Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Xenon ekstralys?


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså, at lykter er laget av samme produsent som en annen sier absolutt ingenting om lyset. Jeg kan se på mitt enkle Google-søk at de Sirius-lyktene er ikke noen Luminiatorer. Jeg sier ikke at de er verken bedre eller dårligere, men at det ikke er samme greia.

Det kan så være, men er nå en gang uansett ute etter hvordan effekten på disse Sirius 9" xenon-lysene er...

 

Det er dem som dere kan se på side 18 i brosjyren under:

vw-tilbehør.pdf

Lenke til kommentar

Hva slags type originallys er det du planlegger å bestille den med? Er det halogen+halogen, xenon+halogen, bixenon eller bixenon + halogen (også kalt dual xenon)?

 

Har du f.eks lys av typen bixenon + halogen, så har du strengt tatt godt nok lys i utgangspunktet, men har du xenon + halogen eller halogen + halogen, så må du regne med å ha veldig lite sidelys, og et xenon ekstralys kan gi en enorm effekt.

 

Det er primært på lange rette strekninger uten trafikk du har "nytteverdi" av ekstralys. Når jeg sier "nytteverdi" er det ikke fordi du nødvendigvis får noe sikrere ferd av det, du får det bare mer behagelig fordi du får opplyst lengre frem. I typiske norske svingete veier lyser bixenon + halogen veldig godt opp fra før på den strekingen du trenger, og du har mulighet for å stoppe flere ganger på den strekningen du har fullt opplyst med full bredde også på is.

Lenke til kommentar

Dere kan gjerne fortsette posten med å fortelle at Xenon er bedre enn halogen og at Xenon lyser mye bedre, men dette er desverre noe jeg vet fra før, da jeg har hatt xenon på bilene mine siden 2002.

 

Spørsmålet mitt her, retter seg mer mot HVOR mye bedre slike lys vil oppleves, og dermed så hadde jeg håpet at noen hadde funnet frem noen linker til videoer etc. som viser dette i virkeligheten.

 

Det er som sagt forskjell fra lampe til lampe, men man får nå uansett et mer riktig bilde av saken enn at alle forteller at xenon er bedre, for akkurat det er det jo ingen tvil om. :)

Lenke til kommentar

Denne videoen viser hvordan de de orginale lyktene på en bil lyser når man bytter de ut med xenon, og har ingenting med ekstralys å gjøre.

 

Den forskjellen man ser i videoen der vet jeg allerede om og har gjort det lenge.

 

Det jeg vil se her er hvordan det lyste med 2x 9" xwnon ekstralys i TILLEGG til de orginale halogenlysene. :)

Lenke til kommentar

Vel, jeg klarte å finne video av forskjellen på halogen og xenon ved å skrive halogen vs xenon på youtube, da klarer vel du å søke deg fram til lyktene du lurer på å se ?

Ja, slike videoer finnes det jo drøssevis av, så disse har jeg funnet mange av også.

 

Men jeg kan ikke finne noen videoer av det jeg faktisk lurer på.

 

Tenkte kanskje det kunne være noen her inne som hadde testet dette selv med å filme etc. som kunne lagt ut en videosnutt, eller evt. hadde lignende kombinasjon og filmet for å oppklare saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...