver man å innfri en del områder som selskapet per dags dato ikke innfrir. At en del sjefer sitter og koser seg på sine Mac hjemme betyr ikke at det nødvendigvis vil være en bedre løsning arbeidsmessig å innføre Mac's på jobben.

Det er to spørsmål her:

i: Kan Apple med sin nåværende filosofi fange hele markedet?

ii: Ligger det fortsatt et potensiale for økt markedsandel gitt nåværende strategi?

 

Svaret på (i) er helt klart nei, der er vi enige. Videre er jeg ganske sikker på at strategien ligger fast. Kjøper man denne logikken blir det gjenværende spørsmålet hvor mye høyere Apples markedsandel kan bli uten at de bryr seg om gamere, selskaper som krever at snålt system x fra 1994 skal støttes (her er Microsoft langt flinkere enn Apple!), de som vil ha billige maskiner og så videre.

 

Jeg er ganske sikker på at vi kan kutte halvparten av markedet helt uten videre basert på pris (her ikke tenkt som ytelse per krone, men minimumskostnad for å få en maskin i rett format; vil du ha en 15" laptop fra Apple begynner det på 15k). I tillegg har vi de som skal ha spillmaskin, jobbmaskin med rare krav etc – vi tar i litt og halverer igjen. Fremdeles står vi igjen med langt, langt større potensiale enn det Apple selger i dag.

 

Men fremtiden er ikke 60% markedsandel for Apple. Det kan vi lett enes om.

Lenke til kommentar

Glad jeg er uten aksjer i det selskapet, de er noe alvorlig overpriset.

 

Sagt på en annen måte; Sitter du med aksjer så selg nå.

 

De har økt noe utrolig i 10 år nå. Jeg ser ikke helt for meg at det plutselig skal slutte.

Det vil bare tiden vise, men husk dette er markedsverdi så den er avhengig av hva folk vil betale.

 

Den "reelle" verdien for selskap trenger ikke å samsvare med markedsverdien til selskap, og forventningene til fremtidsinntekter trenger ikke være realistiske. Ikke sats mer penger enn du har råd til å tape, og ikke forvent at et selskap kan fortsette en slik vekst over tid. En del selskaper som Facebook eller Zynga er ennå mer usikre, for hva skjer med markedsverdien om halvparten av brukerne plutselig forsvinner?

 

Jeg vil være forsiktig med å spå fremtiden til Apple eller Microsoft, men det er muligheter for at markedsandeler innen det mobile markedet raskt kan forskyve seg, så enkelte aktører kan vokse og minke veldig raskt.

Lenke til kommentar

Nå er ting litt annerledes enn hva de var på 90-tallet når John Sculley styrte og sendte Jobs på hode og ræva ut av Apple.

 

Steve Jobs har jo siden den gang forberedt seg på et Apple uten han, spesielt ettersom han har gått i flere år fult vitende om at det bare har vært et spørsmål om tid før hans tid var omme. Han har jo håndplukket personer som Tim Cook, Scott Forstall, fredet personer som Jonathan Ive osv osv..

 

Disse er ikke bare håndplukket, men har jo jobbet tett på Steve Jobs i flere år nå og jeg ville blitt veldig overrasket om Steve ikke har forsøkt å innprinte sin ideologi og tankegang over på disse.

 

 

Tiden vil vise hvordan det går med Apple videre, og det er helt klart at ethvert selskap vil savne en visjonær av det kalibret som Steve Jobs har vært for Apple. Men at de skal gå fra gull til null tviler jeg vell sterkt på.

 

Men samtidig så er Apple i langt større grad enn Microsoft avhengig av å innovere og fenge markedet, så lenge Apple har relativt lav markedsandel og er avhengig av de kundene de har faktisk kjøper nye enheter fra tid til annen så er de langt mer sensitive. Microsoft har jo en vannvittig stor fordel hvor en stor del av markedet på mange måter er låst til Windows som operativsystem, enten på grunn av kompatibilitet mot maskinvare og / eller programvare, flere store bedrifter og offentlig sektor er låst til Microsoft Office programvare og enhver som har lyst på en spillmaskin er mer eller mindre låst til Windows på grunn av DirectX og dette er jo naturligvis en kjempefordel for Microsoft for selv om de ikke nødvendigvis leverer nye produkter av spesielt høy kvalitet, så vil det ende opp mange hjem og bedrifter uansett på grunn av at alternativer som Mac og Linux simpelthen vil bli alt for dyrt å implementere.

