Gå til innhold

Jeg er nysgjerrig...


Qwseyvnd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror dere at Gud skal bokstavelig straffe verden ? Jeg vil høre deres meninger så skal jeg svare hvorfor jeg skrev dette tråden.

Nei, jeg tror ikke gud finnes.

 

Og hvis hen fantes, hvorfor skulle han straffe mennesker han selv har skapt?

Dersom han er allmektig vil han jo uansett vite hva vi vil tro/gjøre.

Lenke til kommentar

Tror dere at Gud skal bokstavelig straffe verden ? Jeg vil høre deres meninger så skal jeg svare hvorfor jeg skrev dette tråden.

Nå er det så mange guder som vi mennesker enten har trodd på eller som vi tror på som lover både direkte straff og indirekte straff hvis man ikke gjør ditt eller datt at jeg på det grunnlaget har kommet frem til at dette gude konseptet må være menneskeskapt.

 

Og HVIS det skulle vise seg at universet er skapt av en gud så har jeg liten tro på at den guden ville brydd seg noe større om hva noen bittesmå karbonbaserte livsformer gjør på denne lille planeten... Men enn så lange har vi ikke funnet et eneset lite spor av noen gud, så nei, jeg tror ikke at noen gud bokstavelig vil straffe verden nei...

Lenke til kommentar

"Gud" er et begrep brukt på å forklare verden, hvordan ble til og hvorfor den ble til. Det er dårlig argument, og i dagens tid vet vi bedre. Bibelen er full av løgner, det samme med koranen, toraen og alle de andre fantasibøkene.

 

Religion er i bruk for å preke overnaturlige og moralske absolutte "sannheter" og for å holde folk i kontroll. Alt dette har blitt erstattet med vitenskapelige metoder, samt rasjonalitet og fornuft.

 

Mitt svar er: Nei. Det finnes ingen absolutt Gud som styrer over verden. Verden er så mye, mye mer komplekst enn som så. De hadde ikke svarene for to tusen år siden, og vi har ikke svaret nå. Sannsynligvis vil vi aldri få det.

 

post-121390-0-44114100-1328186865_thumb.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar

La oss si gud finnes. Hvorfor vil ha da straffe en hel verden (igjen) pga noe han skapte (menneske), har gått ut av kontroll . Tenk på alle de stakkars uskyldige dyrene som forsvant i den først straffen (syndefloden). Jeg mener, hvor mange sjanser skal han gi eksperimentet sitt (lage verden for mennesker slik at de kan vise seg verdig til å leve med han i evig sus) før han kaller det mislykket og legger det dødt?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis det finnes en gud som vil straffe menneskeheten, da er han ond. Han er ikke kjærlig som mange viser til. Ondskap er noe vi mennesker klarer godt selv.

 

Vi har det som kalles ondskapens problem (Teodice) innenfor Abrahamisk relegion. Dette er rettet mot naturkatastrofer, sykdommer og krig som dreper flerfoldige titusen mennesker i en verden som gud har ansvar for. Disse tankene kalles ondskapens problem, og betyr følgende:


  •  
  • Hvis Gud ikke vet at ondskapen eksisterer er han ikke allvitende.
  • Hvis Gud vet at ondskapen eksisterer men ikke kan hindre den er han ikke allmektig.
  • Hvis Gud vet at ondskapen eksisterer og kan hindre den men ikke ønsker det er han ikke god.

Derfor; hvis Gud er allvitende og allmektig kan vi i stor grad konstatere at han verken er god og kjærlighetsfull.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Hvis det finnes en gud som vil straffe menneskeheten, da er han ond. Han er ikke kjærlig som mange viser til. Ondskap er noe vi mennesker klarer godt selv.

 

Vi har det som kalles ondskapens problem (Teodice) innenfor Abrahamisk relegion. Dette er rettet mot naturkatastrofer, sykdommer og krig som dreper flerfoldige titusen mennesker i en verden som gud har ansvar for. Disse tankene kalles ondskapens problem, og betyr følgende:


  •  
  • Hvis Gud ikke vet at ondskapen eksisterer er han ikke allvitende.
  • Hvis Gud vet at ondskapen eksisterer men ikke kan hindre den er han ikke allmektig.
  • Hvis Gud vet at ondskapen eksisterer og kan hindre den men ikke ønsker det er han ikke god.

