Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Posten - fraskriving av ansvar


-forbruker-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva legger du i "ansvarlig for at posten kommer fram"?

Det er Postens egne ord, spør dem.

Hva mener du med "spør dem".

Det er tross alt du som hevder dette. Og hvis det er deres ord som du sier, så må du vel kunne vise til hvor og i hvilken sammenheng dette fremkommer.

 

G :)

Endret av Gaidaros
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva legger du i "ansvarlig for at posten kommer fram"?

Det er Postens egne ord, spør dem.

Hva mener du med "spør dem".

Det er tross alt du som hevder dette. Og hvis det er deres ord som du sier, så må du vel kunne vise til hvor og i hvilken sammenheng dette fremkommer.

 

G :)

Her var det mye kverulering, synes jeg.

Det sto på nettsidene til Posten før. Men de gjør jo hele tiden store forandringer på www.posten.no så nå i kveld fant jeg ikke fram til det.

Kan jo forsøke å sende dem en maul og se hvilket svar jeg får på den måten.

Lenke til kommentar

Formålet med å spørre om hva som legges i dette er å se på kontekst, altså hva som er sagt og hvilken sammenheng det er sagt i. I motsetning til hva veldig mange synes å tro er dette ganske viktig i jussen.

Jojo, men det jeg egentlig spør om, er jo om man bare kan si at "beklager, dette er ikke vårt ansvar!" når man har bruk for det. At man lager en regel for å fraskrive seg et ansvar som den menige mann vil finne naturlig at Posten har. Altså folks oppfatning av rettsfølelse. Det er det jeg er ute etter å få klarhet i.

Det eneste jeg vil godta som ansvar for min egen del, vil være at 1) postforsendelsen er riktig adressert og 2) at den er forsvarlig emballert. Om Posten Norge AS ikke får levert en forsendelse til mottaker av andre grunner, bør ansvaret uansett ligge hos dem. Det sier min rettsoppfatning (også kalt fornuft).

Lenke til kommentar

Dette blir en vurdering av hvem det er riktig at skal bære risikoen for "tilfeldige" feil, du eller posten? Normale posttjenster koster veldig lite penger, og dersom posten skulle være ansvarlig for noe annet enn at de skal følge sine rutiner, så ville de tapt veldig mye penger på erstatning i hytt og pine. Derfor har de fraskrevet seg ansvar ved normale posttjenester, og tilbyr deg heller andre produkter hvor du har større rettigheter/sikkerhet (jeg tror nemlig situasjonen er annerledes med rekommanderte brev).

 

Altså: Hvis du gjør alt riktig, og posten gjør det de kan, hvem skal bære tapet om posten ikke kommer frem?

 

Edit: Og ja, i utgangspunktet kan man si det. Vi har avtalefrihet i landet. Nå er posten i en noe spesiell situasjon i og med at de har monopol og er en viktig pillar i samfunnet og alt det der, men generelt sett så kan "man" i avtaleforhold fraskrive seg ansvar i ganske stor grad.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

5 minutter for sen :(

 

13 - Postens erstatningsansvar for postsendinger

13.1 Postens erstatningsansvar følger av postloven § 22 og postforskriften § 14.

13.2 Postens ansvar for en postsending inntrer når sendingen er mottatt av

Posten. Postens ansvar for en postsending opphører når sendingen er:

• Utlevert til adressaten

• Stilt til adressatens rådighet på en adresse som denne har oppgitt

• Returnert og utlevert til avsender

13.3 Ansvaret gjelder med de begrensninger som følger av punktene 14, 15 og 18.

 

14 - Ansvarsbegrensning

14.1 Posten er ikke erstatningsansvarlig dersom skade, bortkomst eller

forsinkelse skyldes:

• Feil eller forsømmelse fra kundens side

• Postsendingens egen beskaffenhet

• Utilstrekkelig emballasje

• Forhold som Posten verken kunne unngå eller avverge følgene av

14.2 Posten er ikke ansvarlig for følgeskader.

14.3 Følgende maksimumsbeløp gjelder:

• Verdisending: Det beløp sendingen er forsikret for

(oppgitt verdi på sendingen), dog begrenset til kr 40.000,-

• Rekommandert brev: kr 1.000,-

• Pakker innenriks: kr 10.000,-

• Pakker til utlandet: SDR 40 pr pakke + SDR 4,50 pr kg.

