Gå til innhold

Latterlig rik? Bare vent... :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er som de (var det ikke to personer) som ga en dyr maskin (til Radiumhospitalet?).

Ga ikke det en god følelse?

Nå står den maskinen der og redder liv hver dag.

Er ikke det litt kuult?

Kanskje noe å følge opp?

Karma.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns ikke nødvendigvis karma og donasjoner fra rike mennesker bør nevnes i samme åndedrag..

De virkelig rike tror jeg er bortimot 100% ute av stand til å bidra uselvisk med monetære bidrag, alt de gjør er PR. Det er tross alt en grunn til at de har mye penger, og det er ikke altruisme.

Maskinen på radiumshospitalet bidrar ikke til god karma når bidragsyterne gjorde det for å få et klapp på skuldra og bildet sitt i VG.

Skrevet

Alt dette med karma lukter hasjrøyk, spør du meg. :roll:

At rike mennesker ikke er i stand til å gi pengegaver til samfunnet, utover det de allerede gir gjennom sin kapital og risikovilje, er ikke nødvendigvis sikkert.

Men hva som kan diskuteres rundt dette er derimot usikkert. At det er flott at de gjør det, og at andre også kunne gjort det er utvilsomt flott. Det er vel ikke så mye mer å si om det? Å si det gang på gang gjør ingen forskjell.

De rikes støtte til valgkamp syns jeg derimot er mer interessant.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns ikke nødvendigvis karma og donasjoner fra rike mennesker bør nevnes i samme åndedrag..

De virkelig rike tror jeg er bortimot 100% ute av stand til å bidra uselvisk med monetære bidrag, alt de gjør er PR. Det er tross alt en grunn til at de har mye penger, og det er ikke altruisme.

Maskinen på radiumshospitalet bidrar ikke til god karma når bidragsyterne gjorde det for å få et klapp på skuldra og bildet sitt i VG.

H og K var givere... Den er god! Da snaker vi om et par karer som TRENGER å fylle på karmakontoen... :) Ikke slemt ment.

Og var det ikke noen som trengte maskinen selv?

hmm.. det minsker karma LITT.

Men jeg ser ganske pragmatisk på det... Det viktigste er at maskinen er på plass! Jeg regner med at få som trenger den nekter å bruke den FORDI DET ER ET REKLAMESTUNT.

Men det er jo peanuts - La meg igjen oppfordre alle til å sjekke Trond Mohn, på wikipedia.

Hva foreslår DU at man gjør for å få karma?

Skrevet

Hva i all verden har dette i økonomi-forumet å gjøre? Kjøpe seg karma? Herregud for en tråd.

Hvor ville du ha plassert denne tråden?

filosofi?

kanskje. Men jeg plasserte den her fordi jeg ønsket at økonomiinteresserte skulle lese den.

Lesing er frivillig, men enkelte vil nok ha tråder som kun forsterker/bekrefter status quo.

Jeg registrerer med glede at dette forumet ikke bare har tråder om 'hvordan bli rik'

Skrevet

Mener du at alle som er rike er griske røyskatter som går over lik for å spe noen kroner på formuen? Syntes samtlige av postee dine rakker ned på de du kvalifiserer som rike, som om det var en negativ merkelapp.

• Liker 1
Skrevet

Egentlig ikke overraskende at personer som er bedre stilt blir omtalt i negative ordelag. I Norge har vi en god kultur for misunnelse. Vi bør helst være penest, smartest, høyest, slankest, viktigst og rikest selv, og de som gjør at vi til syvende og sist ikke er det skal bli baksnakket fordi de ble suksessfull på "feil" måte.

Skrevet (endret)

En tanke som jeg har i forhold til det å være flink er at det er en fin ting i seg selv, men at det også kan bety at en bivirkning av det er at en blir mindre flink på andre områder enn det en ellers kunne vært. Jeg tror det er en fordel i å forsøke å være bred og balansert i sine aktiviteter og interessert i mye forskjellige aktiviteter sammenlignet med å være smal. Roghoff: http://en.wikipedia.org/wiki/Kenneth_Rogoff sa noe om at en trengte en viss avhengighet for å være god på noe. Derfor er det heller ikke nødvendigvis nødvendig å misunne noen bare fordi de har en suksess, suksessen har også sin pris.

Endret av festen
Skrevet (endret)

rHva er det som gjør at alle rikinger (og deres meningsfeller alltid skylder på på misunnelse hvis noen er kritiske til hvordan de bruker penger?

Det er den samme grunnen som gjør at de ikke gir til veldedighet:

Det er slik hjernen deres fungerer.

De skylder på misunnelse fordi DE ville ha vert misunnelige hvis skoen satt på den andre foten.

Og de gir ikke til veldedighet fordi de de ikke tror pengene kommer frem (for de hadde ikke kommetfrem hvis DE hadde vert ansvarlige!

Men det er mange mennesker som er ærlige, og klarer å tenke på andre.

Greit: det gjelder ikke alle.

Endret av surfacetension
Skrevet

Og de gir ikke til veldedighet fordi de de ikke tror pengene kommer frem (for de hadde ikke kommetfrem hvis DE hadde vert ansvarlige!

Dette er en ganske alvorlig påstand. Syntes det er rimelig frekt å skrive at rike mennesker automatisk er korrupte og skruppeløse, kun fordi de er velstående. Du har virkelig noen store fordommer mot "rike" mennesker. Jeg sier ikke at ingen av dem er det, men det får være måte på hva du skal spre rundt deg med galle.

• Liker 1
Skrevet

Du er virkelig utrolig fordomsfull.

vet du hva... jeg har tenkt litt på det... det var ganske hardt skrevet...

Men hvordan forklarer du det 'alle'

veldedige kan bekrefte - at det er mye vanskeligere å få donasjoner fra rike enn fra andre?

Skrevet

veldedige kan bekrefte - at det er mye vanskeligere å få donasjoner fra rike enn fra andre?

Hvem kan bekrefte det?

• Liker 1
Skrevet

Hvem kan bekrefte det?

vel, jeg sitter her i rullestolen min og har knapt krefter til å skrive dette. ikke forvent beviser herfra.

Tv-aksjonen?

jeg forstår at Bærum er svake.

Skrevet

Hvem kan bekrefte det?

vel, jeg sitter her i rullestolen min og har knapt krefter til å skrive dette. ikke forvent beviser herfra.

Tv-aksjonen?

jeg forstår at Bærum er svake.

Jeg foreslår å rette oppmerksomheten din mot noe annet, ihvertfall ikke bruke mer oppmerksomhet på det, ellers blir du bitter, eventuelt mer bitter.

Skrevet

Bærum gav mer enn snittet ved forrige TV-aksjon, om jeg ikke husker helt feil. Omtrent 48 kroner per innbygger mot 42 kroner i snitt for landet.

Jeg skjønner fremdeles ikke hva tråden handler om.

Skrevet

Jeg leste en interessant, svært lang 10 siders artikkel om adderall.

http://www.newyorker.com/reporting/2009/04/27/090427fa_fact_talbot

Nå angår det kanskje ikke tråden, men hvis du ser på hva det dreier seg om gjør det nok det likevel. Det handler om at en liten forskjell kan gi et utbytte som ikke lenger proporsjonalt. Det kan godt være disse ekstra timene du snakker om. Eller det kan være Bedre gener. Rike foreldre. Det kan være ulike ting, men metaforen blir den samme. Slik det kapitalistiske samfunnet er bygd opp er det mulig å få en avkastning som ekstrem i forhold til det lille "ekstra".

Det var en veldig bra artikkel! Virkelig spennende saker... Merker jeg er både skeptisk og intrigued samtidig :p Ligner på effekten man får av Red Bull/kaffe etc, men når det er snakk om prescription drugs merker jeg at jeg blir litt usikker.

Dog er dette noe jeg gleder meg til å se utviklingen av, kunne tenkt meg å prøve det ut... Hva tenker du ang, risiko, effekt og samfunnseffekt?

Skrevet

Jeg leste en interessant, svært lang 10 siders artikkel om adderall.

http://www.newyorker.com/reporting/2009/04/27/090427fa_fact_talbot

Nå angår det kanskje ikke tråden, men hvis du ser på hva det dreier seg om gjør det nok det likevel. Det handler om at en liten forskjell kan gi et utbytte som ikke lenger proporsjonalt. Det kan godt være disse ekstra timene du snakker om. Eller det kan være Bedre gener. Rike foreldre. Det kan være ulike ting, men metaforen blir den samme. Slik det kapitalistiske samfunnet er bygd opp er det mulig å få en avkastning som ekstrem i forhold til det lille "ekstra".

Det var en veldig bra artikkel! Virkelig spennende saker... Merker jeg er både skeptisk og intrigued samtidig :p Ligner på effekten man får av Red Bull/kaffe etc, men når det er snakk om prescription drugs merker jeg at jeg blir litt usikker.

Dog er dette noe jeg gleder meg til å se utviklingen av, kunne tenkt meg å prøve det ut... Hva tenker du ang, risiko, effekt og samfunnseffekt?

Akkurat dette med ADHD medisiner bør du være forsiktig med dersom du ikke har ADHD. Hvor farlig det vil være ved enkelte anledninger for en som ikke har ADHD vil jeg ikke spekulere i, men ved bruk over tid vil det være risikabelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...