Lenke til kommentar

@RamGuy:

 

Du har oppfattet noe svært vesentlige poenger. Og det er for å redusere den avhengigheten av innovasjon/fenge markedet at Apple så tydelig gjør sine plattformer mer og mer lukket - og vil fortsette med det. Med lukket mener jeg ikke "fullstendig" lukket, men "lukket" gjennom ulikt funksjonalitetsnivå for egne og tredejeparts produkter. Dette gjorde Microsoft i en del segmenter på 90-tallet. Dvs at du får langt mer funksjonalitet om du bare bruker Apple produkter, og at Apple stenger andre systemer ute fra "viktige" knutepunkt i denne samordnede arkitekturen. Når markedsandeler har blitt store nok i enkelte markedsdeler (f.eks nettbrett), så er det en glimrende måte å få bedre markedskontroll i andre segmenter. Men det er også en farlig strategi, fordi man fort en der opp med bøter for misbruk av markedsmakt samt tvinges til å lisensiere teknologi til "meget" lave priser.

 

Regner faktisk med at EU sine konkurransemyndigheter overvåker Apple relativt nøye, på samme måte som de gjør med Google, Microsoft og Intel. Samsung er også på den lista regner jeg med.

Lenke til kommentar

Enkelte skjønner visst ikke at P/E betyr prisen på aksjer i forhold til avkastning (earnings). Hvis noen synes at en markedspris på 14 ganger dagens avkastning er billig - så selg hus og hjem og invester i aksjen.

Jeg antar at det er mitt innlegg du sikter til. 14 er ikke spesielt høyt for selskaper med utsikter til vekst. Googles PE er noe over 20, Amazon rundt 137, Microsoft 11, Oracle 16. For øvrig synes jeg godt du kunne holde dine beskyldninger om finansiell alfabetisme for deg selv.

Lenke til kommentar

Her var det mye interessant, og slikt.

 

Jeg tviler på at gaming og andre nisje-produkter er noe som Apple noensinne kommer til å involvere seg stort i. Så nettopp at HP har lansert en all-in-one workstation maskin som er enkel å bytte komponenter i, i motsetning til Apple sin iMac. Jeg tror dette er en liten skivebom av HP i forsøk på å spise litt AIO marked fra iMac på såkallt "fotoredigerings-maskiner".

Mekking, mikking, tweaking og tuning hører fortiden til. Apple har visst dette lenge. Der er det keep-it-simple som gjelder, og til de som mener at dette er en dårlig filosofi så kan de lese selskapsverdien ett par ganger til.

 

Det har vært litt fokus på framtidig vekst her på tråden. Jeg tror faktisk det er mulig. La oss se litt på hvilke markeder Apple befinner seg i:

- Mobiltelefoner

- Nettbrett

- Datamaskiner i spesielle miljø og til hjemmebruk

 

De STORE bedriftsmengdene bruker Windows. Hvor vanskelig er det for Apple å levere Air, MB, MBP, iMAC med Windows istedet for eller som dualboot med macOS ? Ikke vanskelig i det hele tatt etter at de skiftet til Intel plattform. Er det ett skudd i siden for macOS ? Ja, helt klart, men hva tjener de mest penger på ? Hardware salg, eller OS salg ?

 

Dette betyr at HP, Lenovo, Dell og en del andre merker som idag leverer tungt til bedriftmarkedet vil få en brutal konkurranse, fordi at man da kan risikere at press på å kjøpe Apple kommer fra ledelsen istedet for Average Joe.

 

Hvilke andre marked finnes da ? Som Apple ikke finnes i ?

- TV (Her er det vel noe på gang. Tenk om TV blir like stort for Apple som det nettbrett eller mobil er i dag da ?)

- Radio ? (kanskje bilradio units, squeezebox/sonos løsninger)

- Skjermer (Acer, BenQ, HP, Samsung osv osv, leverer stort. Her kan markedsandeler spises)

- Hybrid produkter (Vi vil i framtiden bli mer interaktive enn vi er idag. Vi har sett drømmefilmer om glassvegger, Microsoft Table finnes allerede, vi trenger interaktivitet i speilet på badet, spisebordet, veggpaneler på kjøkkenet til oppskrifter, smarthus løsninger osv osv..)