Derfor; hvis Gud er allvitende og allmektig kan vi i stor grad konstatere at han verken er god og kjærlighetsfull.

Problemet med det ondskapens problem er at det tar utgangspunkt i full likestilling. At vi er likestilte med Gud. Det går ikke å oppsummere Bibelens budskap på fem linjer for å si det slik så er vårt problem at VI mener at VI mennesker er "allmektige".

 

Bibelen fra start til slutt forteller og forutsier hvordan verden ble til, hvordan ondskapen ble til og sist men ikke minst hvordan den skal opphøre. "De rettferdige skal arve jorden" står det...

 

Gud skal ikke straffe verden, han skal fjerne det onde fra verden.

Lenke til kommentar

Hvis det finnes en gud som vil straffe menneskeheten, da er han ond. Han er ikke kjærlig som mange viser til. Ondskap er noe vi mennesker klarer godt selv.

 

Vi har det som kalles ondskapens problem (Teodice) innenfor Abrahamisk relegion. Dette er rettet mot naturkatastrofer, sykdommer og krig som dreper flerfoldige titusen mennesker i en verden som gud har ansvar for. Disse tankene kalles ondskapens problem, og betyr følgende:


  •  
  • Hvis Gud ikke vet at ondskapen eksisterer er han ikke allvitende.
  • Hvis Gud vet at ondskapen eksisterer men ikke kan hindre den er han ikke allmektig.
  • Hvis Gud vet at ondskapen eksisterer og kan hindre den men ikke ønsker det er han ikke god.

Derfor; hvis Gud er allvitende og allmektig kan vi i stor grad konstatere at han verken er god og kjærlighetsfull.

Problemet med det ondskapens problem er at det tar utgangspunkt i full likestilling. At vi er likestilte med Gud. Det går ikke å oppsummere Bibelens budskap på fem linjer for å si det slik så er vårt problem at VI mener at VI mennesker er "allmektige".

 

Bibelen fra start til slutt forteller og forutsier hvordan verden ble til, hvordan ondskapen ble til og sist men ikke minst hvordan den skal opphøre. "De rettferdige skal arve jorden" står det...

 

Gud skal ikke straffe verden, han skal fjerne det onde fra verden.

 

 

Jeg fatter ikke hvorfor Gud enda ikke har fjernet Satan.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis det finnes en gud som vil straffe menneskeheten, da er han ond. Han er ikke kjærlig som mange viser til. Ondskap er noe vi mennesker klarer godt selv.

 

Vi har det som kalles ondskapens problem (Teodice) innenfor Abrahamisk relegion. Dette er rettet mot naturkatastrofer, sykdommer og krig som dreper flerfoldige titusen mennesker i en verden som gud har ansvar for. Disse tankene kalles ondskapens problem, og betyr følgende:


  •  
  • Hvis Gud ikke vet at ondskapen eksisterer er han ikke allvitende.
  • Hvis Gud vet at ondskapen eksisterer men ikke kan hindre den er han ikke allmektig.
  • Hvis Gud vet at ondskapen eksisterer og kan hindre den men ikke ønsker det er han ikke god.

Derfor; hvis Gud er allvitende og allmektig kan vi i stor grad konstatere at han verken er god og kjærlighetsfull.

Problemet med det ondskapens problem er at det tar utgangspunkt i full likestilling. At vi er likestilte med Gud. Det går ikke å oppsummere Bibelens budskap på fem linjer for å si det slik så er vårt problem at VI mener at VI mennesker er "allmektige".

 

Bibelen fra start til slutt forteller og forutsier hvordan verden ble til, hvordan ondskapen ble til og sist men ikke minst hvordan den skal opphøre. "De rettferdige skal arve jorden" står det...

 

Gud skal ikke straffe verden, han skal fjerne det onde fra verden.

 

 

Jeg fatter ikke hvorfor Gud enda ikke har fjernet Satan.

Han har en noe annen tidsoppfatning enn oss. Tenk overstørrelsen på universet og hvor små vi er oppe i det hele. Men tålmodighet og ydmykhet er jo en av åndens frukter så...;)

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar

Han har en noe annen tidsoppfatning enn oss.

Åssen VET du det?

 

Tenk overstørrelsen på universet og hvor små vi er oppe i det hele.