 

15 - Beregning av erstatningens størrelse

15.1 Innenfor gjeldende maksimumsgrenser, jf. punkt 14.3, beregnes erstatningen

etter innholdets faktiske verdi (omsetningsverdi) på det stedet og tidspunktet

Posten tok imot postsendingen for formidling.

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar

Jojo, men det jeg egentlig spør om, er jo om man bare kan si at "beklager, dette er ikke vårt ansvar!" når man har bruk for det. At man lager en regel for å fraskrive seg et ansvar som den menige mann vil finne naturlig at Posten har. Altså folks oppfatning av rettsfølelse. Det er det jeg er ute etter å få klarhet i.

Altså, med fare for å bli beskyldt for å kverulere; Hvor er denne regelen som du påstår at posten har laget. Det er jo svært viktig all den tid postens regler faktisk er det motsatte.

Jfr.

13.2 Postens ansvar for en postsending inntrer når sendingen er mottatt av

Posten. Postens ansvar for en postsending opphører når sendingen er:

• Utlevert til adressaten

Hvis du nå likevel hevder anderledes, så må du nesten opplyse oss hvor du har dette fra. At du har lest det ett eller annet sted hjelper ikke i denne sammenheng. Holder lite å anklage posten for det som du påstår på grunnlag av brede bein og god tro. Vi trenger litt mer håndgripelig materiale, akkurat som Herr Brun oppfordrer deg til nedenunder.

Her er for øvrig postens generelle leveringsvilkår. Disse har nok ikke endret seg. Så du kan jo sitere herifra nøyaktig hva det er du stusser over.

 

Jeg er som sagt ute etter å få greie på hva vanlige folk mener om saken. Om Posten Norge AS begår selvtekt når de aviser sitt ansvar for forselderser de har i sin varetekt.

Det er tross alt du som har startet tråden og spør om hjelp. Når du da ignorerer håndgripelig bevis og fremdeles hevder det samme uten noen hjemmel, så synes jeg, i all ærbødighet, som en vanlig mann, at det er du som kverulerer i din egen tråd. Og uttalelser som den nedenunder forsterker bare inntrykket.

 

"Folks vanlige rettsoppfatning."

lol :p

 

G :)

Endret av Gaidaros
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så sant du har skrevet riktig navn og adresse, anser jeg det som posten sitt ansvar resten av veien til mottaker, det er jo allerede nevnt i sitatet lenger opp som en del av posten sin policy..

Riktignok har du ikke stort å fare med hvis det er sendt som vanlig brevpost, da det ikke er beregnet for sending av annet enn brev, man kan sende pakker som brev, men de er ikke sporbare og ikke forsikret, sendes på eget ansvar. Brevpost kan jo enkelt bli stjålet fra postkassen, og det er noe posten ikke kan sikre seg mot, derfor sender man verdifulle ting sporbart og som må hentes på postkontoret. (man kan forsåvidt likevel stjele hentelappen og hente den ut med falsk signatur, så sant det ikke er rek, hvor man krever ID, men da er det Posten som ikke har sjekket ID, og uten tvil deres ansvar)

Endret av Actibus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan jo se på hva Posten faktisk gjør når de har skyld i noe:

1. "– Denne forsikringen trodde jeg gjaldt dersom pakken ble skadet på veien. Jeg regnet ikke med at man måtte forsikre seg ekstra i tilfelle noen innad i Posten stjal telefonen min, sier han."

2. "I og med at dette er en uregistrert brevsending har vi i veldig liten grad erstatningsplikt, sier Michaelsen."

3. "– Postverket ville ikke gjøre noe mer med denne saken, og det synes jeg er svært betenkelig. Pakken var sendt til vårt hjelpearbeid i Russland, sier Harila."

 

Dette er tre saker jeg lett fant på google. I to av sakene har Posten rett og slett rotet bort pakkene/brevene, og i en har en av deres representanter STJÅLET pakke. 2 av sakene frasier de seg alt ansvar, og i tyveriet gir de en erstatning som ikke engang dekker prisen på portoen de tok seg betalt.

 

Hvis jeg tar 100,- for å reparere en PC, men istedet fullstendig smadrer PCen, har ikke jeg da erstatningsplikt ovenfor min kunde? Sunn fornuft tilsier jo dette, så åssen kan da et firma ha lov til å frasi seg alt ansvar for eiendeler de har tatt seg betalt for å frakte trygt og sikkert til mottager?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...