 

Det er massevis av markeder som kan spises av, det gjelder bare å være kreativ. Og det er noe Apple kan, men de trenger ikke åpne nye markeder før de ser snev av stagnasjon i eksisterende markeder :)

Lenke til kommentar

Å se Windows på Apple-maskiner med det første ser jeg som heller usannsynlig. Apple tjener primært penger på maskinvare, men grunnen til at de tjener så mye er at hardware og software er tett sammensydd og gir brukeren en god totalopplevelse. Uten dette ville de ikke kunne operere med de marginene de har.

 

Skjermer er et typisk område Apple aldri kommer til å vokse seg enormt store i; noen få brukere er villige til å kjøpe premiumskjermer med en liten ekstra markup for særfinesser kun tilgjengelige på Apples produkter. Per solgte enhet er det helt ålreite penger, men relativt til selskapets totalstørrelse blir det ikke allverden. Igjen er ikke koblingen til software klar nok til at tilstrekkelig mange er villige til å betale tilstrekkelig høye priser.

 

I serien «åpenbare vekstmuligheter» setter jeg de 90%+ av mobilkjøperne som ikke går for iPhone og alle de som ikke har kjøpt en tablet ennå ganske mye høyere.

 

Spørsmålet man må stille seg er enkelt: har Apple noe som gjør et stort antall kunder villige til å betale et stort premium for deres produkt? Hvis svaret er ja på begge punkter begynner det å bli interessant. En liten gruppe som er villige til å betale mye eller en enorm gruppe som ikke er villige til å betale stort holder ikke.

 

(Selv om mye har skjedd på kostnadssiden; iPad er relativt billig, samme gjelder MBA.)

Lenke til kommentar

Tror ikke du får med deg essensen av det jeg prøver å si og det er nettopp at for at Apple virkelig skal ta av så behøver man å innfri en del områder som selskapet per dags dato ikke innfrir. At en del sjefer sitter og koser seg på sine Mac hjemme betyr ikke at det nødvendigvis vil være en bedre løsning arbeidsmessig å innføre Mac's på jobben.I noen tilfeller som jeg har hørt om har det faktisk ført til katastrofale problemer og ikke minst tap pga arbeidere som ikke har greid å omstilt seg fort nok og programvareproblemer , man trenger jo ikke se lengre enn til feks Openoffice / Libreoffice for å forstå at det ikke alltids er en god løsning å bytte ut godt kjente programmer (eller Os) for brukerne.Selvsagt tar Apple fullstendig overhånd i hjemmene så vil situasjonen stille seg helt annerledes, men akkurat nå er det knapt 5 av 100 brukere som sitter på en Apple datamaskin (tallet øker noe mer om man ser på håndholdte enheter, men disse kan man knapt se på i jobbsammenheng).

 

Direktørene må stå til ansvar til sine sysadmins, så der har du ett poeng. En sjef kan ikke bare bestemme at bedriften skal bytte plattform. Men LibreOffice(og venner) er ikke brukbar sammenligning, en kan da kjøre MS Office på mac - etter hva jeg husker så ble MS Office utviklet i sin tid FOR Mac, og er fremdeles MS Office sin største kunde. Dog det skal sies, det er tilvenning å bytte plattform for ansatte og en relativt stor en. Jeg tror ikke Apple har planer om å utradere Windows - men de har betydelig høyere markedsandel enn 5% (5 av 100 brukere) som du tildels skrev. For ikke å glemme at Apple vokser fortere enn Windows på desktop markedet.

Lenke til kommentar

Å se Windows på Apple-maskiner med det første ser jeg som heller usannsynlig. Apple tjener primært penger på maskinvare, men grunnen til at de tjener så mye er at hardware og software er tett sammensydd og gir brukeren en god totalopplevelse. Uten dette ville de ikke kunne operere med de marginene de har.

 

Vennligst forklar nærmere, Apple har hatt windows på sine maskiner i mange år nå.