Akkurat her burde det vel ha godt opp for deg også hvor utrolig ambisiøs de kristne tankene om evig liv og guds personlige intresse for folk oppe i det hele er... Men nei, isteden bruker du paradokset som en unnskyldning for at den gud du tror på IKKE gjør noe med tingenes tilstand fordi universet er så stort mens du med stor sannsynlighet ba til den samme guden noen timer etter at du skrev dette med klokkeklar tro på at han hører deg og har tid til deg, et menneske som ikke er annet enn en liten ubetydelige karbon baserte livsformen på en liten ubetydelig planet langt fra sentrum av universet....

 

Begynn å tenke litt selv her da er du snill og ikke bare finn på unnskyldninger som direkte bryter med alt du faktisk foretar deg og tror på ellers... Gud har altså ikke gjort noe med satan pga tid og størrelse på universet MEN han hører og svarer på bønn fra de troende? Javel... Si meg, evner du å se paradokset i dette selv? Jeg unders noen ganger....

 

 

 

Men tålmodighet og ydmykhet er jo en av åndens frukter så...;)

...og dette mantraet har vært de kristnes unnskyldning så lenge det har vært kristne... For jesus kommer ALLTID snart... Det rare er at denne jesus personen stadig vekk viser seg for troende på de mest usannsynlige steder og det har han tid til... Men å komme tilbake slik han lovet ser ut til å drøye en god stund til....

 

Unnskyldninger er åndens frukter ser det ut til, ikke tolmodighet og ydmykhet... Ei heller ærlighet vil jeg si...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Han har en noe annen tidsoppfatning enn oss.

Åssen VET du det?

 

Tenk overstørrelsen på universet og hvor små vi er oppe i det hele.

Akkurat her burde det vel ha godt opp for deg også hvor utrolig ambisiøs de kristne tankene om evig liv og guds personlige intresse for folk oppe i det hele er... Men nei, isteden bruker du paradokset som en unnskyldning for at den gud du tror på IKKE gjør noe med tingenes tilstand fordi universet er så stort mens du med stor sannsynlighet ba til den samme guden noen timer etter at du skrev dette med klokkeklar tro på at han hører deg og har tid til deg, et menneske som ikke er annet enn en liten ubetydelige karbon baserte livsformen på en liten ubetydelig planet langt fra sentrum av universet....

 

Begynn å tenke litt selv her da er du snill og ikke bare finn på unnskyldninger som direkte bryter med alt du faktisk foretar deg og tror på ellers... Gud har altså ikke gjort noe med satan pga tid og størrelse på universet MEN han hører og svarer på bønn fra de troende? Javel... Si meg, evner du å se paradokset i dette selv? Jeg unders noen ganger....

 

 

 

Men tålmodighet og ydmykhet er jo en av åndens frukter så...;)

...og dette mantraet har vært de kristnes unnskyldning så lenge det har vært kristne... For jesus kommer ALLTID snart... Det rare er at denne jesus personen stadig vekk viser seg for troende på de mest usannsynlige steder og det har han tid til... Men å komme tilbake slik han lovet ser ut til å drøye en god stund til....

 

Unnskyldninger er åndens frukter ser det ut til, ikke tolmodighet og ydmykhet... Ei heller ærlighet vil jeg si...

Og dette er da ord fra et menneske som oppriktig mener at det blaffet av en tidsperiode vi har på jorden er et resultat av ren tilfeldighet - som tilfeldigvis bare har skjedd på nettopp jorden, og som sannsynliggjør at alt liv skal ha kommet fra en - èn celle - det er alt vi får og har?

 

Og det gjør deg lykkelig? :w00t:

Lenke til kommentar

Og dette er da ord fra et menneske som oppriktig mener at det blaffet av en tidsperiode vi har på jorden er et resultat av ren tilfeldighet - som tilfeldigvis bare har skjedd på nettopp jorden, og som sannsynliggjør at alt liv skal ha kommet fra en - èn celle - det er alt vi får og har?

 

Og det gjør deg lykkelig? :w00t:

Sannheten kan være grusom ja, men det er fremdeles sannheten, ihvertfall så langt er det ingenting som tyder på noe annet.

 

Jeg også husker den frykten, skrekken og fortvilelsen jeg følte da jeg ramlet ut av tankefengslet som femtenåring og skjønnte for første gang at jeg var alene, at jeg ikke kom til å leve evig og at jeg selv måtte stå til rette for det gale eller gode jeg gjorde, det var skikkelig skremmende, så jeg skjønner at du finner tanken på dette uhyggelig og skremmende, men siden du spør så skal jeg være vennlig å fortelle deg noe:

 

For det gir faktisk en ENORM frihet og ENORM glede å innse dette skal jeg si deg, for jeg skjønner at jeg er fantastisk heldig som HAR fått det lite innblikket, det du kaller et blaff av en tidsperiode, for i det minste har jeg fått det! Jeg LEVER nå og det har lært meg til å ELSKE jorden, livet og mangfoldet på det OG det har fått meg til å innse at en mark, en maur, en hare, en ørn, ja selv en diger hårete edderkopp har LIKE stor rett til å leve som det jeg har, for de også har vært så fantastisk heldige at de har fått dette lille innblikket, dette lille blaffet inn i evigheten.

 

Jeg VERDSETTER faktisk livet mitt, men jeg er faktisk ikke redd for å dø, fordi jeg skjønner at uten døden så ville det ikke finnes noen utvikling og uten utvikling... vel, da hadde vi ikke sittet her å skrevet dette på et tastatur da, så enkelt! (Da hadde vi fremdeles vært encelle livsformer i havet.... Du kan fornekte evolusjon og utvikling så mye du vil, men du gjør egentlig ikke annet enn å fornekte fakta (og sette din lit til to tusen år gammel ignorant visvas...).

 

Men ateisme kan nok virke uhyggelig skremmende for en som tror på evig liv i sus og dus etter livets slutt her ja, jeg skjønner den. Men den friheten man får som ateist er større en noe du har opplevd tidligere, alle ateister som har vært teister kan fortelle deg det samme faktisk, frihet og et stort ansvarr. Jeg skal til og med gå så langt som å si at hvis alle i hele verden hadde vært ateister og hatt kunnskap og viten som felles plattform å møtes over og bestemme ting over ville vi ikke hatt halvparten av krigene og den elendigheten vi i dag ser i verden nettopp fordi en ateist verdsetter sitt eget og andres liv for mye OG fordi de fleste kriger er utkjempet på et ignorant grunnlag, ofte i forbinnesle med eller direkte årsak av troen på gudelige påstander...

 

Å sette påståtte guder høyere enn mennesker er og blir stupid, det har ALLE forsøk som er gjort helt klart vist og det er faktisk på høy tid at vi går vekk fra dette tøvet og prøver noe annet hvis menneskeheten skal ha en sjanse til overlevelse. Men heller ikke dette er intresant for en religiøs, for de har jo som kjent evig liv og driter tynt i hva som faktisk skjer med verden, i det store og hele, for alt blir jo borte ved den store våte dagen alle kristne og muslimer og jøder drømmer om, dommedagen som alltid uteblir....

 

Blir helt kvalm når jetg tenker på at det kun er noe slikt som 8% av verdens befolkning som faktisk ikke tror på religiøst vissvass i det daglige, for det lover ikke godt for våre barns eksistens og menneskeheten forøvrig.. Vi er tross alt en art som har utviklet oss fra tidenes morgen og frem til nå, men det er ingenting som sikrer oss evig liv eller evig eksistens... Og hva skjer med den kristne gud om alle mennesker dør? Det samme som skjer med guder folk ikke tror på lenger faktisk... Så mye er den guden din vært, men å få de resterende 92% i verden til å innse falitten disse gudene spiller i vår utvikling er neimen ikke lett....

 

Og jeg tror ikke vi vil lykkes med å bli kvitt ondet heller..

 

Tenk deg om noen tusen år så lander det en art fra en annen planet på jorden og etter å ha forsket litt på restene av sivilasjonen de finner etter oss konstanterer de at den arten gikk til grunne fordi de aldri ble enige om hvem påstått gud som var den riktige, til tross for at ALLE SAMMEN ER PÅSTÅTT... Blir det dummere enn det? Neppe...

 

Men det er hva dette med stor sannsynlighet vil ende i hvis vi ikke dropper disse imaginære fantasi produktene og sammen lager fremtiden på kunnskap og viten som ALLE kan være med å både skaffe og bruke... Mulig jeg ser litt større enn deg her, men jeg har, som du selv sier, BARE denne verden å eksistere i og det har faktisk mine etterkommere også... og dine etterkommere, enten du vil eller ikke... Å gå inn i fremtiden med en innbilt og imaginær gud ser jeg faktisk ingen fremtid i... Kun hinder, bråk og ufred...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...