Gå til innhold

Nytt kamera - speilrefleks eller hybrid


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Da er det på tide med et nytt kamera. Det skal primært brukes på tur både i syden og her hjemme, men også på teltur, når jeg er ute å sykler etc. Med andre ord så bør det tåle litt vær, men ikke noe ekstremt

I utgangspunktet var planen et speilrefleks, men jeg lurer på hva er fordeler/ulemper med speilrefleks kontra hybrider som Olympus PEN?

 

Speilrefleks som er aktuelle

Canon 60d, 7d

Pentax K5

Nikon D300

 

Aktuelle hybrider

Fujifilm X-Pro1

Olympus PEN E-P3

Pentax K-01

 

Selvsagt åpen for andre innspill:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Speilrefleks har betydelig bedre autofokus, tilgjengelig tilleggsutstyr, plassering/antall knapper, skuddtakt, søker, grep og ofte byggekvalitet. Du kan finne speilløse systemer som kan være tilsvarende god på noen av disse områdene, men ikke som er like god på alle. På en annen side er gjerne de speilløse systemene god på video, i tillegg til at de er mindre og lettere å ta med seg.

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar

Vel... Olympus sitt nettopp lanserte OM-D E-M5 skryter av råeste autofokus ever, har nødvendige knapper og brytere som ikke står noe i veien for DSLR, værtettet som de råeste PRO DSLR husene hvor Olympus er en av de beste om ikke beste på akkurat dette området, skal man ha tilsvarende værtetting på Nikon feks må man ut med ca det dobbelt for huset alene. Dette huset er ett av få som også har skjerm som kan vinkles opp/ned.

 

Antall objektiver og kvaliteten på disse øker og det er flere pro objektiver på gang. Det samme gjelder tilbehør som blitser, vesker m.m.

 

Så jeg vil påstå at forskjellen mellom DSLR og Hybrid har krympet flere hakk med denne nye Olympus modellen.

 

Størrelsen er kanskje beste argumentet for dette er ett kamera man gidder å ta med seg ut, en vanlig DSLR ser ut som en flodhest til sammenligning.

Endret av fo2re
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pentax K-01 og X-Pro 1 er så nye modeller at ingen har testet dem ennå. Velger du X-Pro 1 finnes det igen zoom foreløpig, om det betyr noe for deg må du ta stilling til selv, men X-Pro 1 (som er et veldig interessant kamera) er også et veldig dyrt kamera og ennå dyrere blir det med et par objektiver.

 

Pentax K-01 er heller ikke tilgjengelig ennå, men virker som en litt merkelig sak. Utseende er jo en smakssak og byggekvalitet skal være bra, men du får (i likhet med X-Pro 1) ikke noe lite kamera og det har ikke søker. Det kan heller ikke monteres søker som ekstratustyr og hurtighet på autofokus er foreløpig en ukjent faktor. Bildekvalitet blir nok på linje med K5 så det er sannsynligvis den sterkeste siden.

 

Alle speilrefleksene du nevner er jo bra modeller, D300s begynner å bli gammel så D7000 kan være et vel så godt alternativ selv om byggekvalitet og bufferstørrelse ikke er helt på D300s-nivå.

 

Hvorfor ser du forresten på speilreflekser i denne klassen? Du får omtrent samme bildekvalitet i begynnermodeller. Er du kun på jakt etter bedre byggekvalitet betaler du ganske mye for det. Er du også opptatt av følgefokus, bedre søker, lange serier og god ergonomi er det lettere å forstå prioriteringen.

 

Og er følgefokus veldig viktig kan du i prinsippet glemme speilløse, med unntak av Nikon 1 og Sonys SLT-modeller.

 

Hvis målet er et kompakt ganske solid kamera, rask fokus (men sannsynligvis ikke spesielt bra følgefokus) virker Olympus OM-D E-M5 som en veldig interssant modell. Kan du gå litt ned på byggekvalitet/værtetting er Panasonic G3 og GH3 gode alternativ. Alle disse tre speilløse har innebygd søker og søker eller ikke er noe du bør ta stilling til. Enkelte speilløse som E-P3 kan utstyres med ekstern elektronisk søker. Det fungerer bra som "nødløsning", men regner du med å bruke søker mye er det bedre å ha den innebygd noe alle speilreflekser selvsagt har. Er du opptatt av video er vridbar LCD-skjerm ganske nyttig (det er nyttig også på andre oråder).

Endret av seriksen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her var det allerede kommet mange innspill.

Jeg skal helt klart se på Olympus OM-D E-M5. Det så veldig spennende ut!

