eivtho Skrevet 3. februar 2012 Skrevet 3. februar 2012 Vil så gjerne ha en stille og bra PC, men vet ikke hva jeg skal gjøre... Har akkurat fått en komplett i50 i hus og den gir mye viftestøy. Er det ikke mulig å få tak en stasjonær pc som ikke bråker mer enn min gamle acer bærbare?? Anyone??
Olestokk Skrevet 3. februar 2012 Skrevet 3. februar 2012 Vil så gjerne ha en stille og bra PC, men vet ikke hva jeg skal gjøre... Har akkurat fått en komplett i50 i hus og den gir mye viftestøy. Er det ikke mulig å få tak en stasjonær pc som ikke bråker mer enn min gamle acer bærbare?? Anyone?? det er fullt mulig det, det kommer jo an på hva den skal brukes til og hvor mye du er villig til å betale da, men et stille kabinett + prosessor med stille kjølevifte, hvis det trengs så får man grafikkort med passiv kjøling og strømforsyninger som er uten vifte, men for eksempel strømforsyningene koster jo ganske mye (litt over 1000kr for 460 watt)
Deluze Skrevet 3. februar 2012 Skrevet 3. februar 2012 Det er mye som kan gjøres, eks.: - sette inn støyabsorberende matter i kabinetter. - bytte ut kabinettvifter - bytte ut prosessorkjøler - vurdere vannkjøling på CPU og GPU Om du lister opp hvilket kabinett, CPU og GPU du har er det lettere å si noe spesifikt. -Deluze
Syar-2003 Skrevet 3. februar 2012 Skrevet 3. februar 2012 (endret) PSU er vanligvis ikke det som støyer mest. Men det er store variasjoner.Derfor kan PSU plasseres egentlig hvor som helst i liste under. 1) Stock CPU vifte 2) Skjermkort 3) Kabinettvifter (om de er noname billige) En annen ting du kan gjøre er å få PCn ned fra bordet til gulvet under skrivebordet/pulten. Mange av den yngre garde som har PCn oppe på skrivebordet. Vet ikke om det er tilfelle her da .. men bare for å nevne det. Et ordentlig støydempet kabinett hjelper også mye. Eks på et som ikke er alt for dyrt er Fractal Design R3. Endret 3. februar 2012 av syar2003
eivtho Skrevet 3. februar 2012 Forfatter Skrevet 3. februar 2012 setter stor pris på hjelp, men er rimelig grønn på det tekniske... Det jeg har kjøpt er: 1 STK 497731 CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD for XP/Vista/Windows 7 648534 Fractal Design Define R3 Black Pearl Vifter: 1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, Støydempet, ATX, mATX, mITX, USB 3.0 376060 Silver Power SP-SS500 500W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 1x 6pin+1x 6+2pin PCIe, 6× SATA, 120mm Vifte 619276 Intel® Core i5-2400 Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.1Ghz, 6MB, 95W, Boxed w/fan 648915 MSI Z68A-GD55 (Gen3), Socket-1155 ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(3.0)x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/s, USB3.0, VGA, DVI, HDMI, EFI 649408 Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB KIT CL9, 2 x 2GB, 1,5, 240 pin, Single Rank 619139 Gainward GeForce GTS 450 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0, GDDR5, DVI, native-HDMI, 783MHz 1 STK 645023 Western Digital Caviar® Green 1TB SATA 6Gb/s, (SATA 3.0), RPM = IntelliPower, 64MB, 3.5" 1 STK 625823 Corsair SSD Force Series F80A, 80GB SATA2, 2.5", 285MB/275MB/s read/write, incl 2.5" to 3.5" bracket 645800 Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S SATA, DVD±R: 24x, DVD+RW: 8x, DVD-RW: 6x, Bulk, BLACK 497666 MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 NO 64bit Gir dette noe mening?
Olestokk Skrevet 3. februar 2012 Skrevet 3. februar 2012 hva bruker du PCen til? hvis du ikke bruker den til noe som er grafisk krevende så kan det hende at den innebygde grafikken i prosessoren holder, da er det bare å ta ut grafikkortet, det grafikkortet du har i PCen er på 45 dBA, så det kan godt hende at det hjelper litt på lyd problemene, hvis det ikke virker så kan du kjøpe deg en slik og sette den inn i PCen istedet for den som allerede er er på prosessoren
Syar-2003 Skrevet 3. februar 2012 Skrevet 3. februar 2012 Intel CPU vifta bidrar vel med endel støy her.
