Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Xenon ekstralys?


Bjerknez

Anbefalte innlegg

SKal om ikke lenge bestille meg en Amarok med kufanger eller "stylingbøyle" forran grillen med ekstralys og lurer på hvordan effekten er av to slike?

 

De som leveres som ekstrautstyr til Amarok skal vist være Hella Luminator og størrelsen jeg evt. velger er de største på 9 tommer. (nesten 23 cm.)

 

Dette er da altså Xenon lyskastere.

 

Noen som kan komme med erfaringer og eller link til videoer som viser lyset disse lyktene gir i mørket?

 

Har søkt litt på Youtube, men har ikke funnet veldig mange videoer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg er fult klar over hvor effektive xenon lys er i forhold til halogen da jeg har kjørt biler med og uten dette i lang tid.

 

Det jeg derimot vil vite er hvor mye ekstra lys jeg får med 2stk. Helle luminator 22cm. ekstralys. ALtså i tillegg til de ordinære fultlysende på bilen.

 

Hvor mye lys får man i tillegg og er det verdt å legge 10.000,- på bordet for kjøp av to slike ferdig montert på kufanger?

 

Jeg er interissert i godt lys og er villig til å betale for det, men det skal være lovlig, samt at det faktisk må være en ganske vesentlig forskjell synes jeg.

Lenke til kommentar

Nei, det er det ikke.

Det er heller ikkje lovelig.

Du må ha godkjent ombygging i fra BT, noke du sjeldent/aldri får.

Jeg vet vertfall at det er lovlig på en Amarok, siden man kan velge dette som ekstrautstyr.

 

Men det var vist et krav om at dette måtte være fabrikkmontert og ikke ettermontert i følge VW forhandler.

 

Derfor så mener jeg dette blir montert på fabrikk og ikke hos ombygger i Norge.

Lenke til kommentar

Nei, det er det ikke.

Det er heller ikkje lovelig.

Du må ha godkjent ombygging i fra BT, noke du sjeldent/aldri får.

Jeg vet vertfall at det er lovlig på en Amarok, siden man kan velge dette som ekstrautstyr.

 

Men det var vist et krav om at dette måtte være fabrikkmontert og ikke ettermontert i følge VW forhandler.

 

Derfor så mener jeg dette blir montert på fabrikk og ikke hos ombygger i Norge.

 

 

aha, så du tenker å montere det som ekstrautstyr på en bil du bestiller? Ja, da er det loveligt. Det vil også lønne seg i lengda, siden det holder verien til bilen bedre, i tilegg til at det gjør bilen din "litt" nyere.

Lenke til kommentar

Nei, det er det ikke.

Det er heller ikkje lovelig.

Du må ha godkjent ombygging i fra BT, noke du sjeldent/aldri får.

Jeg vet vertfall at det er lovlig på en Amarok, siden man kan velge dette som ekstrautstyr.

 

Men det var vist et krav om at dette måtte være fabrikkmontert og ikke ettermontert i følge VW forhandler.

 

Derfor så mener jeg dette blir montert på fabrikk og ikke hos ombygger i Norge.

 

 

aha, så du tenker å montere det som ekstrautstyr på en bil du bestiller? Ja, da er det loveligt. Det vil også lønne seg i lengda, siden det holder verien til bilen bedre, i tilegg til at det gjør bilen din "litt" nyere.

Jepp. Er det jeg beskriver i første post :)

Lenke til kommentar

Nå er det vel ingen tvil over hodet at ekstralys vil gi bedre lys. Annet ville forundret meg veldig egentlig.

 

Det jeg lurer på er HVOR MYE bedre det faktisk er.

 

Det finnes en del slike videoer på youtube, men jeg finner ingen som viser vanlige fjernlys kontra cenon ekstralys. Men kan jo være atjeg har vert på bærtur med søkingen...

Lenke til kommentar

 

Det jeg lurer på er HVOR MYE bedre det faktisk er.

 

 

For å sette disse litt i perspektiv. Har du lagt merke til de røde lyktene som sitter på taket av mange lokomotiver, og hvor sterkt det lyser hvis man kjører ved siden av en jernbanelinje? Hella Luminator Xenon.

Ja, det var virkelig et perspektiv også det der ja :)

Hvor mye de røde lysene på et lokmotiv lyser har jeg desverre ikke fått med meg, hehe

 

Luminator Xenon er vel noe av det beste ektralyset man kan få tak i pr. dags dato for ettermontering. Det er vel ikke så mye som kan sammenlignes mot det.

Joda, har hørt dette jeg også, men lurer nå en gang forde, hehe.

Lenke til kommentar

Denne testen er litt gammel, men her kan du lese hvordan Hella gjør det mot konkurransen. Dessverre er det ikke nevnt noe om hvordan de står seg i forhold til originale billyker, men du vil i hvert fall se at de gjør det ganske skarpt:

 

http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/052005.pdf

 

Hva gjelder behovet for ekstralys på en Amarok skal jeg ikke uttale meg om da jeg aldri har kjørt bilen, men erfaringsmessig er ikke ekstralys noe man savner før man får kjørt litt med en bil som faktisk har det. Da vil man skjønne hvor mye tryggere man føler seg på mørke høst- og vinterveier. Kan du kun kjøpe med de største Luminatorene? De lyset fantastisk godt, men koster jo også litt.

Lenke til kommentar

Denne testen er litt gammel, men her kan du lese hvordan Hella gjør det mot konkurransen. Dessverre er det ikke nevnt noe om hvordan de står seg i forhold til originale billyker, men du vil i hvert fall se at de gjør det ganske skarpt:

 

http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/052005.pdf

 

Hva gjelder behovet for ekstralys på en Amarok skal jeg ikke uttale meg om da jeg aldri har kjørt bilen, men erfaringsmessig er ikke ekstralys noe man savner før man får kjørt litt med en bil som faktisk har det. Da vil man skjønne hvor mye tryggere man føler seg på mørke høst- og vinterveier. Kan du kun kjøpe med de største Luminatorene? De lyset fantastisk godt, men koster jo også litt.

Takk for linken, skal lese denne når jeg får tid :)

 

Nå heter lyktene Sirius Xenon, men har hørt at disse blir laget på samme fabrikk som Hella (bare rykter) men lyktene skal vist ha like sterkt lys.

 

Man kan velge mellom flere størrelser og lykter, og her er dem jeg kan velge mellom:

 

Sirius Xenon 5"

Sirius Xenon 7"

Sirius Xenon 9"

 

Kan velge mellom blått og hvitt glass på alle disse nevnt over.

 

Hella Rally 3003

Hella Rally Compact 3003

Rally 3003 Cool Blue

 

Jeg anntar at de tre øverste er xenon og er det beste valget?

De tre underste har jeg for meg er vanlig halogen?

 

Joda, jeg sparer sikkert noen slanter ved å velge mindre lykter, men siden ikke dette kan endres i ettertid, så tar jeg dem største. Da slipper jeg vertfall å angre på styrken i etterkant :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...