 

Når det gjelder speilrefleks "i denne klassen" så er ergonomi en av de store fordelene i tillegg til bedre byggekvalititet (hvis jeg tar det med ut i skog og mark). Nå vet jeg rikitgnok ikke hvor mye bedre byggekvaliteten er på f. eks 60d kontra 600d?

 

Når det er sagt så har jeg forstått at byggekvaliteten til Pentax K-5 er i en særklasse i dette prissjiktet.

Det eneste jeg er skeptisk til med Pentax er at jeg ble frarådet dette ved mitt forrige kamerakjøp (Canon 30d) siden brukervennligheten var litt dårligere. Samtidig skal det nevnes at to av flere av mine venner kjører på Canon så her er det muligheter for å byttelåne linser og få litt innføring i nye menyer etc.

Lenke til kommentar

Kunne ikke se noe, men har du noe budsjett for ett dslr(speilrefleks)? - du kan tenke deg?

Forøvrig er 5100 og D7000 gode alternativ fra Nikon.

 

Samt fordeler med dslr er vell at man har en hel haug med obkjetiver man kan velge i mellom - etter hva man vil fotografere.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Har hatt 30d før men solgte dette med mine (få) objektiver...

Fordelen med Canon er at jeg har mulighet til å byttelåne litt objektiver. Selv om utvalget er mye større for DSLR-objektiver i dag ser det jo ut som det er mye spennende på gang også for hybridene!

 

Budsjettet er 10-15 000 inkl 1-2 gode objektiver, men kan strekke meg litt lenger hvis jeg blir fullstendig overbevist! Får ta meg en tur innom Fotovideo for å prøve litt diverse

Lenke til kommentar

Har hatt 30d før men solgte dette med mine (få) objektiver...

Fordelen med Canon er at jeg har mulighet til å byttelåne litt objektiver. Selv om utvalget er mye større for DSLR-objektiver i dag ser det jo ut som det er mye spennende på gang også for hybridene!

 

Budsjettet er 10-15 000 inkl 1-2 gode objektiver, men kan strekke meg litt lenger hvis jeg blir fullstendig overbevist! Får ta meg en tur innom Fotovideo for å prøve litt diverse

Skriveleif.

Endret av pmbpictures
Lenke til kommentar

Da har jeg vært å sett og prøvehold diverse kameraer. Uansett hvordan jeg vrir og vender på det får jeg det ikke helt til å "stemme" med hybridene. De ligger så unaturlig i hånden...

 

De speilrefleksene jeg følte passe best i hånden var Pentax K-5, Canon 7d og 5d.

Hva bør jeg velge? De butikkene jeg har vært innom har egentlig sagt veldig lite om Pentax siden de ikke kan så mye om det selv, annet enn at linseutvalget er mindre. Derimot så virket det supersolid! Når det gjelder linseutvalget så burde det være "bra nok" - det er jo snakk om at jeg skal ha 3-5 linser etterhvert...

 

5d var også veldig imponerende og det frister jo litt med fullformat - men det blir dyrt! En annen ting er at det virket veldig tregt...

 

7d lå veldig bra i hånden og var mye kjappere enn 5d, men ulempen (sånn jeg ser det) er at byggekvaliteten er mindre bra (hvertfall hvis man skal dømme utifra forumet)

Lenke til kommentar

Byggekvaliteten og værtettingen er den samme på 5DmkII og 7D. 7D er marginalt mer sårbar på grunn av blitssko.

Pentax K-5 er enda bedre værtettet!

 

Eneste egentlige "mangelen" med Pentax-optikk er hvis du skal ha superspesialgreier som dritdyre superteler, tilt/shift og lignende - så blir det Canikon.

 

Prøv Nikon D700 også, hvis fullframe frister.. ;)

Lenke til kommentar

De speilrefleksene jeg følte passe best i hånden var Pentax K-5, Canon 7d og 5d.

 

Hvis dette er nivået du sikter på så finnes det ingen speilløse i det segmentet som er tilgjengelig i dag. Det er Olympus OM-D (osv) som havner nærmest i byggekvalitet og ergonomi - spesielt hvis du kjøper det ekstra grepet. Men der umulig å si når dette vil være tilgjengelig.

 

Jeg har 7D selv, men jeg må si jeg har litt sans for filosofien til Pentax om å bygge bra ytelse inn i relativt kompakte hus. K5 har fått mye ros, men jeg har ikke brukt det selv og jeg vet ikke hvordan for eksempel Af-ytelse er i forhold til Canon.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Om fullformat frister vil jeg råde deg til å titte på D700, slik som Trondster nevnte. I mine hender et mer solid kamera, og det burde være mulig å oppdrive for 10000 brukt. da sitter du igjen med 5000, som du kan kjøpe en 24-120 f4 for. :) da har du en god og solid allround løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...