 

Apple kommer ikke til å lisensiere ut til klonere, men de har ett åpent OS for å slippe inn tredjepartsutviklere i sitt univers. Hvorfor ellers har de åpnet AirPlay, Webkit, LLVM, CUPS og andre ting. Sammen med IBM og andre store (gamle) selskap satser de stort på Open Source for å ta knekken på MS.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Apple har planer om å utradere Windows - men de har betydelig høyere markedsandel enn 5% (5 av 100 brukere) som du tildels skrev. For ikke å glemme at Apple vokser fortere enn Windows på desktop markedet.

 

Sorry Mac , men 0,2% mer kan neppe kalles "betydelig høyere markedsandel".

Tar man selvsagt med andre platformer og gadgets så vil andelen stige men da kan vi heller ikke si at vi snakker om rene datamaskiner som skal brukes i jobbsammenheng eller hjemme (iPhonez , iPadz , iPodz etc)

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Apple har planer om å utradere Windows - men de har betydelig høyere markedsandel enn 5% (5 av 100 brukere) som du tildels skrev. For ikke å glemme at Apple vokser fortere enn Windows på desktop markedet.

 

Sorry Mac , men 0,2% mer kan neppe kalles "betydelig høyere markedsandel".

Tar man selvsagt med andre platformer og gadgets så vil andelen stige men da kan vi heller ikke si at vi snakker om rene datamaskiner som skal brukes i jobbsammenheng eller hjemme (iPhonez , iPadz , iPodz etc)

 

Oi jeg burde ha sjekket. Tallmagi med forskjellige platformer er ikke så interessant, jeg tror desktop er viktig. Laptop/notebook/desktop burde dekke faktisk bruk for PC'er, iPod er vel leketøy. Dog jeg håper at windows mister markedsandel i stor skala på desktop, de er for store og de suger fremdeles. Om apple tar ett jafs opp til 20-30%, eventuelt Ubuntu henger seg på hadde vært "fint". Microsoft selger drit og MS vil ikke skjerpe seg før de ser skriften på veggen.

Lenke til kommentar
Dog jeg håper at windows mister markedsandel i stor skala på desktop, de er for store og de suger fremdeles. Om apple tar ett jafs opp til 20-30%, eventuelt Ubuntu henger seg på hadde vært "fint". Microsoft selger drit og MS vil ikke skjerpe seg før de ser skriften på veggen.

 

Windows kan gjerne miste markedsandel, men da må de markedsandelene erstattes av noen som faktisk vil bidra til tilgjengelighet og muligheter. Jeg anser ikke OSX for å være noen god erstatter. Hovedgrunnen er Apples filosofi om å ha full kontroll på både maskinvare og software. Å la Apple sitte med en tilnærmet monopolsituasjon ville vært grusomt for forbrukerne. Microsoft styrer bare software, og deres software støtter enormt med hardware. Vi får dermed sterk konkurranse i PC-markedet, noe som har gitt forbrukerne svært gode priser. Apple, derimot, priser sine produkter høyt og slipper å justere sine priser i takt med konkurrenter.

 

Å la Apple få en enorm markedsmakt er det farligste som kan skje.

 

Den dag Apple åpner opp for konkurranse og vi får lavere priser på hardware med OSX skal jeg selvsagt juble høyt. Inntil da håper jeg Linux er Microsofts argeste konkurrent. Men problemet med Linux er altfor mange distribusjoner. Dermed blir det et lass med distribusjoner som alle finner opp samme kruttet igjen og igjen, og man får ingen optimal distro.

Lenke til kommentar

*snip*

*snip*

*snip*

Dog jeg håper at windows mister markedsandel i stor skala på desktop, de er for store og de suger fremdeles. Om apple tar ett jafs opp til 20-30%, eventuelt Ubuntu henger seg på hadde vært "fint". Microsoft selger drit og MS vil ikke skjerpe seg før de ser skriften på veggen.

 

MS suger, selger dritt og vil ikke skjerpe seg. Saklig. For mitt bruk er det det desidert beste alternativet.

 

Men skal være enig at det hadde vært morosomt med en Linux distro som ikke "suger, er dritt og nekter å skjerpe seg". Litt reel konkuranse fra gratismarkedet hadde vært en fin ting :) Evt. at Apple kommer med ett OS som støtter en mangfold av hardware så det blir ønskelig med spill etc på den platformen, men det er ikke akkurat sannsynlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...