Rakett1 Skrevet 3. februar 2012 Skrevet 3. februar 2012 Hei Eivtho Vi i rakett1 er også opptatt av stillhet. De tipsene som gir igjen mest for pengene er å kjøpe et støyisolert kabinett,"silent" PSU,en stille cpu kjøler og hvis du ikke er den som skal kjøre alt på ultra så holder et passivt kjølt 6850 til de fleste oppgaver og hvis du har råd bruk en SSD som lagringsmedium.En viftekontroller til kabinettet er også et stort pluss. Lykke til!
eivtho Skrevet 3. februar 2012 Forfatter Skrevet 3. februar 2012 hva bruker du PCen til? hvis du ikke bruker den til noe som er grafisk krevende så kan det hende at den innebygde grafikken i prosessoren holder, da er det bare å ta ut grafikkortet, det grafikkortet du har i PCen er på 45 dBA, så det kan godt hende at det hjelper litt på lyd problemene, hvis det ikke virker så kan du kjøpe deg en slik og sette den inn i PCen istedet for den som allerede er er på prosessoren Det mest avanserte jeg gjør, er vel å kjøre Dirt 3 av og til + litt videoredigering. Vil bare ha en problemfri, kjapp og stille PC. Liker god skjerm og nett tastatur i stedet for bærbar.
phlake Skrevet 3. februar 2012 Skrevet 3. februar 2012 Viftekontroller ja, samt at du bør vurdere å få justert ned hastigheten på skjermkortviftene. Dette kan du gjøre med software. I tillegg vil jeg tro du har mulighet i Bios til å velge "Silent" profil på spu-kjølingen.
Olestokk Skrevet 3. februar 2012 Skrevet 3. februar 2012 Det mest avanserte jeg gjør, er vel å kjøre Dirt 3 av og til + litt videoredigering. Vil bare ha en problemfri, kjapp og stille PC. Liker god skjerm og nett tastatur i stedet for bærbar. jeg ville spurt komplett.no om å returnere kun skjermkortet, for så å kjøpe ett nytt ett med passiv kjøling( for eksempel HD6850), deretter kjøpe den CPU kjøleren som jeg linket til i forrige post og i tillegg kjøpe en viftekontroll, kabinettet er godt nok isolert fra før av
eivtho Skrevet 4. februar 2012 Forfatter Skrevet 4. februar 2012 Det mest avanserte jeg gjør, er vel å kjøre Dirt 3 av og til + litt videoredigering. Vil bare ha en problemfri, kjapp og stille PC. Liker god skjerm og nett tastatur i stedet for bærbar. jeg ville spurt komplett.no om å returnere kun skjermkortet, for så å kjøpe ett nytt ett med passiv kjøling( for eksempel HD6850), deretter kjøpe den CPU kjøleren som jeg linket til i forrige post og i tillegg kjøpe en viftekontroll, kabinettet er godt nok isolert fra før av Og da mener du at pc'en vil bli like stille som en bærbar? Klarer jeg (en grønnskolling) å montere tingene du nevner?
Olestokk Skrevet 4. februar 2012 Skrevet 4. februar 2012 Og da mener du at pc'en vil bli like stille som en bærbar? Klarer jeg (en grønnskolling) å montere tingene du nevner? det kommer jo an på den bærbare du sammenligner med,men hvis du har ett passivt kjølt grafikkort så gjelder ordtaket: "men jo færre vifter, jo mindre støy". med en viftekontroll vil du kunne manuelt sette de gjenværende viftene til å gå saktere, noe som også gjør slik at de lager mindre støy, til slutt vil den vifta son monteres på prosessor gjøre den kaldere, som som resulterer i at vifta vil gå saktere det skal nok ikke være noe vanskelig å bytte deler, hvis det blir vanskelig så følger det med bruksanvisninger og hvis det ikke hjelper så er det bare å henvende seg til forumet eller til google
Deluze Skrevet 4. februar 2012 Skrevet 4. februar 2012 Det er umulig å si på grunn av flere ting, 1) hva er støy for deg; 2) hvilke bærbare har du hatt (dvs. hvor lite støyer en bærbar i ditt hode), m.m. Jeg monterte nettopp en maskin for en venn av en venn med Fractal Design, et HD 6870, samt en Cooler Master Hyper TX3 (lillebroren til kjøleren olestokk har linket til). Jeg ble slått av hvor stille maskinen var, noe som gjør at jeg er litt overrasket over problemene dine. Nå kunne jeg riktignok ikke observere den når skjermkortet kjører fullt, så det kan jo være at den støyer vesentlig mye mer da (dog tviler jeg litt på det). ---- Å bytte skjermkort er ikke noe problem, det bør du klare fint. En viftekontroller er heller ikke noe hokus pokus. Den "vanskeligste"/minst lette kan kanskje være CPU-kjøleren, men misforstå meg rett, det er ikke vanskelig det heller. Her er du avhengig av å rense prosessoren for gammel termisk pasta før du setter på ny. -Deluze
eivtho Skrevet 4. februar 2012 Forfatter Skrevet 4. februar 2012 Takker masse for svar!! Får ta kontakt med komplett og høre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå